Põhjamaade Sümfooniaorkester Anu Tali juhatusel alustab oma 16. hooaega kontserdiga, kus tuleb ettekandele Pärdi, Nielseni ja Tšaikovski looming.
Kontserdi kaht esimest teost ühendab Pariis: nii Arvo Pärdi “Silhouette’i” kui ka Carl Nielseni flöödikontserdi esiettekanded (vastavalt 2010 ja 1926) toimusid just selles linnas.
Tuultest kantud. Arvo Pärdi “Silhouette” (“Siluett”), austusavaldus Gustav Eiffelile ning pühendus Orchestre de Paris’le ja selle peadirigendile Paavo Järvile, on nagu Pariisi õhuline, linnulennuline portree.
“Kunstnik Eiffeli nägemus, selle kainus, otstarbekus ja elegants avaldasid mulle suurt muljet ja inspireerisid mind erinevatel viisidel… Mis puutub minu teosesse “Silhouette”, siis see on saanud lühike ja kerge, nagu tants, valss, natuke peapööritust tekitav, võib-olla samamoodi nagu need tuuled, mis läbi selle hiiglasliku pitskolossi puhuvad,” on Arvo Pärt oma teost iseloomustanud.
Flöödimuusika lummus. Taani helilooja Carl Nielsen on Põhjamaade üks suuremaid sümfoniste. Helilooja flöödikontsert on kirjutatud komponisti autoriõhtuks, mis toimub 1926. aasta sügisel Pariisis. Nielsen on märkinud, et püüdis flöödikontserdile läheneda kammerlikumalt.
Kontserdil on solistiks flöödivirtuoos Austriast – Erwin Klambauer, Austria Raadio Sümfooniaorkestri sooloflötist ja Grazi muusika- ja teatriülikooli Oberschützeni instituudi professor.
Pariisiga on kaudselt seotud ka Pjotr Tšaikovski viimane, kuues sümfoonia: helilooja meenutuste kohaselt kirjas Vladimir Davõdovile olevat tal tekkinud teose idee 1892. aasta detsembris just Pariisis.
Esiettekandele jõudis tema kuues sümfoonia sügisel 120 aastat tagasi, 1893. aasta oktoobri lõpus, üheksa päeva enne helilooja surma.
Helilooja on pihtinud, et sümfoonial on tugevalt isiklik programm. “Sedavõrd isiklik, et kui ma reisi ajal oma mõtteis komponeerisin, valasin sageli pisaraid,” on ta selgitanud isiklikkuse aspekti.
Muusika sisekaemuseks. “Põhjamaade Sümfooniaorkester on ringiga taas ühe oma lemmikteose juures. Kõige mõjuvam põhjus selleks on tõsiasi, et just Tšaikovski Kuuendat on meil aegade jooksul kõige rohkem mängida palutud,” sõnas dirigent Anu Tali.
“Aga ega ei oskakski midagi sobivamat sügiseseks sisevaatluseks ja eneseotsinguteks välja pakkuda. Vaevalt teab ajalugu ka ühtki teist partituuri, kus ilu ja valu kontsentratsioon oleks sedavõrd kõrge. See eluliselt selge, kuigi mitte alati lihtne tekst paneb mõtlema, kohutab oma halastamatuses, kuid ometi on see paratamatus ka lohutav,” kirjeldas Tali ettekandele tulevat Tšaikovski teost.
Klassika
Põhjamaade Sümfooniaorkestri 16. hooaja avakontsert
11.10 kl 19 Estonia kontserdisaalisPiletid: 18–25 eurot
www.nordicsymphony.comSeotud lood
Mõned trendid jäävad meiega kauaks, mõned kaovad sootuks ja mõned muutuvad, kohanedes hetkeolukorraga. Ettevõtete keskkonna-, sotsiaalsed ja juhtimisstandardid (Environmental, Social and Governance – ESG) peavad muutuma, seda eriti seoses eelseisvate struktuursete muutustega poliitikas. Olukord näib olevat Trumpi tulekuga kardinaalselt muutunud, kuid tegelikult on muutused toimunud juba päris pikka aega.