Autotööstus ei ole Rootsis tuleviku
majandusharu, kuna rahvusvaheliselt on sektori konkurentsivõime liiga madal –
leiavad kaks värsket analüüsi.
Ühe autoriks on Rootsi majandus- ja regionaalse arengu agentuur Tillväxt-verket ning teise autor Tillväxtanalys, mille ülesanne on välja selgitada majanduskasvu jaoks kõige suurema potentsiaaliga majandusharud.
Autotööstusel on Rootsi majanduses suur osakaal ning ekspordist langeb sektori arvele 14%. Koos allhankijatega annab sektor tööd 190 000 inimesele. Teiste Euroopa riikidega võrreldes on osakaaluna tööstuse koguhõivest autotööstuse osakaal suurem vaid Tšehhis ja Slovakkias. Probleemid ja kriisi märgid on aga sektoris näha olnud juba enne praeguse finants- ja majanduskriisi puhkemist, vahendab analüüse Rootsi päevaleht Svenska Dagbladet.
Raportid käsitlevad perioodi 1995-2005 ning tõdevad, et maailma teiste autotootjatega võrreldes on Rootsi autotööstuse konkurentsivõime madal, vaid 50% keskmisest. Sektoris kõrgeima tootlikkusega riikidega võrreldes moodustas Rootsi autotööstuse tootlikkus vaid 35% Jaapani, USA ja Itaalia vastavast näitajast. Isegi Saksamaal ja Hispaanias on autotööstuse tootlikkus kõrgem kui Rootsis.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Järeldus sellest on, et Rootsi autotööstuses on ees suured muutused. Tõenäoliselt hakkab Rootsi edaspidi tootma vähem autosid ning keskendub rohkem kõrgtehnoloogiliste komponentide tootmisele, leiavad analüüsi autorid. Hõive sektoris väheneb tunduvalt.
Autotööstuse asemel on tuleviku kasvualad pigem keskkonna- ja energiatehnoloogia.
2005. aasta andmete põhjal koostatud analüüsi järgi, kus hinne 1 näitab, et riigi autotööstuse tootlikkus on võrdne sektori keskmisega, on tulemused järgmised (suurem number kui 1 näitab, et tootlikkus on keskmisest kõrgem):
Jaapan 1,48
USA 1,36Itaalia 1,34Hispaania 0,80Saksamaa 0,75Prantsusmaa 0,63Lõuna-Korea 0,59Rootsi 0,49