• OMX Baltic−0,4%298,34
  • OMX Riga−0,14%864,49
  • OMX Tallinn0,06%1 961,18
  • OMX Vilnius−0,26%1 167,72
  • S&P 5000,58%5 560,83
  • DOW 300,75%40 527,62
  • Nasdaq 0,55%17 461,32
  • FTSE 1000,55%8 463,46
  • Nikkei 2250,22%35 917,24
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%93,43
  • OMX Baltic−0,4%298,34
  • OMX Riga−0,14%864,49
  • OMX Tallinn0,06%1 961,18
  • OMX Vilnius−0,26%1 167,72
  • S&P 5000,58%5 560,83
  • DOW 300,75%40 527,62
  • Nasdaq 0,55%17 461,32
  • FTSE 1000,55%8 463,46
  • Nikkei 2250,22%35 917,24
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%93,43
  • 11.04.07, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Vaikne, kuid näljane lõvi Kirk Kerkorian

Kerkorian avaldas hiljuti soovi osta 4,5 miljardi dollari (53 miljardi krooni) eest ära ja taas üles ehitada hinge vaakuv autofirma Chrysler. Tema "pikaajalise plaani" kohaselt võtab see aega kuni seitse aastat. Praegu 89aastase mehe uus ettevõtmine hakkaks seega vilju kandma siis, kui too hakkab tegema ettevalmistusi oma sajandaks sünnipäevaks.
Vaevalt mõtleb sellele küll Kerkorian ise, kes on väsimatult töötanud 80 eluaastat järjest. Forbesi viimases maailma miljardäride edetabelis 15 miljardi dollarilise varandusega 31. kohal seisnud ettevõtja alustas endale elatise teenimist üheksa-aastaselt. 1920ndate aastate majanduskriisis kogu varanduse kaotanud Armeenia sisserändajate neljast pojast noorim müüs ajalehti ja tegi muid juhutöid.
"Kui sa oled self-made man, siis alustad sa elus väga noorelt," on Kerkorian ise öelnud ühes oma vähestest intervjuudest. "Sind ajab taga ind, mis on erinev ja ehk pisut tugevam kui neil, kes on oma varanduse pärinud."
Kõva kakleja Kerkorian visati 13aastasena välja raskesti kasvatatavate laste koolist ning vanema venna käe all sai temast amatöörpoksija. Pöördehetkeks sai 22aastase tulevase multimiljardäri elus päev, kui töökaaslane ta esimest korda väikelennukiga sõitma viis. Kerkorian tegi endale piloodiloa (töötades samal ajal farmis, et tundide eest maksta) ning liitus 1940. aastal Briti kuningliku lennuväega, et lennata pommitajatel Kanadast Šotimaale. Ühe sõidu eest maksti Kerkoriani mõistes siis "uskumatut raha", 1000 dollarit. Kuid oli ka põhjust: neilt sõitudelt jõudis eluga pärale keskmiselt üks neljast piloodist. Kerkorian riskis eluga kaks ja pool aastat ning pani raha kõrvale.
Pärast sõda ostis Kerkorian lennuki, millega koolitas nädala sees piloote ning tegi nädalalõppudel tšarterlende. Tollal mängis ta kõvasti kasiinos, teenides mehe kuulsuse, kes võis ühteviisi kõikumatult hiigelsummasid võita ja kaotada. Hiljem loobus ta mängimisest täielikult, kuid olevat alatiseks säilitanud oma "pokkerinäo", millest võimatu midagi välja lugeda.
Pärast sõda ostis Kerkorian väikse lennufirma, mis viis hasartmängijaid Los Angelesest Las Vegasesse. Oma esimese varanduse teenis ta selle firma müügist Trans-America Corporationile 104 miljoni dollariga.
Sellest ajast peale on Kerkoriani kaubamärgiks olnud näha võimalusi seal, kus teised neid ei näe. Ta rajas Las Vegasesse kaks hiigelhotelli kasiinode, poodide, restoranide ja teemaparkidega: nii Elvis Presley kontsertidega avatud International Hotel - praegu Las Vegas Hilton - kui ka MGM Grand Hotel and Casino - müüdi hiljem Ballyle - olid avamise hetkel maailma suurimad.
Kolm korda ostis ja müüs Kerkorian legendaarse filmistuudio MGM, pannes igast tehingust kõva kasumi taskusse. Vana hea MGMi kaubamärgi jättis Kerkorian siiski endale. Mine tea, kas sel ärihai jaoks sentimentaalset väärtust oli, kuid igatahes sobis inimeste mällu sööbinud MGMi lõvi sümbolina mehele, kelle perekonnanimi tähendab armeenia keeles vaikset lõvi.
2000. aastal ostis ta 6,4 miljardi dollari eest Mirage Resorti, kus tal on tänaseni enamusosalus.
Allaandjat Kerkorianist ei ole. Kui 1980. aastal puhkes tema MGM Grand Hotelis tulekahju, kus hukkus 87 inimest, siis olevat kohe New Yorgist õnnetuspaigale kihutanud Kerkoriani esimene küsimus olnud: "Millest me pihta hakkame?" Kaheksa kuud hiljem avas hotell taas uksed.
Chryslergi on näide Kerkoriani sihikindlusest. Tracinda Corporation oli ettevõtte suurim aktsionär enne seda, kui USA autotootja 1998. aastal Daimler-Benzi kätte läks. 1995. aastal püüdis Kerkorian ettevõtet endale saada umbes viis korda suurema summa eest, mis praegu laual, ning 2000. aastal kaebas kibestunud miljardär korporatsiooni kohtusse (samuti tulemuseta), nõudes tollelt aktsionäride petmise eest 3 miljardit dollarit. BusinessWeek kirjutas, et mullu oma osaluse General Motorsis müünud Kerkorian lihtsalt ei suuda nüüd ennast Chryslerist eemal hoida.
Nii võttiski Kerkorian Chrysleri ostu ette samasuguse innuga, millega ta teismelisena vanu autosid üles vuntsis, et need 10- või 15dollarilise vaheltkasuga edasi müüa.
Näis, kas möödunud aastal 1,5 miljardit dollarit kaotanud autotootja ülevõtmine õnnestub sel korral või tuleb Kerkorianil jääda veel üht šanssi ootama.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele