Tuntud brändid nagu Dolce & Gabanna ning Tommy Hilfiger on leidnud uue turu mosleminaiste näol: aastaks 2020 arvatakse moslemite moeturu väärtuseks olevat koguni 325 miljardit dollarit.
- Pearätid müügil Hema poes Hollandis Foto: epa
Praegu toimuv Londoni moenädal paistab silma millegi väga erilisega – moelavadele on jõudmas ka moslemi naiste pearätid ehk hijabid, kirjutab The Telegraph.
Hijabid on moeloojate fookuses olnud juba pikemat aega. Viimane, kes oma hijabide valikuga välja tuli, on Dolce & Gabanna. Varem on sama teinud näiteks Oscar de la Renta ning Tommy Hilfiger.
Ka odavamad brändid pole uuest moesuunast maha jäänud. H&M andis möödunud aastal välja esimese reklaami, millel oli kujutatud moslemist modelli, kes kandis hijabi. House of Fraser andis välja aga kollektsiooni nii-öelda sportlikest hijabidest, mis sobivad kanda nii ujudes kui sporti tehes.
Kasu brändidele on selgemast selgem: arvatakse, et aastaks 2020 on moslemituru väärtus kerkinud 325 miljardi dollarini.
23aastane moslemist modell, kes astus üles H&Mi reklaamplakatil, leiab, et moslemimood ning selle arendamine on suurepärased. Ta lausus intervjuus The Telegraphile: „On raske olla moslem ning riietuda konservatiivselt, samal ajal ise moodi armastades. Eriti keeruline on leida ilusaid riideid, mida välja minnes selga panna. Kõik on kas liiga uhke või liiga tavaline. Teada, et Dolce & Gabbana tuli turule, on ainult positiivne,“ selgitas ta.
Suured vastuolud
Mõistagi pole moslemimood ning tuntud brändide turuletulek kõigile meeltmööda. Raamatu "Love In A Headscarf" autor Shelina Janmohamed leiab, et kuigi moslemimood on tervitatav, on see vastuvõetav vaid teatud tasemeni. Ta rõhutab, et naised kannavad hijabe usulistel põhjustel ning seda ei peaks unustama.
Janmohamed selgitas, et tema jaoks pole põhiprobleem selles, et hijabid võivad olla mõjutatud Lääne kultuuriruumist, pigem aga see, et disainerite toodetud hijabid on väga kallid. Suure summa kulutamine religioossetele moeriietele on midagi, millesse ta ei usu: „Tänapäeva moetööstus põhineb tarbimisel ning objektistamisel – osta, osta ja osta ning saa arvustatud selle põhjal, mida sa kannad,“ kritiseeris ta ja lisas, et see on islami reeglite vastu. „Tagasihoidlikkus pole vaid see, missugune sa välja näed, vaid ka see, mida sa kannad ja palju sa kulutad. Pealegi, see võib olla vabastav nende mosleminaiste jaoks, kes ostavad neid tooteid moetänavatelt, ent kui vabastav on see nendele mosleminaistele, kes neid Bangladeshis ning mujal asuvates tehastes teevad?“.
Sotsiaalantropoloogia tudeng moslem Sabah Haneen Choudhry kritiseerib asjade käiku just moraalsest aspektist. Ta leiab, et moslemimood on aastal 2016. poliitilise tähtsusega temaatika. „Miks ei või mosleminaised otsustada selle üle, missugused on nende usulised parameetrid, ilma, et nad peaksid silmitsi seisma sellega, missugusena näeb muu maailm islamikogukonda?“ arvas ta. Antropoloog rõhutas, et kui varem oli hijab oluline osa mosleminaiste identiteedist, siis nüüd on sellest saanud peavoolutemaatika.
Erinevad nägemused
Põhjuseid, miks mosleminaiste seas on moeloojate hijabid mõnda suurt vastuolusid tekitanud, on mitmeid. Näiteks võivad erineda nende arusaamad hijabist endast ning põhjustest, miks seda üldse kanda.
Vastavateemaline küsitlus portaalis Reddit andis erinevaid tulemusi. Selgus, et mõned naised kannavad hijabi tagasihoidlikkuse tõttu, samas kui teised leiavad, et hijabi kandmine aitab ära hoida võimalikku seksuaalset ahistamist. Samas oli ka arvamusi, mis rõhutasid, et hijabi on ka moeelement.
Seotud lood
Miks väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted peaksid panustama rohkem innovatsiooni ja kuidas pank saab siin olla neile abiks, räägitakse värskes Äripäeva raadio saates.