Marge Väikenurm • 1. oktoober 2015 kell 10:45

Ettevõtjad: kaubanduses üksluised tooted

Kaubandusettevõtted ei too müügile uut ja huvitavat, mis ostjaid tegelikult huvitab.  Foto: Erik Prozes

Kaubandusettevõtted müüvad üksluiseid tooteid, kuigi tarbija ootab uut ja huvitavat, räägivad firmajuhid.

“Juhul, kui majanduskliimas olulisi muudatusi ei tule, on kaubandusturg samal tasemel või mõne protsendi võrra väiksem kui sel aastal,” prognoosis järgmise aasta turuolukorda Comarketi kaupluseid koondava ABC Supermarketsi juhatuse liige Andrus Põld.

Eile toimus tippettevõtjate järgmise aasta plaane avav konverents Äriplaan 2016, millega seoses küsisime kommentaare kaubandusettevõtetelt.

ABC Supermarkets

ABC Supermarkets AS opereerib 21 toidukauplust. Müügitulu 2014. aastal oli 59 miljonit eurot, mis on 16,67 % võrra suurem kui 2013. aastal. Aruandeaasta puhaskasum oli 949 090 eurot. Ettevõtte turuosa toidu-ja esmatarbekaupade turuloli 2014. aastal 2,66 %.

Mullu lisandus Comarketi brändi alla kaks kauplust ja uue brändi Delice all avasid ühe kaupluse. Pärnus suleti üks kauplus.

Bauhof

Bauhofi käive oli 2014. aastal 80,9 miljonit eurot, kasvades aastaga 6,25%. Ehitusmaterjalide ja aiakaupade turg arenes Eestis kasvutempos, näitas mullune aasta.

Bauhofi kaubamärgi all tegutseb 13 kauplust, dividende ei plaani firma lähiaastatel maksta.

2013. aastal oli Bauhof Äripäeva koostatud Eesti Edukamate Ettevõtete edetabelis 157. kohal ja Jaekaubanduse TOPis 19. kohal.

Kolm vedurit

Põld ütles, et kaubandusturu peamisteks veduriteks on praegu siseturg ja eratarbimine, mis on ajendatud sissetulekute kasvust, heast tööhõivest ja inimeste paranenud kindlustundest. Lisaks annab hoogu tihe konkurents, mis toob kaasa aktiivset pakkumist ja hinnalangust. Kitsaskohaks Eesti kaubandusturul võiks Põllu sõnul nimetada sortimendi üksluisust, kõik müüvad sarnaseid tooteid, kuid tarbija ootab uut ja huvitavat kaupa.

“Eesti suurusel turul võidab see, kes suudab oma sortimendi koostamisel alati sisse tuua mõne värske suuna või uudistoote,” toonitas sarnaselt Andrus Põllule ka Bauhofi tegevjuht Mart Vau.

Jaekaubandusvaldkonnas on puudus töötajatest, seega ootaks Põld riigi abi demograafilise olukorra parandamisel. Muus osas on oluliselt suurenenud aruandluskohustus, kaubandussektoris tegutseva ettevõtja elu on Põllu hinnangul teinud veidi kergemaks ettevõtlusega seotud e-keskkonnad.

Põld rääkis, et tiheda konkurentsi tõttu on järgmisel aastal võtmesõnaks endiselt hea hind ja hinnakuvand ning kvaliteedi ja hinna suhe. “Planeerime turu üldisest kasvust veidi suuremat käibekasvu ja eesmärk on säilitada viimastele aastatele sarnast kasumi osakaalu käibesse. Usun, et palgakulude osakaal müügitulusse jääb uuel aastal samaks nagu ta hetkel on. Palgad küll tõusevad, kuid aeglasemas tempos kui sel aastal.”

Majanduse madalseisu tõttu ei ole Soomes ilmselt ka kaubandusel parimad päevad. Sama võib Põllu sõnul Venemaa kohta tõdeda. Lätil läheb mõnevõrra paremini, kuid mitte nii hästi kui Eestil.

Vau prognoosib selle aasta kasvu jätkumist ka järgmisel aastal, millesse annavad oma panuse tarbijate paranenud kindlustunne ning keskmise brutopalga stabiilne tõus. Niisamuti ennustab Vau palgasurve jätkumist.

“Jätkame meie äris oluliste valdkondade nagu sortiment, ostukeskkond ja e-kanalid arendamist. Samuti investeerime iga-aastaselt ostukeskkonna arendamisesse ning teeninduse kvaliteeti,” lisas Vau. “Keskendume e-kanalite arendamisele. Üha suurem hulk tarbijaid teeb enne ostu sooritamist vajaliku taustauuringu just veebi teel.”

Hetkel kuum