Internetipõhiste hasartmängude turul on vaid üks püsiv iseloomujoon: muutumine. Ja Eestil on käes trumbid, et ses tööstuses edukalt läbi lüüa. Aga seda tuleb teha kohe.
Paljude börsifirmade väljumisega USA turult on internetipõhiste hasartmängude korraldajad saanud väärtusliku õppetunni: Euroopa ja Aasia turud on olulised. Kuigi seal teenitud kasumid olid hiiglasliku Ameerika turu kõrval vaid pisku, kasvavad need turud kiiresti ja nõuavad ka spetsiifilisi oskusi.
Eesti asukoht on nende turgude teenindamiseks igapidi hea nii geograafia, ärikliima kui ka oskuste mõttes. Olulisemad turud on endiselt Skandinaavia, Saksa, Prantsusmaa, Itaalia ja Hispaania. Suurt tulu võib oodata kasvavailt turgudelt: Poolast, Venemaalt, Hiinast.
Aktsiaturust sõltumatutele firmadele on USA oluline sihtturg. Kasiino- ja pokkerimängud alluvad osariikide seadustele, piirangud on kehtestatud vaid 11 osariigis.
Ka mõni USA hiigelkorporatsioonid siseneb internetimängude turule. Las Vegas Sands sihib Suurbritannia mängureid ning Harrah's on samuti huvi üles näidanud. USA firmad eelistavad tavaliselt litsentseerida end Kanalisaartel ja juhtida turundustegevust Londoni filiaalide kaudu. Kuid nad on huvitatud ka kuluefektiivsest kolimisest ja teenuste sisseostmisest. Just siin võib Eesti kiirelt tegutsedes tähtsat rolli mängida. Selleks on vaja korralikku seadusandlust ja konkurentsivõimelist maksusüsteemi.
Traditsioonilised mänguvahendid sulanduvad: alul olid need mehhaanilised, siis muutusid elektroonilisteks ning nüüd saavad neist peaserverite terminalid. Võrgutarkvara tootjad disainivad nüüd kasiinodegi tarkvara. Internetipõhised hasartmängud kasutavad ka uusi levikanaleid. Enam ei räägita niivõrd internetimängudest, vaid üldisemalt interaktiivsetest hasartmängudest internetis, mobiiltelefonides jne. Tekib nõudlus uute arvutilahenduste järele, mis tagaksid tasemel meelelahutuse, ülekannete turvalisuse, privaatsuse ja klienditoe.
Ühe valdkonna ettevõtetel on kombeks koonduda sinna, kus nad leiavad head töötajaid, hea ärikliima, läheduse sihtturgudele ja kasvuks vajaliku kapitali. Eesti pakub kuluefektiivset oskustööjõudu. Eestlased peaksid keskenduma sellele, milles nad on konkurentsivõimelised: mängude ja platvormide arendus, turustus, klienditugi. Siin on juhtiv online-mängude tarkvaraarendaja ja suur, laienev kasiinooperaator. ELi liikmelisus avab palju uksi. Kuid ajavahemik ses valdkonnas läbi löömiseks on lühike, siin kehtib põhimõte "kes ees, see mees". Jääb loota, et 2007. aastast saab Eesti i-mängutööstuse aasta.
Autor: Francesco Ravanelli