• OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−0,55%39 765,46
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,57
  • OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−0,55%39 765,46
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,57
  • 29.03.07, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

USA on võrdsetest võrdsem

USA diplomaat Jeffrey Goldstein kirjutas Äripäevas (22.03) avatud taeva leppest. Ta jättis aga märkimata, et USA nõudis endale Atlandi-üleses lennundusleppes mõned konkurentsi piiravad privileegid.
Lepe puudutab ligi poolt maailma lennuliikluse mahust. See lepe asendab vananenud kahepoolseid leppeid Euroopa Liidu liikmesriikide ja USA vahel.
Leppe jõustumine suurendab lennureisijate arvu transatlantilistel lendudel 26 miljoni reisija võrra. See peaks looma 80 000 uut töökohta ja võimaldama reisijatel viie aasta jooksul hoida kokku 12 miljardit eurot.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Avatud taeva leppe läbirääkimised olid Euroopa-siseste vastuolude tõttu keerulised, sest Suurbritannia valitsus üritas kaitsta oma lennukompaniide domineerivat seisundit Euroopa-USA liikluses ja nõudis, et Heathrow' lennuväli jääks leppest puutumata. Seni oli vaid neljal kompaniil õigus lennata Heathrow-USA liinil. Heathrow avatakse konkurentsile 6 kuud pärast leppe jõustumist, 30. märtsil 2008.
Veel hiljuti tohtisid lennukompaniid teenindada Euroopas vaid lende oma kodulennuvälja ja sihtpunkti vahel, kuid nimetatud piirang on juba aastaid kaotatud. Avatud taeva lepe avas Euroopa taeva USA-le, kuid mitte USA oma Euroopa kompaniidele. USA lennukompaniid tohivad nüüdsest opereerida ka ELi siselende, kuid ELi kompaniidel pole lubatud USA siseliine teenindada.
USAs on piiratud kohalike lennukompaniide ülevõtmine välisinvestorite poolt, sest lennundust ja transporti laiemalt peetakse strateegiliselt tähtsaks alaks ning USA on selles valdkonnas tugevalt protektsionistlik. Euroopa lennundusettevõtted on juba ammu soovinud siseneda tulusale ja suurte mahtudega USA siseturule, kuid ka uue avatud taeva leppe raames ei nõustunud USA võrdsete tingimustega.
Läbirääkimised ELi ja USA vahel olid detsembris juba ummikusse jooksmas, kuid siis tegi EL järeleandmisi ning lepe valmis. Praegu on seatud eesmärgiks sõlmida aastaks 2010 lisalepe, mis looks USA ja ELi lennundusettevõtetele võrdsed võimalused. Avatud taeva lepe on aga hea näide, kuidas EL suudab rahvusvahelistel läbirääkimistel ühehäälselt enda eest seista.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 24 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele