Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ettevõtjad esitasid oma nägemuse riigireformist

    Kaubandus-tööstuskoja juhatuse esimees Toomas Luman (vasakul) ja peadirektor Mait PaltsFoto: Andras Kralla

    Eesti ettevõtjate ühendused ja ametiühingud rõhutavad ühispöördumises, et järgmise valitsemisperioodi olulisim väljakutse on sisuline riigireform, mis kätkeb vähemalt kuut olulist peatükki.

    Järgneb Eesti Ametiühingute Keskliidu, Teenistujate Ametiliitude Keskorganisatsiooni TALO, Eesti Kaubandus-Tööstuskoja ja Eesti Tööandjate Keskliidu ühispöördumine:
    Kahe läinud aastakümne edu on julgete ja riigimehelike otsuste tulemus, kahe tuleva aastakümne edule tuleb sarnaste julgete otsustega alused panna täna. Et ühiskond suudaks uuenenud oludes ja tänases arenguetapis areneda, et suudaksime nendes oludes riiki ülal pidada, lasub meil kohustus rohkem luua ja vähem, kuid targemalt kulutada. Sisulise ja eduka riigireformi alusteks on koordinatsioon, et vältida dubleerimist ja raiskamist, õige suurus, et keskenduda vaid vajalikule, lihtsus et tagada töökindlus, ning mõtteviis, mis keskendub tulemusele, mitte protsessile.
    Otsustav ja sisuline riigireform kätkeb endas vähemalt kuut olulist peatükki.
    1. Otsustav õpipööre ühiskonnas
    Juba lähitulevikus siseneb tööturule vähem töötajaid, kui sealt lahkub, maksumaksjaid jääb üha vähemaks, ülalpeetavate osakaal ning ühiskonna kulud aga üha suurenevad. Ainus võimalus vähemate töökätega kallimat ühiskonda ülal pidada, tagades ka tööinimeste elujärje kasvu, on teha vähemate töökätega rohkem ja keerulisemat tööd. Seetõttu peab Eesti ühiskonna suurimaks lähiajaliseks eesmärgiks olema otsustav hüpe väärtusahelas ning konkurentsivõime, eeskätt kodumaist tooret kasutava majanduse kiire kasv.
    See on teostatav, kui selle eesmärgi teostamisele pühendada koordineeritult haridus-, majandus-, keskkonna- ja sotsiaalpoliitika. Keskseks ülesandeks on tagada hariduse kõrge kvaliteet ja kättesaadavus kõikidel haridustasemetel ja liikidel. Leiame, et riigigümnaasiumite loomisega on oluline liikuda edasi veelgi otsustavamalt ning samuti leida parim lahendus põhihariduse kvaliteedi ja kättesaadavuse tagamiseks.
    Eraldi tähelepanu vajab loodusteaduste ja insenerierialade osakaalu suurendamine kõrghariduses ning praktiline kutseharidus, et parandada tööturule sisenejate oskuste vastavust tööturu vajadustele.
    2. Haldusreform
    Eesmärgiks tuleb seada raiskava killustatuse lõpetamine ning teovõimeliste haldusüksuste loomine, mis suudavad reaalselt tagada kohaliku tasandi eluolu korraldamise ning avalike teenuste kvaliteetse pakkumise. Formaalne struktuur peab olema paindlikult muudetav vastavalt elanike, tõmbekeskuste, ettevõtluse jms ümberpaiknemisele.
    Ettevõtluse arengule ja inimeste heaolule kaasaaitamine peab olema kohaliku tasandi üksuse üks peaülesandeid teiste ülesannete kõrval, kuid pädevalt ning tõsiseltvõetavalt suudaks seda täna pakkuda eelkõige maakonna suurune omavalitsus ning suuremad linnad. Oluline on üheselt ja realistlikult määrata riigi ja omavalitsuste tööjaotus.
    Seetõttu on vajalik otsustavalt vähendada omavalitsuste arvu, et suurendada nende võimekust ja jätkusuutlikkust avalike teenuste pakkumisel.
    3. Riiklike institutsioonide ülesannete kaasajastamine
    Arvestades riigi arengut on põhjust vaadata kriitiliselt üle mitmete, seal hulgas põhiseaduslike, institutsioonide ülesanded ning ressursikasutus. Iga riigi loodud, sh põhiseaduse alusel loodud asutuse puhul on oluline teatud aja tagant üle vaadata nii funktsioonide kui ressursikasutuse otstarbekus. Mõnede funktsioonide vajalikkuse vähenemisel või kadumisel tuleb neid tegevusi ka vähendada või lõpetada nende osutamine, esmajärjekorras tuleb üle vaadata dubleerivad või ülejõukäivad funktsioonid.
    4. Õigusloome eesmärgistatuse ja analüüsipõhisuse suurendamine
    Õigusloome peab muutuma vajadusepõhiseks, eesmärgiks peaks saama "pigem vähem, aga paremini ja eesmärgipärasemalt". Tänane seis, kus ministeeriumide töötulemusi mõõdetakse õigusloome tööplaani täitmise ja eelnõude arvuga, koormab ühiskonda ebamõistlikult ja ülemäära.
    Õiguslik regulatsioon on muutunud niivõrd detailseks, et iga uus areng ühiskonnas nõuab õigusloomelist sekkumist, millega kaasneb õigusaktide väljatöötamise, rakendamise ja järelevalve kulu. Ka õigusloomeprotsessis tuleb arvestada kulude suurusega – nii avalikule kui erasektorile, nii õigusaktide väljatöötamise ajal kui ka rakendamisel. Eesti eesmärk peaks olema kaasaegse kodanikuühiskonna mudel, kus on suur roll heas usus sõlmitavatel lepetel.
    5. Avaliku halduse ja poliitikakujundustegevuste tõhustamine
    Avaliku halduse kulud laiemas mõistes on riigi üks suurimaid kuluartikleid. Riigi toimimise seisukohalt on tegu oluliste funktsioonidega, kuid arvestades kulusurve olulist kasvu lähemail aastakümneil, tuleb taoliste funktsioonide mahu kasvamist vältida. Eelistada tuleb avalike teenuste kvaliteedi ja kättesaadavuse parandamist ning investeerida efektiivsusesse. Tegevuste optimeerimine ja kvaliteedi tõstmine on riigi konkurentsivõime seisukohalt hädavajalik.
    6. Avaliku teenuse kestlikkuse tagamine
    Parema planeerimise nimel tuleb riigi tegevuskuludes selgelt eristada osa, mis kulub avaliku halduse toimimiseks ning mis kulub avaliku teenuse osutamiseks. Eeskätt tuleb tagada riigi põhiteenuste (haridus, meditsiin, pääste, politsei jm) kõrge kvaliteet. Kvaliteedi parandamist tuleb alustada põhjalikust analüüsist, milliseid avalikke teenuseid ning kui palju ja kus vajame. Avaliku teenuse kvaliteeti investeerimine peab toimuma eeskätt avaliku sektori sees oleva ressursi ümbersuunamise, alles seejärel täiendava rahastamise tulemusel.
  • Hetkel kuum
Tõnu Mertsina: riigi kommunikatsioon võiks arvestada selle mõju majandusaktiivsusele
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
USA turg lõpetas aprilli languses, kuid kanepiaktsiatel oli võidukas päev
Teisipäevane kauplemispäev lõppes turu üldise langusega, tähistades 2024. aasta halvimat kuud, mil oma väärtust kaotasid suurimad aktsiaindeksid, toornafta ja kuld.
Teisipäevane kauplemispäev lõppes turu üldise langusega, tähistades 2024. aasta halvimat kuud, mil oma väärtust kaotasid suurimad aktsiaindeksid, toornafta ja kuld.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Kevadpüha raadios: juhtimisest, idufirmadest ja finantsidest
Kolmapäeval räägitakse Äripäeva raadios konkursi „Parim juht 2024“ finalisti, Swedbanki juhi Olavi Lepaga tulemustlikust juhtimisest.
Kolmapäeval räägitakse Äripäeva raadios konkursi „Parim juht 2024“ finalisti, Swedbanki juhi Olavi Lepaga tulemustlikust juhtimisest.
"Palun vabastada Eesti vahemikus ....–.... loodusõpetuse tunnist"*
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Eesti tegi hinnatõusuga naabritele silmad ette
Euroala harmoneeritud tarbijahinnaindeks püsis aprillis aastatagusel ehk 2,4% tasemel, selgub Eurostati andmetest.
Euroala harmoneeritud tarbijahinnaindeks püsis aprillis aastatagusel ehk 2,4% tasemel, selgub Eurostati andmetest.
Valmistoidutootja tuli kahjumist välja
Valmistoidutootja Usin-TR suurendas eelmisel aastal käivet ja jõudis üle mitme aasta tagasi kasumisse.
Valmistoidutootja Usin-TR suurendas eelmisel aastal käivet ja jõudis üle mitme aasta tagasi kasumisse.