• OMX Baltic0,39%296,16
  • OMX Riga−0,28%908,02
  • OMX Tallinn0,41%2 041,42
  • OMX Vilnius0,05%1 203,45
  • S&P 500−1,6%6 238,01
  • DOW 30−1,23%43 588,58
  • Nasdaq −2,24%20 650,13
  • FTSE 100−0,7%9 068,58
  • Nikkei 225−0,66%40 799,6
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,7
  • OMX Baltic0,39%296,16
  • OMX Riga−0,28%908,02
  • OMX Tallinn0,41%2 041,42
  • OMX Vilnius0,05%1 203,45
  • S&P 500−1,6%6 238,01
  • DOW 30−1,23%43 588,58
  • Nasdaq −2,24%20 650,13
  • FTSE 100−0,7%9 068,58
  • Nikkei 225−0,66%40 799,6
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,7
  • 02.09.13, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kuidas teha head kliendilehte?

Paberil kliendilehed püsivad küll veel konkurentsis, kuid digitaalsed lahendused võimaldavad rohkem. Professionaalsed trükised ja infokandjad on ettevõtte ja kliendi vahelise tõhusa kommunikatsiooni lahutamatu osa. Pidev teavitamisvajadus ja -kohustus üha kasvab ning on enamiku firmade jaoks äärmiselt oluline – iseasi, kas ettevõtted seda tajuvad.
Paberleht või digitaalne lahendus? Pole ühest vastust sellele, kas eelistada kliendilehena paberlehte või digitaalset lahendust veebi teel edastamiseks.
Pigem ollakse paberiusku. Sise- ja kliendilehti valmistava ettevõtte Editor Grupp OÜ juht Dainis Hirv sõnas, et nende enam kui 15aastane kogemus erinevate infokandjate väljaandmisel näitab, et hoolimata moodsa tehnoloogia võidukäigust on turul näha ka risti vastupidist arengut, kus tehnoloogiaettevõtted on paberkliendilehtede juures tagasi.
Ka ASi Kaubamaja turundusdirektor Anne-Liis Ostov nentis, et vaatamata ekraanide võidukäigule on paberväljaanded enamiku inimeste jaoks veel siiski harjumuspärasem ja mõnusam lugemisviis. “Paberajakirja tähtsus ei ole praegu kuidagi vähenenud,” lisas ta.

Artikkel jätkub pärast reklaami

ASi Swedbank turundusjuht Lola Tehver tõi paberkandjal kliendilehe eelisena välja pikema kasutusaja. “Seda loetakse korduvalt ning pikema aja jooksul. Samuti loeb ühte ajakirja tõenäoliselt mitu inimest,” sõnas ta.
Hirve kinnitusel on ka nemad kliendilehtede tootjana pigem paberlehe usku. “Professionaalselt tehtud paberleht on personaalsem, see pakub palju võimalusi ja läheb inimestele korda. Ehk kõnetab selle saajat rohkem kui e-posti teel postkasti saabunud järjekordne uudiskiri, kuigi ka neid on vaja,” loetles ta paberlehe plusse.
Digilehes rohkem võimalusi. Ostov tõi samas kõrvale ka digitaalajakirja eelised – nende puhul saab kliendile pakkuda lisaväärtusi, mida paberleht ei võimalda. “Näiteks Kaubamaja digi-Hooajas esitleme neid moeseeriafotosid, mis paberaja­kirja ei mahtunud. Samuti saab tooteid suurendada, modellide seljas olevaid riideid 360 kraadi uurida ning vaadata videoid kaadritagustest tegevustest. Toiduretseptide juures saab näha, kuidas kokk samm-sammult toitu valmistab,” sõnas ta.
Võimalusi ongi tema sõnul väga palju – alustades audio-videomaterjali lisamisest, lõpetades ajakirja integreerimisega sotsiaalmeedia või e-poega. “Võrreldes paberiga mahub digiversiooni oluliselt rohkem materjali ja kliendi kaasamine ning inspireerimine on lihtsam,” nentis ta.
Tehveri sõnul on digitaalsel kliendilehel lisaks laiemale tooteinfo edastamise viisile ka väiksemad tootmis- ja jaotuskulud. “Samuti kulub selle ettevalmistamise peale tunduvalt vähem aega, mis lubab teenusepakkujal kiiremini reageerida ja pakkuda kliendile ajakohast infot,” sõnas ta.
Reklaam ei tohi sisu tappa. Hirve sõnul tajub nende ettevõte, et suhteliselt pealiskaudses “pilt ja pealkiri” maailmas hinnatakse üha enam korralikku ja huvitavat sisu, milleks pabertrükis sobib hästi. “Sõltumata sellest, kas see on suunatud ettevõtte klientidele, töötajatele või välisinvestoritele,” lausus ta.
Kuigi Tehveri sõnul on alati inimesi, keda huvitavad soodustused ja pakkumised, nõustus ta Hirvega, et kliendilehe reklaam peab olema tasakaalus sisuga. “Kliendileht peaks lugejale lisaväärtust pakkuma ning lisaks teenuseid ja tooteid tutvustavatele artiklitele peaks planeerima pinda ka muude huvitavate lugude jaoks,” sõnas ta. Teemade valimisel tuleb tema sõnul lähtuda sihtgrupi vajadustest ning huvidest.
Ostovi kinnitusel on reklaamikoguse määramine tunnetuslik küsimus, millele ühest vastust pole. “Kaubamaja Hooajas on alati mitu täisleheküljelist reklaami, mis sisu väga hästi täiendavad – näiteks moe- ja ilubrändide imagoreklaamid. Reklaamid, mis on kunstiliselt heal tasemel ja sobivad ajakirja enda imagoga, võivad häirimise asemel lugejale hoopis esteetilist lisaväärtust luua,” põhjendas Ostov.

Artikkel jätkub pärast reklaami

“Rusikareegel reklaamimahu puhul on, et sisu peaks olema vähemalt pisut rohkem kui reklaami,” sõnas Ostov. “Hea toon on, et maksimaalselt võiks moodustada reklaam ühe kolmandiku väljaandest,” lisas Hirv. Põhiline, millega kliendilehte luues arvestada, on see, et tegu pole pelgalt reklaambrošüüriga. Ostovi sõnul peaks lehe väljaandmist kaaluv ettevõte kliendiajakirja puhul lähtuma samast põhimõttest mis tavaajakirjaski. “Sisu peab olema ajakohane, lugejale põnevaks tehtud ja esitatud nii, et klient tunneks, et see on talle kasulik ja teeb targemaks,” sõnas ta.
 
Pane tähele
Kõigepealt pane paika lehe kontseptsioon
1. Tegelik sihtrühm. Analüüsi, millised on nende inimeste eelistatud infokanalid, tarbimisharjumused, ootused-nõudmised, ostukäitumine jms.
2. Sisu. Sihtrühma eripärast tulenevalt mõtle eelnevalt kliendilehe soovitavale teemaderingile. Eelkõige tasub paika panna rõhuasetus – kas lehe ülesandeks on elustiili, kõrgtehnoloogia, teaduse, majandustegevuse vm valdkonna propageerimine või üksnes uute toodete-teenuste reklaam ning igapäevase käibe suurendamine. Kliendilehes tasub teha soodus- ja atraktiivseid pakkumisi. Lehte pole mõtet välja anda, kui tegeletakse kitsa nišiga ning tegelikult ei ole midagi klienti huvitavat rääkida. Olge enda vastu aus!
3. Visuaalne lahendus. Korporatiiv-graafilisest lahendusest, mis lähtub hoolikalt läbitöötatud elementide kasutamisest reglementeeritud viisil, ei pruugi kliendilehe kontseptsiooni väljatöötamisel abi olla. Tunnuselementide üleliia agar kasutamine võib küll meeldida kliendilehte väljaandvale ettevõttele, aga toimib adressaadile peletavalt.

Artikkel jätkub pärast reklaami

4. Üldine suhtlemismall. Pidage meeles, et kliendileht pole autahvel ega aukiri – vältida tuleks tiitlite, nimede, nimetuste, logode jt taoliste elementide üle kasutamist. Vastasel juhul muutub igati kasulik infokandja kliendi silmis tapeediks ega köida tähelepanu. Üldjoontes peab mis tahes kliendileht olema kliendi jaoks sisult uudne ning vormilt, välimuselt ja ülesehituselt atraktiivne.
Allikas: OÜ Editor Grupp juht Dainis Hirv
 
Eeskuju
SwedbankSeeniorleht. Ilmub kaks korda aastas paberkandjal eesti ja vene keeles, seda saab seda lugeda ka internetipangas. Pakub toodete ja teenuste tutvustust, praktilisi nõuandeid (kuidas eelarvet pidada, kuidas kasutada internetipanka jms), persoonilugusid, huvitavate sündmuste/algatuste tutvustust, seeniorkaardi soodustuste infot, partnerite pakutavate soodustuste tutvustust. Suunatud eakamale kliendigrupile, kes külastab regulaarselt kontoreid, mis ongi jaotuskanaliks. Tiraaž 50 000 eksemplari. Väljaandmise peale kulub veidi üle 2% kogu jaepanganduse turunduseelarvest.Fookus. Privaatpanganduse klientidele mõeldud paberajakirja antakse välja kaks korda aastas eesti ja vene keeles ning see jõuab klientidele koju. Jagab investeerimisteemalisi kogemusi ja teadmisi ning üldist majandusinfot. Trükiarv ligi 5000. Väljaandmise ja postitamise peale läheb umbes 10% privaatpanganduse turunduseelarvest.
LHVInvesteeri. Tasuta ajakiri, saadetakse klientidele ning tellijatele. Eesmärk pole teha kliendilehte, vaid huvitavat ajakirja, mis sisaldab lisaks panga uudistele ka lugusid Eesti ettevõtetest, investeerimise põhitõdedest ning majandusvaldkonna arenguid laias maailmas.Pole LHV jaoks müügimaterjal, aga aitab ettevõttel end kliendile meelde tuletada. Tiraaž umbes 42 000, ilmub kolm korda aastas. Senised numbrid on ka üleval kodulehel issuu.com platvormil, kuid digilugejad pole eesmärk omaette.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Estonian AirPardaajakiri In Time. Ilmunud ligi 20 aastat, kättesaadav lennukite pardal. Ilmub eesti ja inglise keeles kuus korda aastas. Lugejaid paberväljaandel üle 100 000 ühe numbri kohta, lisaks digikanalites ligi 20 000. Tutvustatakse persoone, reisisihtkohti, kultuurisündmusi, teaduse- ja tehnikamaailma uudiseid, samuti antakse soovitusi, kuhu lennata ja mida sihtkohas teha ning vaadata, räägitakse lennundusmaailmast ning jagatakse praktilist lennuinfot.
ETKRegulaarsed kliendilehed Hoiame Kokku, Suur Saak, Väike Taks, Väärt Kaup. Tiraaž üle 400 000 ehk samas suurusjärgus püsikliendibaasiga (Säästukaar­di valdajad). Saadetakse otsepostiga ning jagatakse kauplustes. Otseposti osakaal igakuises meediamiksis keskmiselt 10–12% ringis. Lisaks ilmub omaette kliendileht E-Ehituskeskusel.
 
Kommentaar
Pakutavad tooted tuleks siduda elustiiliartiklitega
Tõnu Väät, Ajakirjade Kirjastuse reklaamidirektorKliendilehtede ja kliendiajakirjade sisu saab luua mitmeti, sõltuvalt ettevõtte eesmärgist – kas selleks on otsene müügitoetus või ühtlasi ka ettevõtte imago ja brändi tugevdamine. Tänapäeva kliendiajakirja/lehe sisu sarnaneb üha enam elustiiliajakirjadega. Ning hea ja kliendi jaoks paeluv lahendus on siduda ettevõtte pakutavaid tooteid ja teenuseid nendega lähedalt, aga kaudsemalt kattuvate elustiiliartiklitega.Näiteks turvafirma kliendiajakirja sobivad vahelduseks otseselt ettevõttega seonduvatele uudistele-artiklitele ka heal ajakirjanduslikul tasemel artiklid võitluskunstidest ja nendega seotud filosoofiast üldisemalt, relvadest jms. Ühesõnaga artiklid, mis haakuvad märksõnaga turvalisus.Spordi- ja matkatarvete müüjate klientidele pakuvad kliendiajakirjas kahtlemata huvi nii sportlikku ja aktiivset vaba aja veetmist kui ka elustiili tutvustavad artiklid. Toidukaupadele keskendunud jaekaubandusketi kliendiajakirja lugejale pakuvad otseste hinnapakkumiste kõrval huvi ka toidu- ja kokandusteemalised artiklid jms.

Artikkel jätkub pärast reklaami

 
Tasub teada
Tehke kliendilehte professionaalselt
Kaasake kliendilehe valmimisprotsessi oma ala profid, tulemus on mitu korda parem. Koostööpartnereid appi võttes tõmbate teema laiemaks ja ka usaldusväärsemaks, sest infot jagab rohkem oma ala spetsialiste.ärge saatke kliendilehte pimesi igasse postkasti, eelistage jagamist klientidele. Lehte saab anda kliendile ka pärast teie külastust, koos toote/teenusega kaasa jms viisil.Arvestage, et kliendilehe tasuvus võib olla pikemaajaline, kuid see võib osutuda ka väga tasuvaks.
 

Artikkel jätkub pärast reklaami

Üks küsimus
Mida peaks digitaalse kliendilehe soovija arvestama?
Peep Paum, OÜ Mobile Digital arendusjuhtKindlasti tahab arendaja teada võimalikult palju sihtrühma kohta, kes digitaalset toodet tarbima hakkab. Samuti digitaliseeritava toote enda kohta – kas ja kui palju on kliendil lisamaterjali fotode, videote ja muu näol. Sealt edasi teeb arendaja oma ettepanekud, kas digitaalne kliendileht võiks olla veebipõhine, kõikides erinevates seadmetes tarbitav toode või teeme kliendilehest tahvelarvuti või nutitelefoni jaoks optimeeritud rakenduse.Veel on ka võimlus näidata tahvelarvuti ja nutitelefoni kasutajatele paberlehe pdf-formaadis faili, aga seda me ei soovita – lugejad väsivad kiiresti iga lehekülje sisse- ja väljasuumimisest.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    1 k 14 p 19 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele