Marta Jaakson • 17 detsember 2015

Saue peab salakõnelusi maa ja veetrasside ostmiseks

Saue linnapea Tõnu Urva nentis, et volikogu otsust on keeruline kommenteerida, ent tegemist on ligi kaks aastat kestnud läbirääkimistega, mille lõppfaas jääb ehk järgmisesse aastasse.   Foto: Andras Kralla

Saue linna volikogu on otsustanud osta kohalike elanikega tülli pööranud kinnisvaraarendaja Rein Valgu firmalt maa ja veetrassid, et elanikke päästa.

Täna toimub Sauel juba viies istung transpordimaa, kuhu kuuluvad veetrassid, ostmiseks Rein Valgule kuuluvad osaühingult Harju Infra, kes soovib saada linnalt maa eest enam kui 100 000 eurot. Teist samapalju kulub tõenäoliselt trassidega seotud maade korrastamiseks.

„Ega ma ei oska öelda, millal on lootust, et leping sõlmitud saab,“ nentis Saue vallavolikogu esimees Valdis Toomast. Nimelt on maa ja trasside ostmise teemal läbirääkimisi peetud juba viimased kaks aastat, kuid kõneluste sisu on salajane seni, kuni leping on sõlmitud.

Nimelt on Saue volikogu salastanud protokollid istungitest, kus juttu Harju Infra OÜ transpordimaa ostmisest. Toomast põhjendas salastatust sellega, et tegemist on lepingu ettevalmistamisega ning pooled on omavahel notari soovitusel nii kokku leppinud.

Seejuures pidi algselt trassid rajanud ärimees Rein Valgu firma AS Knoke loovutama need Tallinna Veele  tasuta, kuid olukord muutus. AS Knoke jagunes ning kõrvale tekkis samuti Rein Valgule kuuluv osaühing Harju Infra, millest sai trasside omanik ja uus vee-ettevõtja. Knoke aga müüdi tänaseks surnud bulgaarlasele Mehmed Bosnakovile.

Toomast tõdes, et osaliselt on tegu piirkonna päästmisprogrammiga. Nimelt on viimased kümme aastat Saue Kadaka piirkonnas, mida Toomast peab kauneimaks Saue piirkonnaks, probleemid elanike ja piirkonna arendaja Rein Valgu vahel. Ta lisas, et neil, kes Valgu nõudmistele on vastu tulnud probleeme pole, ent kiuslikud elanikud, kes algses lepingus näpuga joont ajavad ja Valgu vastu kohtusse on läinud, on saanud külma ja karmi kohtlemise osaks.

Ka Saue linnapea Tõnu Urva kinnitas, et tegu on piirkonna elanike päästmisprogrammiga. „Knoke (Harju Infra eelkäija – toim.), kes kinnistuid müües lubas, et annab trassid Tallinna Veele, loobus sellest otsusest ja peale seda on pidevalt elanike ja arendaja vahel probleemid olnud ja see on selline päästeoperatsioon,“ lausus Saue linnapea Tõnu Urva.

Urva rääkis, et volikogu on otsustanud osta veetrassid ning tänase volikogu eelnõu kohaselt räägitakse 100 000 eurosest ostu-müügi hinnast. Sellele lisandub ligi 60 000 eurot puuduste kõrvaldamiseks. Urva selgitas, et puuduste all peab silmas välja ehitamata jäänud kõnniteid, mis lõppevad kuskil võsas. Ta nentis, et tõenäoliselt ei jõuta ka täna toimuval istungil otsuseni ning juba kaks aastat kestnud läbirääkimised jätkuvad ka uuel aastal.

Tulevane võitja ette teada

Saue vallavolikogu esimees Valdis Toomast märkis, et rääkida ei saa ainult trasside ostmisest, vaid omandamisele läheb ka nendega kaasnev maa, mida on üle kahe hektari.  Maadele on Saue linn piirkonna arendaja Knokega sõlmitud pikaajaliste kokkulepete alusel paigaldanud juba asfalti ning Toomasti sõnul on liidetud linna kahe tänava, Kohvi ja Kakao tänava, trassid ka Harju Infra võrku. Toomasti sõnul on seetõttu maade  ja trasside omandamine mõistlik.

Tehingul on veel üks konks. Nimelt soovib Harju Infra saada kätte ka osade elanike liitumistasusid. Toomast selgitas, et olukorda proovitakse lahendada järgmise skeemiga: kui leping on sõlmitud ning liitumistasud laekuvad Tallinna Veele, on viimane kohustatud need kandma linnale, linn kohustub lepingu järgi need omakorda kandma Rein Valgu firmale, Harju Infra.

Pärast lepingu sõlmimist tuleb küll Saue linnal korraldada riigihange, ent kuna piirkonnas tegutseb vee ettevõtjana vaid Tallinna Vesi, kelle trassid piirnevad hetkel probleemse piirkonnaga ning kellel ka ainsana vesi, mida elanike kraani lasta, siis on kõige tõenäolisem hanke võitja just tema.

Samas jäävad trassid veel 18 kuuks arendaja käsutusse. Urva märkis, et arendaja väidab, et 18 kuud on vajalik selleks, et võlgnikega tegeleda ja saamata jäänud liitumistasudega. Volikogu on aga tema sõnul siiski viimases pöördumises teinud Harju Infrale ettepaneku, et trassid antakse üle kolme kuu jooksul. „Harju Infra ei olnud sellega muidugi päri ja see tuleb nüüd volikogu istungil arutlusele,“ lisas ta. Harju Infra omanik Rein Valk märkis, et nii Saue linnapea kui vallavolikogu edastatud info on väär ning loobus tehingu edasisest kommentaarist.

Enne loo ilmumist võttis Äripäevaga ühendust Rein Valgu advokaat Jüri Ploom, kes ütles, et on Rein Valgu firma esindajana võtnud osa ostu-müügi läbirääkimistest. Ploom rõhutas, et ära ei tohi unustada, et transpordimaa müügiga on seotud lisaks veetrassidele oodata muutusi ka gaasi-, side-, elektri- ja tänavavalgustustrassidega.„Volikogu otsusel on peal märge asutuse siseseks kasutamiseks. Ega ma väga palju ei tohigi rääkida, kui Saue linn mul ei lubaks seda teha. Ma hea meelega pean sellest lisaks kutsesaladusele kinni. Aga uskuge mind, sellel taristuobjektil on veel õigusi muutumas,“ märkis Ploom.

 

 

 

Kadaka piirkonna arendamiseks ning detailplaneeringukohaste juurdesõiduteede ja tehnovõrkude väljaehitamiseks sõlmis Saue Linnavalitsus lepingu piirkonna arendaja AS Knokega 2004. aastal lepingu, mille kohaselt kohustus arendaja võõrandama tänavaalade kinnistud ja tänavavalgustussüsteemi linnale peale nende valmimist.

Pea  kümme aastat tagasi pidi Knoke lepingu kohaselt ehitama piirkonnas ühisveevärgi- ja kanalisatsiooni ja liitumispunktid ning peale kasutuslubade väljastamist 15. päeva jooksul Tallinna Vesi ASile tasuta üle andma. Seda aga ei juhtunud.

Sama aasta augustis esitas Tallinna Vesi Saue linnale taotluse välja arvata tema kui vee-ettevõtja tegevuspiirkonnast Kadaka piirkond, kuna Tallinna Vesi AS ei ole selles piirkonnas ühisveevärgi- ja kanalisatsioonitrasside omanik.

Septembris esitas Harju Infra OÜ Saue linnale taotluse määrata ta Kadaka piirkonna vee-ettevõtjaks, seda ka linnavolikogu tegi. Linna protokollis on kirjas, et muudatus aga ei toonud probleemidele lahendust. „Harju Infra OÜ vee-ettevõtjaks määramine ei lahendanud piirkonnas tekkinud probleeme lepingute sõlmimise, veemõõtjate paigaldamise ning vee kasutamise eest tasu maksmisel. Linnavalitsusse laekusid avaldused ja kaebused vee-ettevõtja aadressil,“ seisab Saue Linnavolikogu protokollis.

Harju Infra keeldus ka tänavakinnistute tasuta üleandmisest linnale ning tegi 2013. aastal  Saue Linnavalitsusele ettepaneku talle kuuluvate teekinnistute ja trasside võõrandamise hinna ja tingimuste osas. Saue Linnavolikogu andis nõusoleku tänavakinnistute ja vee-, reoveekanalisatsiooni- ning gaasitrasside ostmise ettevalmistamiseks. Täna toimub viies istung lepingupunktide läbirääkimiseks.

 

Käib Tallinna Veega kohut

Rein Valgule kuuluv Harju Infra käis aastaid aktsiaseltsiga Tallinna Vesi kohut, et viimane tarniks talle vett ja juhiks ära reovee, kuid jäi kaotajaks.

Nii jättis 2013. aastal Harju Maakohus rahuldamata Harju Infra hagi AS Tallinna Vesi vastu sõlmitud ühisveevärgi ja kanalisatsiooni teenuse osutamise lepingu kehtivuse tuvastamiseks. Vaidlus jõudis ringkonnakohtusse, mis jättis maakohtu otsuse muutmata ja apellatsioonkaebuse rahuldamata. Riigikohus ei võtnud ringkonnakohtu otsusele Harju Infra OÜ poolt esitatud kaebust menetlusse.

Sellega on tänaseks lõplikult jõustunud Harju Maakohtu otsus jätta rahuldamata Harju Infra OÜ hagi AS Tallinna Vesi vastu sõlmitud ühisveevärgi ja kanalisatsiooni teenuse osutamise lepingu kehtivuse tuvastamiseks. Sisuliselt tähendas see seda, et Tallinna Vesi ei ole kohustatud Harju Infrale vett tarnima ega reovett ära juhtima ja puhastama, ent Tallinna Vesi on andnud avaliku lubaduse Kadaka elurajooni inimestele teenust edasi osutada ning kraane mitte kinni keerata.

Kuivõrd Knoke, hiljem Harju Infra ja Tallinna Vee vahel puudus leping, ei ole lõppenud Harju Infra poolt tarbitud teenuse eest maksmisega seotud küsimused.

 

Hetkel kuum