• OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−0,97%40 095,64
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,23
  • OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−0,97%40 095,64
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,23
  • 27.11.06, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Töötaja leidmine nõuab juhilt müügioskust

Töökäte nappus on viinud tööandjad olukorda, kus kandidaadile töökohta müües kaldutakse liialdustesse või isegi valedesse, sest ettevõtte personalitöötaja ei pruugi olla müügimees.
Hea müük ei ole siiski rajatud valele kauba kvaliteedi suhtes, vaid seisneb eelkõige veenva, sõbraliku ja usaldusliku õhkkonna loomises, mille tagajärjel tehakse soodne otsus.
Töökoht, mida pole müüdud valede abil, välistab töötaja pettumuse kauba n-ö tegeliku kvaliteedi avastamisel.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Töötaja ei saa ka hiljem väita, et tegi selle otsuse vaid tööandja valesid uskuma jäädes.
Juht saab aga edukalt ära kasutada kandidaadi eelmise töökoha intervjuu käigus ilmsiks tulnud puudusi ja rõhutada, et tema ettevõttes on need asjad täpselt vastupidi. Eeldusel muidugi, et see nii ka on.
Levinud arusaam, et töötaja, kes räägib eelmisest tööandjast või töökohast halvasti, ei ole lojaalne ning seega ka sobiv, tuleb ümber hinnata ja enda kasuks tööle panna.
Töötajat peab intervjuu käigus julgustama end avama ja samas pidevalt kõrvutama tema kriitikat eelmise töökoha kohta oma ettevõttega.
Töötajad, kes tänases tööturu olukorras uut tööd otsivad, on küll enamasti parema sissetuleku jahil, kuid vähem olulised pole ka muud eelmise töökoha kitsaskohad töötingimuste, töösuhete, motivatsiooni, arenguvõimaluste jms poolest.
Vestlust läbi viies on olulisem kui kunagi varem välja selgitada nii töötaja praktilised kui ka emotsionaalsed põhjused ja tagamaad töökoha vahetusel.
Pakkumise ja nõudluse vahekorra suureneva ebavõrdsustumise tingimustes tuleb arvestada, et töötaja, kes nimetab peamise töökoha vahetamise põhjusena siiski vaid palganumbri, on teie ettevõtte ajutine tööjõud.
Palgad kasvavad, tööjõupuudus süveneb ja alati on kuskil keegi, kes on valmis teie töötajale rohkem maksma.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Olukorras, kus töö vahetamise põhjus ei ole vaid palk, tuleks keskenduda töötaja kirjeldustele, näidetele ja põhjendustele muude ebarahuldavate töötingimuste kohta eelmises töökohas.
Kui teie ettevõttes neid probleeme pole või on need vähem ekstreemses vormis, on tõenäosus, et töötaja jääb teile püsima, suurem kui vaid palga problemaatika korral. Selleks et teada, mida müüa, peate teadma, mida soovitakse osta.
Võrreldes veel mõne aasta taguse tööintervjuude läbiviimise praktikaga on tänane tulemuslik töötaja hindamine ja värbamine muutunud mitmetahulisemaks.
Klassikaline tööintervjuu vorm, kus tööandja hindas töötaja sobivust hariduse, töökogemuse ning saavutuste põhjal, andis teadmise vaid töötaja kui sobiva masina kohta.
CV faktipõhine hindamine ei anna tänase tööjõukriisi olukorras enam vajalikke tulemusi.
Töötuse määra vähenemine on ümber positsioneerinud tööturu osapooled - töötaja ja tööandja.
Vakantseid töökohti on rohkem kui töötajaid ja see tekkinud olukord annab nn jõupositsiooni valikute tegemisel töötajale, vastupidiselt varasematele tavadele.
Aga ärge müüge töötajale vaid palka ja ilusaid valesid.Lojaalne töötaja hindab järjest enam ettevõtte pehmeid väärtusi ja tema üleostmine on konkurendile verbaalselt ning mentaalselt keerulisem. Palk seevastu on reaalne ja mõõdetav number, seega lihtsalt pakutav, kuid veel kergemini üle pakutav.
Autor: Herdis Ojasu

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 16 p 4 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele