Ajaleht Financial Times kirjutab, et Gazprom võib gaasiturul kasutada sama taktikat nagu Saudi Araabia praegu naftaturul – lüüa hinnad alla, et potentsiaalsed konkurendid, eelkõige LNG tootjad USAs, turult välja tõrjuda.
- Gazpromi peakontor Moskvas Foto: Scanpix/Reuters
Kuna hinnad on Euroopa gaasiturul juba praegu langenud, on
Gazpromil analüütikute hinnangul suhteliselt kerge need veelgi madalamale suruda, et
USA tootjate LNG ei oleks enam konkurentsivõimeline. Prantsuse panga Societe Generale gaasianalüütik Thierry Bros hindab, et see läheks Gazpromile saamata tulu kujul maksma 1,3 miljardit dollarit.
Nii nagu Saudi Araabia oli aastaid naftaturul hinnaliigutaja, kuna omas piisavalt varuvõimsusi, mida vajadusel käivitada või seisata, on Gazprom samas seisus gaasiturul. Gazpromi juhtide sõnul on vaba tootmisvõimsust ca 100 miljardi kuupmeetri gaasi ulatuses, mis vastab umbes neljandikule firma toodangust ning 3% maailma gaasitoodangust.
Nii nagu Saudi Araabia muretseb USA kildaõli pealetungi pärast, on Gazprom silmitsi sama ohuga
gaasiturul. Esimene LNG last läks USAst jaanuaris teele ning ehitamisel olevad ekspordivõimsused vastavad kahele kolmandikule Gazpromi ekspordist Euroopasse.
Sarnaselt Saudi Araabiale naftasektoris on Gazprom gaasisektoris üks madalamate tootmiskuludega tootjaid. Gazpromi juhid on hinnasõja matemaatika läbi arvutanud ja arutavad seda, kirjutab leht informeeritud allikatele toetudes.
Analüütikute sõnul oleks Gazpromi hinnasõjal oma turuosa kaitseks kaks peamist eesmärki – tõrjuda USA tootjad Euroopa turult välja ning vähendada motivatsiooni uuteks investeeringuteks LNG projektidesse.
Sel nädalal New Yorgis investoritega kohtudes väitis Gazpromi tegevjuhi asetäitja Aleksander Medvedev, et Euroopa gaasi hetketuru madalate hindade tõttu ei ole USA LNG eksport Euroopasse juba praegu enam rentaabel.
Seotud lood
FIDE kiir- ja välkmale maailmameistrivõistlused toimuvad 2024. aastal esmakordselt New Yorgis. 26. detsembril Wall Streetil algav suursündmus toob kokku maailma tippmaletajad ja rõhutab male sümbolväärtuseid – strateegiat ja riski –, mida seekord väljendatakse globaalse ärikeskuse südames.