Selle aasta põhiprobleem on pikaajaline tööpuudus, samuti euro tervis.
Majanduskasv. Usun, et 2010. aasta kasv jääb 3 protsendi alla ja 2011. aastal ootan kasvu mõõdukat kiirenemist 4 protsendi piirimaile. Mõõdukuse põhjuseks on asjaolu, et eelarve- ja võlakriisis vaevlev Euroopa (meie põhiline kaubanduspartner) teeb ilmselget vähikäiku.
Tööpuudus. See jääb paraku põhiprobleemiks, eriti pikaajaline tööpuudus. Kuigi loodan hõive kasvu kevadel seoses ajutiste hooajaliste töökohtade loomisega. Siiski tuleb tunnistada, et Eesti eksport ja tööstustoodang on ülikiiresti taastunud. See annab tunnistust ühelt poolt eesti ettevõtjate nutikusest ja teiselt poolt tööturu ja eelkõige palga allapoole paindlikkusest. Enamikus Euroopa riikides kasvasid palgad ka kõige sügavama kriisi ajal, meil langesid nad 11,5 protsenti. Soome ametiühingud on tõepoolest Eesti Nokia.
Kindlasti on vara veel palku tõsta. Just palkade allapoole paindlikkus aitas tõsta tootlikkust, mis ununes tõstmata buumi aastatel. Majanduslik loogika ütleb ka, et kui tegelik tööpuudus on 10 protsendi piirimail, siis ei saa ega tohi palgad tõusta. Mina prognoosiksin tööpuuduse kahanemist suve lõpuks ja sealt alates võiks hakata rääkima ka palgatõusust, kuigi ainult nendes majandusharudes ja ettevõtetes, kes on kriisi ajal olulisi muudatusi teinud ja konkurentsivõimet tõstnud.
Inflatsioon. Riigil/valitsusel ei ole erilisi hoobi inflatsiooni mõjutamiseks. See on üks minu põhimuresid, et praegune kõrge inflatsioonitempo on väga ebaloogiline, arvestades kõrget tööpuuduse määra, valitsuse säästueelarveid ja pankade ikka veel karmi laenupoliitikat. Usun, et aasta alguses inflatsioonitempo aeglustub.
Euro. Lühiajaliselt ei too euro endaga kaasa mingeid olulisi muudatusi. Pikemas perspektiivis võiks Eesti eurost oluliselt võita välisinvesteeringute näol, kuid see saab paljuski sõltuma euro enda tervisest. Usun, et suvi kujuneb euro tuleviku suhtes kriitiliseks. Võlakriisis vaevlevaid riike tuleb järjest juurde ja euro jätkusuutlikkus on olulise kahtluse all.
Seotud lood
Sujuv makseprotsess on ülimalt tähtis osa e-poe ostukogemusest. Kogu vaev ja pingutus kliendile meeldiva ostukogemuse pakkumisest võib minna luhta, kui toote eest tasudes tabab klienti mõni ebameeldiv üllatus või takistus. Selleks võib olla nii soovitud makseviisi puudumine, tehnilised takistused toimingu lõpuleviimiseks kui ka ebamugav makse kinnitamise protsess.
Hetkel kuum
Inflatsioon võib lähikuudel uuesti kiireneda
Tagasi Äripäeva esilehele