Ökoloogilises mõttes ei. Ma ei ole ise ekspert ja meie sihtasutuse põhiseisukoht on, et me ei püüagi seda olla. Nii palju suuri küsimusi nõuab väga põhjalikku ekspertiisi ja Nord Stream on üks selliseid. Küsisime oma ekspertidelt, kas see torujuhe kujutab endast ökoloogilist riski või ei ja nende järeldus oli, et see ei ole Läänemerele tõsine risk. Meil ei jää muud üle kui lähtuda sellest järeldusest. Nagu ma mõistan, on Taanis sama arvamus ja ilmselt ka Soomes. Seda on väga hoolega uuritud.
Samas on Soome olnud suure surve all – ühelt poolt väidetakse, et oleme andnud lubadusi Venemaale, teisalt, et üritame otsusega viivitada. Demokraatlikus riigis nagu Soome tuleb aga kuuletuda süsteemile, seadusele ning ruumile, mis seadus annab ekspertidele. Nemad hindavad, kas on riski või ei ole. See on avatud demokraatia, nii see toimib ja keegi ei saa selle vastu.
• Samas on Eesti eksperdid jõudnud risti vastupidisele seisukohale …
Jah, nende arvamus on 100% erinev. Ainus viis, kuidas siit edasi minna, on diskussioon. Panna probleemid ja faktid lauale ja arutada.
• Palju on räägitud, et Taani saab positiivse otsuse eest Venemaalt midagi vastu ja sama väidetakse Soome kohta?
See pole õige. Soomes ei ole saa seadusest mööda minna. Seda ei saa teha ei president Tarja Halonen ega peaminister Matti Vanhanen. Nii meie demokraatia töötab. On küll ärgitatud, et need asjad tuleks omavahel siduda, et Venemaalt midagi positiivse otsuse eest vastu küsida, kuid see on nonsens! Seadusest ei saa mööda minna. Ja kui me seda teeks, siis kaotaks me tippkohtumine mõtte. Me vajame kõigilt riikidelt avatud ja ausat koostööd, siin pole ruumi lauaalustele tehingutele.
• Täna siin seminaril ütlesite, et keskkonnakaitse pakub ettevõtetele erinevaid ärivõimalusi. Toote ehk mõned näited.
Näiteks Soome Outotecil on Eestis keskkonnasäästliku põlevkivitehnoloogia projekt – plaan kuidas vähendada saastamist ja heitmeid ning saavutada suurem energiaefektiivsus. Nende äristrateegias on keskkonnateema sees – korraga vähendad nii heitmeid kui säästad energiat. Samasugused võimalused keskkonnateemat oma äristrateegiaga ühendada on näiteks Tallinkil, Viking Line’iga meil koostöö juba käib. Nad tegelevad palju sellega, et vähendada saastet mootoritest. See et laevafirma Läänemere heaolust hoolib, on ühtlasi oluline nende reisijatele. Veel üks näide on IBM, mis aitab IT-tehnoloogiaga tõhustada Läänemerel liikluse juhtimise süsteemi. Jne.