Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Liimpuiduga saab sillata puittaladest pikemaid avasid

    Liimpuit sobib Puumarket ASi puidu ostujuhi Urmas Liivaku kinnitusel hästi siis, kui suurt detaili ei saa teha palgist. Seega tuleb tala või detail kihiti kokku liimida. Lisaks saab liimpuidu abil detaili kvaliteeti korrigeerida vastavalt vajadusele, lõigates välja loodusliku puidu defektid (oksaaugud jne).
    Välitingimustesse soovitab ta valida veekindla liimiga liimpuitu, sisetingimustesse piisab ka lihtsalt niiskuskindlast liimpuidust. Vajaliku tugevuse ja kandevõime arvutamine võiks Liivaku arvates jääda professionaali tööks.
    Liimpuidu puudusena märgib Liivak selle suhteliselt kõrget hinda võrreldes saematerjaliga.
    ASi Puukeskus puutööstuse müügijuht Eero Rakaselg ütleb, et materjali hööveldatud lamellide paksus on reeglina 30-40 mm. Nende liimimiseks kasutakse reeglina niiskuskindlaid liime.
    Liimpuittalad on reeglina kuni 40 m pikad. Samas toodetakse transpordiraskuste tõttu aga valdavalt kuni 12,5 m pikkuseid talasid, mille lamelle pikendatakse sõrmjätkühendusega.
    Liimpuidu lamellide toormeks on tavaliselt kuusk ja mänd, väga harva ka lehtpuit.
    "Liimpuit on tänu ühtlustamisefektile sama ristlõikega massiivpuidust kuni 80%, tavaliselt aga 20-40% suurema kandejõuga," selgitab Rakaselg.
    Liimipuidu kandejõu määrab ära tugevusklass. Nõuetekohaselt toodetud liimpuit on toodetud, märgistatud ja kontrollitud standardi järgi - näiteks saksa standard DIN 1052.
    Rakaselgi sõnul on liimpuidust konstruktsioonide eeliseks suhteliselt madal mass - ligikaudu 1/6 sama tüüpi betoonkonstruktsioonide ja ligikaudu pool raudtalade massist. See võimaldab toota materjalisäästlikke konstruktsioone eriti suurte sildeavadega ehitiste jaoks.
    Liimpuidust konstruktsioone iseloomustab ka suur tulekindlus. Liimpuidust tala söestub põledes umbes 15 mm poole tunni jooksul. Samas saab tulekindlust tõsta mitmesuguste tulekaitsevõõpade abil.
    Lisaks toodetakse liimpuidust ka painutatud ehituskonstruktsioone, mida kasutatakse kuplite, võlvide ja koorikkonstruktsioonide rajamisel, samuti kergeid ja tugevaid mööbliplaate.
    Peamiselt kasutatakse liimpuitu kandekarkassides. Näiteks on seda kasutatud Pühajärve ja Pärnu veekeskustes, mitmetes tööstushoonetes ja automüügisalongides.
    Liimpuit on ökoloogiline materjal, kuna tooraine on taastuv ja tootmiseks kulub vähe energiat. Samuti on tegu tugeva ning suhteliselt tulekindla materjaliga. Pole vaja karta, et konstruktsioon kokku kukuks. Puudusena võib mainida, et talad tehakse sageli väga pikad, nii et nende transport on keeruline. Meil toodetakse liimpuitu juba 30 aastat ning tänaseks peaks see materjal olema üsna hästi kättesaadav.
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: me teame, et väärime kõrget palka Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
SEB kolme kuu kasum kahanes 31 miljoni euroni
SEB Pank teenis tänavu esimeses kvartalis kasumit 31,4 miljonit eurot, samas kui mullu samal ajal ulatus näitaja 50,9 miljonini.
SEB Pank teenis tänavu esimeses kvartalis kasumit 31,4 miljonit eurot, samas kui mullu samal ajal ulatus näitaja 50,9 miljonini.
Raadiohommikus: pangad, linnaruum ja kodude renoveerimine
Äripäeva raadio teisipäevases hommikuprogrammis vaatame otsa LHV tulemustele, uurime investeerimisstrateegiate ning eramajade renoveerimise kohta ning kommenteerime linnaplaneerimise küsimusi.
Äripäeva raadio teisipäevases hommikuprogrammis vaatame otsa LHV tulemustele, uurime investeerimisstrateegiate ning eramajade renoveerimise kohta ning kommenteerime linnaplaneerimise küsimusi.