Pille Ivask • 4. märts 2015 kell 14:15

Tee end maailmale nähtavaks

Messil edu saavutamiseks oleks parim esitleda rõhutatult üht staartoodet, nagu Saku tegi mullu Pariisis rahvusvahelisel toidumessil SIAL.  Foto: Saku Õlletehas

Teemamess on ettevõttele hea viis oma toodangut näidata ja sõlmida lepinguid uute võimalike koostööpartneritega.

Eduni jõudmine nõuab aga pikka ettevalmistust ning tarka esinemist, kirjutab 5. märtsi Äripäev tööstuse rubriigis.

Kuna messil käimine on kulukas, tasub sellel osalemist pikalt ning põhjalikult ­kavandada.Ettevõtete hinnangul on enne messile minekut tähtis läbi mõelda, miks messile üldse minna tahetakse ja millist kasu sellest saada soovitakse. “Tuleb läbi mõelda, kas see on vajalik uute kliendisuhete otsimiseks, uudistoodete või oma ettevõtte tutvustamiseks,” loetles Salvesti turundusjuht Aulike Miljand. Tema hinnangul ei ole messil kliendisuhete otsimine tänapäeval eriti levinud.  

Sama meelt on Pure Line Producti juhatuse liige Raul Altmäe, kelle sõnul peab ette­võttel olema eelkõige selge visioon, kuidas toode huvilisteni viia.

Ettevõtte Värska Vesi juhatuse esimees ­Urmas Jõgeva soovitas messile minekut pikalt kavandada seetõttu, et viimasel hetkel tehtud otsus tähendab tavaliselt läbikukkumist. “Võimalusel võiks leida partneri või partnerid, sest ühisstendiga minek pole nii kulukas,” ütles ta. Jõgeva hinnangul tasub endale täpselt aru anda, kui suurt välja­panekut tahetakse.  Ühest külastusest ei piisa

Altmäe hinnangul on vajalik käia samal messil mitu aastat järjest. “See on oluline märk neile, kes mõtlevad koostööst, aga ei ole jõudnud kokkusaamiseni, ent tähtis ka neile, kellega koos töötad, sest aitad kaasa ka nende turundusele.”

Messide külastamise regulaarsust peab tähtsaks ka Jõgeva. “Külaliste arv on messil väga suur. Samad külastajad ei pruugi välja­panekut esimesel korral märgata, kuid võivad seda teha järgnevatel aastatel. Peab olema valmis selleks, et esimesel korral ei saavutagi soovitud tulemust,” nentis ta.Tuleb silma paista

Kuna messid on suured ja messitelgid reeglina üüratud, on välja­panek kõige tähtsam. Kui olla eraldi stendipinnal, on Miljandi hinnangul väga oluline, et stendikujundus ei oleks väga kirju.Kindlasti tuleks kujunduses lähtuda eesmärkidest, milleks messile minnakse. “Vastasel juhul võib stendis olemine muutuda raskesti hallatavaks. Messil on oluline anda külastajatele infot kas voldikutel või tootenäidistena,” selgitas Miljand.

Väljapanek peaks Altmäe sõnul kindlasti millegi poolest eristuma, et see kutsuks toodangut vaatama. Samuti on hea osaleda uute toodete konkursil, mille võitmise korral on võimalik saada erilist tähelepanu nii kataloogides kui ka vitriinides. “Meil õnnestus see 2011. aastal Kölnis,” lausus Altmäe.

Miljandi sõnul loob läbimõeldud tegevus ettevõttest hea pildi. “Kui tegeled rohkem kui ühe valdkonnaga, ei ole vaja kõiki neid messile üles panna, keskenduda tasuks olulisimale,” soovitas Miljand. Muude valdkondade kohta saab alati infot jagada lisamaterjalides.

Enne messile minekut mõtle:

Mida soovitakse messil saavutada?

Kus soovitakse toodangut turustada?

Kes on toodangu sihtgrupp?

Kuidas toodangut tarbijani viia? Seal hulgas milline on vajalik dokumentatsioon sihtriiki eksportimiseks.

Keskendu staartootele

Altmäe sõnul võiks messil esile tõsta ühte kindlat toodet. “See ­aitab rohkem tähele­panu konkreetsele asjale juhtida. Selle valguses on juba hea alati ka teisi tooteid tutvustada,” märkis ta.

Altmäe lisas, et loomulikult on kõige tähtsam kvaliteet ja kõik muu tuleb selle ümber.  “Kui kvaliteeti ei ole, ei piisa ühestki pakendist, et klient või tarbija sulle truuks jääks,” rääkis ta.Jõgeva ütles, et tähtis on ka väljapaneku suurus – väiksemad väljapanekud võivad jääda märkamatuks ning soovitud kontakte ei teki.

Saku Õlletehase turundusdirektor Kadri Ärm soovitas lähtuda sihtgrupi soovidest, sest välja­panek peaks neile huvi pakkuma. “Kui juba minna, siis selliselt, et märgatavus ja tähelepanu oleks garanteeritud,” lisas ta.

Altmäe märkis, et loomulikult tuleb messidel olla ise aktiivne ja pakkuda külalistele toodet. “Kunagi ei tea, kes sinu toodangut proovib ja kuidas või kuhu see elamus võib välja jõuda,” lausus Altmäe. Arvestada tasub ka teiste riikide kultuurilisi ja suhtlemise iseärasusi. “Liigne pealetükkivus ei tule kunagi kasuks!” õpetas ta.

Jõgeva toonitas, et toodete esitlejad peaksid olema puhanud, mistõttu on mõistlik messile kaasa võtta rohkem inimesi. Lisaks oleks hea rääkida ladusalt mitut võõrkeelt. Jälgida tasuks ka konkurentide väljapanekuid ja tegevusi.

Pärast messipäeva tasuks käia mõne palju­lubava kliendiga õhtust söömas või leppida kokku uus aeg kohtumiseks, et luua vabamas õhkkonnas parem kontakt. Nii saab võimaliku partneri kohta rohkem teada, jagas Altmäe nippe.“Ühest messist võib tulla väga palju kasu. Meie kogemus näitab, et oleme igal aastal saanud messilt vähemalt ühe hea koostööpartneri ning see on kindlasti ennast ära tasunud,” lausus Altmäe.Ühisstend hoiab raha kokku

Messile võib minna oma stendiga, aga Eesti Toiduainetööstuse Liidu liikmetel on võimalus olla väljas ka Toiduliidu alal.Pure Line Product osales eelmisel aastal Berliini tuntud toidumessil Grüne Woche ja Helsingi toidumessil. “Väikeettevõtetel on kindlasti raske osaleda igas riigis eraldi messil. Seetõttu osaleme ka meie ainult ühel ülemaailmsel toidumessil aastas, et kulutused ei läheks väga suureks,” selgitas Altmäe.

Messidel osalemist aitab organiseerida Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoda, kes taotleb ettevõtetele selleks Euroopa Liidust raha. See raha katab messi stendi ruumi ja standardlahendustest 75%, samuti 75%  ühe inimese sõidu- ja elamiskuludest, ütles Altmäe.Eristumine on kallis

Altmäe sõnul on ruum ja standardlahendus tavaliselt messidel kõige odavam. “Kujunduse erilahendused, mööbli ja külmikute tellimine, elekter, valgustus ja muu selline on ettevõtte enda kulutus,” rääkis Altmäe.

Suurtel messidel on aga hea, kui kohal  on mitu inimest. Pure Line'i puhul on Altmäe sõnul tarvis kohapeal vähemalt nelja inimest.“Kokku teeb see küllaltki suure kulutuse ja seda isegi Euroopa Liidu raha arvestades. Samas on messidel käimine üks kõige tõhusamaid võimalusi leida uusi kontakte ja kohtuda vähemalt üks kord aastas ka oma teiste partneritega, kellega töö juba käib,” rääkis Altmäe.

Kuidas kaupa messile transportida?

Mõni ettevõte saab kauba messile lihtsalt kulleriga, aga näiteks jäätisetootjal on palju raskem.Logistika oleneb suuresti messi asukohast, ütles Saku Õlletehase turundus­direktor Kadri Ärm. “Välismaale oleme asju reeglina saatnud kindlustatud kulleriga ja piisava ajavaruga, et juhul kui midagi juhtub, jõuaks veel reageerida.”

Hoopis teine lugu on sügavkülmas kauba transportimisega. Pure Line Producti juhatuse liige Raul Altmäe ütles, et sügavkülma puhul on teised logistilised probleemid, mis riigiti erinevad. “Erinevalt muudest kaupadest on sügavkülmakauba puhul oluline, et iga lüli tootjast tarbijani toimiks õlitatult ja jäätise temperatuur ei langeks,” selgitas ta.

Kui see juhtub, muutub jäätise maitse ja väljanägemine, mistõttu kannatab alati tootja, märkis ta. “Seetõttu on ka riikide kaupa ülioluline teada, kas messidelt otsitakse kontakte otse kaubanduskettidega, edasimüüjatega või soovitakse teha kellegi kolmandale hoopis allhanget kellegi teise kaubamärgi all,” lausus Altmäe.

Hetkel kuum