Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Statoil katsetas õiget hinda
Kütusemüüjad Statoil ja Neste müüsid eile hommikul bensiini 75 sendi võrra kallimalt. Bensiini 95 liiter maksis Statoilis 18,70 ja Nestes 18,45 krooni, diislikütuse liiter vastavalt 18,95 ja 18,70 krooni. Bensiin 98 liitri hind oli Statoilis 19,20 ja Nestes 18,95 krooni.
Kuna kella 11 paiku ei olnud Olerexi hinnad veel muutunud ning Alexela bensiin 98 ja diislikütuse hinnad kerkisid oodatust vähem, vastavalt 18,20 ja 18,45 kroonini, tõmbas Statoil oma hindu tagasi.
Novembri keskpaiku rääkis Statoili peadirektor Helle Kirs-Toiger, et kütusefirmad lükkavad hinnatõusu viimse piirini edasi ja hinda tõstab esimesena see, kel talumatult raskeks läheb. Kui konkurendid hinnatõusuga kaasa ei tule, lastakse hind taas alla.
Statoil jättis vastamata küsimusele, kas nende algatatud hinnatõus tähendas seda, et Statoili kütuseäri oli muutunud kõige kahjumlikumaks, või pigem seda, et ettevõte tundis seljatagust piisavalt kindlana ega kartnud eeldatavalt lühiajalist kaotust käibes.
Ühtlasi küsis Äripäev Statoililt, kas see võib tähendada, et jaehindu üritavad kütuse maailmaturu hindade tõusul korrigeerida eelkõige mullu kasumit teeninud ja n-ö rasvavaru kogunud Statoil, Neste ja Olerex, kuid mitte väiksema turuosa ja kahjumiga majandanud Alexela ning Lukoil.
"Mootorikütuste hinnamuudatused maailmaturul mõjutavad kõiki turuosalisi," selgitas toimunut Statoili kommunikatsioonijuht Jaanus Pauts. "Sellest tulenevalt on tugev hinnasurve nii meil kui ka mujal."
"Toodete hinnatõus maailmaturul ning sisseostuhindade tõus kütusemüüjate jaoks kajastub paratamatult varem või hiljem ka toodete jaehindades kohalikul turul," lisas ta.
Alexela Oili juhatuse esimees Ain Kuusik tunnistas, et maha sadanud poolemeetrine lumevaip ajas ka tema firma töötajaid kaaluma riski osutuda esimeseks kütuse hinna tõstjaks.
"Jah, oleme täpselt samades majandustingimustes kui konkurendid. Tanklate majandamine võib minna tunduvalt raskemaks, kui sajab maha 50 cm lund," vastas Kuusik küsimusele, kas Alexela pole pidanud plaani esimese jaemüüjana hinda tõsta.
"Olen tänagi allkirjastanud hulga lepinguid, et tanklad juba varahommikust saadik lumest puhtad hoida," rääkis Kuusik. "Ma ei virise siin üldse elektri hinna tõusu ja muu sarnase üle, kuid sellistes tingimustes tulevad tahes või tahtmata aeg-ajalt mõtted, kuidas toime tulla," jätkas ta.
"Seda peab nendelt küsima," ütles Kuusik, kuuldes spekulatsiooni teistest kettidest suuremasse hätta sattunud Statoilist ja võimalusest, et tegelikult polnudki selle ettevõtte häda nii tõsine, kuna võimaldas hindades kiiresti taanduda.
"Ühelegi kütuseettevõtjale pole hinnatõus kahtlemata pidu," märkis Kuusik.
Kui nafta hind hakkas septembri alguses maailmaturul tõusma, kompenseeris meie jaoks hinnatõusu dollari kursi nõrgenemine. Viimasel kuul on nafta ja naftasaaduste hinnad aga tõusnud koos dollari tugevnemisega. Arvatavasti pole nad väga rahul ka praeguse hinnaga ning soovivad hindu tõsta veelgi, kuid siin tekib küsimus, kuidas võtavad selle vastu tarbijad.
Minu arvutuste kohaselt oli Neste automaattanklates müüdava bensiini 95 keskmine arvestuslik kasumimarginaal novembris 1,13 krooni, aga detsembri esimestel päevadel vaid 66 senti liitri kohta.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.