Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ekspediitor lennureisi hilinemise eest ei vastuta

    Varuosade tellimiseks USAst kasutab Top Parts tihti lennutransporti, sest autokeskuse juhataja Priit Piiriste sõnul ei ole mõistlik kõikide mudelite kõiki varuosi kohapeal laos hoida.Foto: Meeli Küttim

    Kui ei ole eraldi kirjalikult kokku lepitud teisiti, ei vastuta ekspediitor lennukiga kauba sihtkohta toimetamisel võimaliku hilinemise eest. Ta ei võta vastutust, kui näiteks lennufirma broneeringute või transiitmarsruudi muutuse tõttu planeeritud saabumine hilineb.

    Õhulendude eelis on kauba võimalikult kiire kohaletoimetamine, mis on eriti suure mõjuga just mandritevaheliste vedude puhul. “Lennutransport on kiireim veoliik ja kiireim võimalus kauba transportimiseks,” märkis CF&S Estonia õhuvedude korraldaja Lauri Hanni.
    Lennutranspordivõrgus liiguvad tema sõnul keskmisest ajatundlikumad ja võib-olla ka keskmisest kõrgema väärtusega saadetised. “Teenuse kasutajate hulka kuuluvad pea kõik Eestist eksportivad või Eestisse importivad ettevõtted: erinevas suuruses tootjad, maaletoojad, remondi- ja hooldusteenuste pakkujad ja teised.”Ettenägematu ja planeeritud kasutus
    Logistikafirma DSV õhu- ja meretranspordi osakonna juhataja Madis Ennuste sõnul jagunevad õhutranspordi valimise põhjused ettenägematuteks ja planeeritud olukordadeks. “Ettenägematu on näiteks olukord, kus on vaja võimalikult kiiresti kohale toimetada mingi varuosa, milleta ei saa seadet remontida või kasutada.” Planeeritud õhuvedude hulka kuuluvad tema sõnul laovarude ja tootmis- ning tarneahela teadlik jälgimine. Peale selle on planeeritud saadetiste seas need, mis vajavad lühikest transiidi­aega, nagu kiiresti riknevad kaubad, teatud meditsiinikaubad, elusloomad ja nii edasi, loetles Ennuste.
    Ameerika päritolu autode teenindaja Top Parts Autokeskus juhataja Priit Piiriste sõnul kasutavad nad lennutransporti alates 1993. aastast, mil firma tegevusega alustas. Kuna Eesti teedel sõidab palju USA autosid, iga konkreetset mudelit on aga vaid käputäis, oleks kõigile mudelitele kõiki varuosi laos kohapeal hoida võimatu. “Seetõttu on oluline kiire tarne meie USA partnerite hulgiladudest,” märkis Piiriste. “Suudame koostöös logistikafirmaga reede ennelõunal USAst tellitud vaurosad toimetada lõppkliendile Tallinnas järgmise kolmapäeva hommikuks. Merd mööda tellime paar korda aastas enimlevinud varuosade laotäiendust.”
    ETS Logistika logistiku Tanel Joala sõnul pöördutakse nende poole lennutranspordi kasutamissooviga tihti juhul, kui mõne teise transpordiviisi pakkujal on tekkinud takistusi, aga kaup on vaja siiski kohale toimetada. Ka Ennuste tõi esile olukordi, mil võib merekaup suunduda lennutransporti. “Näiteks halvas hiljutine USA läänekalda sadamate ummistus merekaupade saatmise ja lennuveo mahud sellel suunal suurenesid.”
    Asukoht perifeerias pikendab tarneaega ja tõstab hinda
    Lennutranspordi maksumus on otseselt seotud sihtkoha ja kauba kaaluga. “Mida keerulisem on teenus ja mida haruldasem või eksootilisem sihtkoht, seda kõrgemaks kujuneb üldjuhul ka teenuse hind,” ütles Hanni. Kuna Eesti on väike riik Euroopa Liidu äärealal, on hind võrreldes Kesk-Euroopaga veidi kõrgem ja tarneaeg pikem. “Suured lennukid ei maandu Tallinnas, vaid Kopenhaagenis, Stockholmis või Helsingis, kust kaup toimetatakse Tallinna “lennuautoga”, mis pikendab transiidiaega üks-kaks päeva,” ütles Piiriste.
    Nagu teistegi transpordiliikide puhul, kehtib ka õhuvedudele reegel, et mida suurem on kauba kaal, seda madalamaks muutub hind. Üks oluline eripära on kauba maksustamine mahukaalu järgi. See tähendab, et suured, aga kerged kaubad maksustatakse kubatuuri alusel. Saadetise mahukaal on pakendi mõõtmete alusel arvutatud näitaja, mis võimaldab hinnata, kui suure pinna saadetis sõidukis hõivab. Lennutranspordis on miinimupiir 167 kg/m³ – sellest väiksema mahukaaluga veoste puhul arvestatakse kaaluks ikkagi 167 kg/m³. Piiriste sõnul saab sellisest arvestusest tulevaid kulusid mõnevõrra vähendada parema pakkimise abil. “Võimalusel komplekteerime koos mahukaupadega raskeid autovaruosi, nagu pidurikettad, rattalaagrid või sillaosad, see aitab transpordikulu optimeerida.”
    Kaupade vedamisel on ka kindlad tehnilised ja ohutuspiirangud, millest tuleb kaubavedude planeerimisel teadlik olla. “Kui on vaja tuua näiteks terve auto küljeplekk, siis see ei mahu lihtsalt lennukiluugist sisse. Sellistel puhkudel oleme palunud saatjal see tellija juhiste alusel pooleks lõigata. Lisaks ei saa lennukiga vedada autode õhkpatju, eelpingutusega turvavöid ega aerosoolpudelites keemiat,” tõi Piiriste näiteks.
    Ka Hanni nimetas saadetise puhul komponente, mis võivad osutuda probleemseks. “Oluline on veenduda, et saadetise hulgas ei oleks varjatud ohtlikke aineid, nagu magnetid, patareid, kodukeemiatooted, õlid, kütus, rõhu all olevad tooted ja nii edasi.” Ohtlike ainete seas on tema sõnul palju sellist, mida lennutranspordiga varem mitte kokku puutunud inimesed ei oskaks ohtlikuks pidada. “Samuti tuleb jälgida, et kaup oleks pakendatud korrektselt, pakend terve, korralikult kinnitatud ja toode fikseeritud pakendisse nii, et ta ei loksuks ega koliseks,” lisas Hanni.
    Ootamatute probleemide vältimiseks soovitas Hanni alati veokorraldajalt juurde küsida.

    Jälgi lennutranspordi kasutamisel tehnilisi ja ohupiiranguid

    Hilinemine. Veolepingu järgi ei vastuta ekspediitor kauba kohalejõudmise võimaliku hilinemise eest.Hilinemisi võivad põhjustada erinevad ootamatused lendude ärajäämisest lumetormide ja vulkaanipurseteni.Eriti ajatundliku toote puhul tasub anda teada, millal kaup peab sihtkohas olema, vajadusel tasub sõlmida ajalise garantiiga veoleping.

    Ohtlikud ained. Saadetis ei tohi sisalda ohtlikke aineid, lennutranspordis loetakse ohtlikuks näiteks magnetid, patareid, enamik kodukeemiatoodetest, õlid, kütus ja rõhu all olevad esemed.

    Pakendid. Kaup tuleb pakendada korrektselt ja fikseerida pakendisse nii, et see ei loksuks ega koliseks.

    Allikas: DSV

    Lennuliin hilinemise eest vastutust ei võta
    Kui muudes logistikavaldkondades vastutab ekspedeerija muu hulgas veose õigeaegse kohalejõudmise eest, siis lennutranspordi puhul Hanni sõnul see reegel enamasti ei kehti. “Lennuliini kohustus on veolepingu järgi toimetada kaubad kohale mõistliku aja jooksul (reasonable dispatch). See tähendab, et lennuliin proovib kaubad kohale toimetada vastavalt broneeritud graafikule, kuid ei garanteeri seda.”
    Kaubaruumi saadavus muutub pidevalt, paljuski ka ettenägematute olukordade tõttu, näiteks lennu tühistamine, märkis Hanni. “Sellest lähtuvalt, juhul kui ei ole eraldi kirjalikult kokku lepitud teisiti, ei vastuta ekspediitor kauba sihtkohta toimetamisel võimaliku hilinemise eest.”
    Ennuste sõnul esineb graafikust kõrvale­kaldeid hinnanguliselt 10–20% juhtudest. Hilinemisest tingitud võimalike kahjude mõõtmiseks tasub kliendil ajaliselt ära määrata, mida hilinemine talle tähendab ja mis hetkest hakkab see kahjusid kaasa tooma. “Veo tellimisel tasub arvestada võimaliku ajavaruga ja hinnata riskid ning võimalikud kahjud hilinemise korral. Kui ajavaru puudub, pakub enamik lennuliine kõrgema veotariifiga prioriteetteenust, mille puhul käsitletakse ja laaditakse kaupasid eelisjärjekorras, transiidiaeg on lühem ja hilinemise risk oluliselt väiksem.” Samuti on erand kulleriteenused, mille puhul on hilinemised alati teenusepakkuja vastutusel.
    Eesti on peamiselt impordiriik
    Kui vaadata Tallinna lennujaama viimaste aastate lennuliikluse raporteid, on näha, et aastate jooksul on Eesti olnud selgelt impordiriik. Samas ei väljenda need andmed tegelikku kaubavoogude olukorda, kuna väga suur osa lennukaupadest saabub Eestisse lähiriikide suuremate lennujaamade kaudu niinimetatud lennuautoga.
    ASi DHL Estonia kullerivedude operatiivjuhi Marje Summeli sõnul on üldised kaubamahud nii ekspordi kui ka impordi puhul stabiilselt kasvava trendiga. “Sama kehtib ka kulleriteenuses, ekspordimahud moodustavad kolmandiku ja import kaks korda enam. Meie peamised ekspordisuunad on lähinaabrid Rootsi, Soome ja Venemaa ning kaugemalt Saksamaa, Prantsusmaa, Inglismaa ja USA.”
    Impordi puhul on Summeli sõnul pilt natuke teistsugune. Peamised suunad on Saksamaa, Inglismaa, Holland, Hongkong ja Hiina.Erinevalt DHList on näiteks CF&Si kaubavoogude puhul import ja eksport saadetiste arvu järgi enam-vähem võrdsed või pisut isegi ekspordi kasuks. “Samas kui arvestada kaaluliselt ehk reaalsete kilode järgi, mis lendavad, siis on eksporti selgelt rohkem. Saadetised on suuremad ja kaaluvad rohkem,” ütles CF&S Estonia õhuvedude korraldaja ­Lauri Hanni. Samas tunnistas ta, et see tuleneb nende klientidest ega pruugi olla üldine trend sektoris.Erakliendid annavad kulleritele tööd
    Kui tavalise kaubaveo puhul on suurema osa ärikliente, siis kullerivedude puhul on eraisikute tellimuste osakaal kasvamas. Summel seostas seda internetikaubanduse populaarsuse kasvuga. “Soovitame siinkohal kindlasti kolmandatest riikidest tellides tutvuda tollieeskirjadega ning kauba impordipiirangutega. Kindlasti on oluline, et era­kliendi telefoninumber oleks saatelehel välja toodud. Kui saaja on päevasel ajal kodust eemal, siis kindluse mõttes palume saadetis võimalusel tööaadressile tellida,” ütles Summel.
    Paki lähetamisel peab teadma täpset lähte- ja sihtkoha aadressi ning seda, mis on saadetise sisu. “Soovitame veenduda, millised on sihtriigi kultuurist ja tavadest tulevad piirangud,” ütles Summel. “Näiteks on Singapuri keelatud importida närimiskummi, islamiriikidesse mängukaarte, Peruusse kasutatud riideid jne. Erisusi, mida me ettegi ei kujuta, on teisigi.”
    Autor: Kaur Maran, kaasautor
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Novira Capitalil sai Riias valmis ärikvartal
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.