• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 13.05.09, 12:31
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Analüütikud: Rootsi autotööstus pole tulevikuala

Autotööstus ei ole Rootsis tuleviku majandusharu, kuna rahvusvaheliselt on sektori konkurentsivõime liiga madal – leiavad kaks värsket analüüsi.
Ühe autoriks on Rootsi majandus- ja regionaalse arengu agentuur Tillväxt-verket ning teise autor Tillväxtanalys, mille ülesanne on välja selgitada majanduskasvu jaoks kõige suurema potentsiaaliga majandusharud.
Autotööstusel on Rootsi majanduses suur osakaal ning ekspordist langeb sektori arvele 14%. Koos allhankijatega annab sektor tööd 190 000 inimesele. Teiste Euroopa riikidega võrreldes on osakaaluna tööstuse koguhõivest autotööstuse osakaal suurem vaid Tšehhis ja Slovakkias. Probleemid ja kriisi märgid on aga sektoris näha olnud juba enne praeguse finants- ja majanduskriisi puhkemist, vahendab analüüse Rootsi päevaleht Svenska Dagbladet.
Raportid käsitlevad perioodi 1995-2005 ning tõdevad, et maailma teiste autotootjatega võrreldes on Rootsi autotööstuse konkurentsivõime madal, vaid 50% keskmisest. Sektoris kõrgeima tootlikkusega riikidega võrreldes moodustas Rootsi autotööstuse tootlikkus vaid 35% Jaapani, USA ja Itaalia vastavast näitajast. Isegi Saksamaal ja Hispaanias on autotööstuse tootlikkus kõrgem kui Rootsis.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Järeldus sellest on, et Rootsi autotööstuses on ees suured muutused. Tõenäoliselt hakkab Rootsi edaspidi tootma vähem autosid ning keskendub rohkem kõrgtehnoloogiliste komponentide tootmisele, leiavad analüüsi autorid. Hõive sektoris väheneb tunduvalt.
Autotööstuse asemel on tuleviku kasvualad pigem keskkonna- ja energiatehnoloogia.
2005. aasta andmete põhjal koostatud analüüsi järgi, kus hinne 1 näitab, et riigi autotööstuse tootlikkus on võrdne sektori keskmisega, on tulemused järgmised (suurem number kui 1 näitab, et tootlikkus on keskmisest kõrgem):
Jaapan 1,48
USA 1,36Itaalia 1,34Hispaania 0,80Saksamaa 0,75Prantsusmaa 0,63Lõuna-Korea 0,59Rootsi 0,49

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 24 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele