• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 22.11.09, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Sõerd: suur maksukoormus õõnestab Eesti jalgealust

Optimaalne maksukoormus Eestis võiks olla 33 protsenti SKPst, leiab endine rahandusminister ja TLG Hotell juhatuse liige Aivar Sõerd.
"Praeguste maksupoliitiliste tendentside jätkumisel on edaspidi raske edukalt püsida riikide maksukonkurentsis, sest maksude pidev tõstmine pikendab majanduskriisist väljatulekut ja halvendab siinsete ettevõtete konkurentsivõimet," rääkis Sõerd.
Maailmapanga ja PricewaterhouseCoopersi uuringu järgi on ettevõtete maksukoormus Eestis keskmiselt 49,1 protsenti aastakasumist, millega oleme maailmas 180 riigi seas 131. kohal, ja seda eelkõige ettevõtetelt kogutavate tööjõumaksude tõttu.

Artikkel jätkub pärast reklaami

"Maksukoormus hakkas kiiresti kasvama 2007. aastal ja jõuab prognoosi kohaselt tuleval aastal riigieelarve seletuskirja järgi 36 protsendini," ütles Sõerd.
Sõerdi sõnul on globaalse finantskriisi olukorras paljud riigid majanduse elavdamiseks hoopis makse langetanud. Ülemaailmses maksukonkurentsis püsimiseks on vähendanud just ettevõtete tulumaksumäära. Mitmed riigid on Sõerdi sõnul alandanud ajutiselt käibemaksumäärasid või lükanud edasi kavandatud käibemaksumäärade tõuse või siis kiirendanud käibemaksu tagastamise protsessi.
Tööjõukulude maksukoormuse kohta leiavad nii Sõerd kui ka Tallinna Ülikooli Eesti Tuleviku-uuringute Instituudi direktor Erik Terk, et see on ülemäära suur, ja võiks kaaluda sotsiaalmaksu ülempiiri rakendamist. "See võtaks maha takistuse kõrgepalgaliste tippspetsialistide sissetoomiseks Eestisse. Me vajame neid, kui tahame hakata tootma keerulisi tooteid ja teenuseid," põhjendas Terk.
Tergi sõnul võiks Eestis praeguse süsteemi asemel kehtida tavaline 10protsendiline ettevõtte tulumaks. "See oleks rahvusvaheliselt tasandilt hinnatuna vägagi mõõdukas number ega tohiks ettevõtteid kägistada," lisas ta.
Samas ütles ta, et riikide maksukoorma pingerea koostamisel on metoodiliselt väär näidata tööjõumakse protsendina aastakasumist, nagu Maailmapanga ja PricewaterhouseCoopersi uuringus tehti, seda maksusüsteemide erisuste tõttu.
Terk selgitas, et näiteks osas maades maksavad töötajad ise tööjõult võetavad maksud, sel juhul maksab ettevõte muidugi töötajale oluliselt suurema palga kätte, osas on jälle teistpidi. Pluss segasüsteemid. Ühel juhul on Tergi sõnul ettevõtja õnnetu, et peab tööjõult riigile suurt maksu maksma, teisel juhul on sellepärast, et peab kõrget palka maksma.
Terk ei suutnud mõista, kuidas on võimalik, et Eesti on ettevõtete maksukoormuse poolest maailmas 131. kohal ja samal ajal maksusüsteemi ettevõtjasõbralikkuselt maailmas 38. ja ELis isegi 6. kohal.
Rahandusminister Jürgen Ligi ei pea Eesti maksukoormuse 131. kohta tõeseks, kuna 183 riigi võrdlemisel ei ole arvestatud erakindlustuse koormust.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Järgneb intervjuu Jürgen Ligiga.
Kas Eesti kõrge ja üha kasvav ettevõtete maksukoormus ei vähenda meie konkurentsivõimet, kui samal ajal mitmed teised riigid maailmas makse alandavad? Miks me ignoreerime seda?
Me ei ignoreeri seda. Aga peab silmas pidama, et kasv johtus väga ekstreemsetest asjaoludest ning alternatiiv olnuks tunduvalt hullem.
Milline ettevõtete maksukoormus aastakasumist on Teie hinnangul optimaalne?
Ma ei võtaks seda 131. kohta tõena. Võrdlused ei võta arvesse erakindlustuse koormusi. Koorma ümberjagamine tööandja ja -võtja või makse ja maksu vahel ei muuda seda, loeb üldine koormus, samuti maksude suhe SKPsse.
Peame end paraku võrdlema eelkõige ELi riikidega. Ma ei tahaks tõsiselt võtta võrdlusi puuduva sotsiaalsüsteemi või olematute keskkonna- ja muu regulatsioonidega riikidega. Samuti peaks maksukoorma kõrvale lisama ka riikide võlakoormad. Päris kindlasti hakkavad maksud nende tõttu teistes riikides tõusma, sest näiteks ELi riigid keskmiselt on varsti ette ära kulutanud kahe aasta eelarve, mõni ka kolme.
Eesti võlakoorem on Euroopa väikseim, tõususurve seega samuti.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 23 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele