Lihtsa e-poe saab rajada juba mõne tuhande euro eest. Ent e-poes kauplemine pole ainus arendus, millele veebipoodnik peaks mõtlema.
- E-poe kodulehe haldamine eeldab kulusid, ilma milleta veebipood toimida ei saa. Foto: Julia-Maria Linna
Kuigi poe külastatavus võib tunduda enesestmõistetav, on veebimüügi puhul väga oluline aspekt ja turustamine – enamik veebipoode sureb just ebapiisava turunduse tõttu kiiresti välja.
Eesti E-kaubanduse Liidu juhatusse kuuluva Silver Hage kogemus e-poodidega ulatub 2010. aastasse, praegu haldab ta mitut isiklikku veebipoodi: Seller, Siison, Basaar jt.
Veebilehe loomine on alles algus
E-poe loomiseks on Hage sõnul variante seinast seina - kiireim võimalus on teha näiteks leht Facebooki ja e-postiga tellimused vastu võtta. Teise äärmusse jääb suur investeering, nagu tegi Selver, kelle e-pood maksis pea sama palju kui füüsilise marketi ehitamine – ekspertide hinnangul saab rääkida suurusjärgust 500 000 kuni miljon eurot.
Hage märkis, et alustava e-kaupleja arenduskulu jääb mõne tuhande euro piiresse, summat saab osade teenuspakkujate puhul jagada ka kuupõhiselt. "Kuigi e-poe loomisele kulutatakse palju aega ja raha, pole see kaugelt kõik," märkis Hage. "Lisandub investeering toote rikastamisse – pildistamine, kirjeldamine, tõlkimine –, sisestamisse, haldusesse ning loomulikult ka turundusse," selgitas Hage. Ta nentis, et need on jooksvad kulud, milleta e-pood ei toimi.
Tervisetoodetele keskendunud OÜ Organic Est veebipood on eksootilise toidu huviliste rõõmuks tegutsenud 2013. aastast. Veebipoe käivitamiseks eraldi eelarvet ja projekti meeskonnal polnud, käivitajad olid sõbrad ja huvilised, kes soovisid tooteid osta.
Veebipoe haldusmeeskonna liikme Katrin Vau sõnul on just poe arendusse investeeritud aeg see, mis tagab sujuva ja tõrgeteta töö. "See aeg, mis kulus esimese kolmel kuul poe püstipanemiseks, on võrreldav järgmise aasta jooksul poele kulutatud ajaga, et hoida pood värske ja toimiv,” sõnas Vau.
Kommentaar
Esinduskauplus toetab veebimüüki
Urmas Türk, OÜ Hansapost Kaubandus juhatuse liige
Kui Eestis avavad tavapoed e-poode, siis mujal maailmas on vastupidi trendiks, et suurte veebikaubamajade kõrvale rajatakse esinduskauplusi. Põhjuseid selleks on mitu. Ühelt poolt on paljudel klientidel soov tootega enne ostu tutvuda, näiteks kui tegu on parfüümi, käekoti või jalanõudega. Teisalt on meie puhul vajadus näiteks koha järele, kus pakkuda järelteenindust ja tasuta pakiväljastust.
Meie poodi võib tulla nõu küsima nii murutraktorite kui ka ilutoodete kohta, samuti saab siin korda ajada kõik garantiiküsimused. Kauplus annab ülevaate veebikaubamaja sortimendist ja nagu praktika on näidanud, tehakse esinduspoes rohkem hooajalisi spontaanseid oste. Enamik esinduskaupluse külastajaid (ligi 65%) on ka Hansaposti veebikaubamaja püsikliendid.
Turunduskeeles lähtume ühelt poolt atraktiivsetest ja parimatest pakkumistest, aga teisalt anname kliendile teada, et soovi korral saab ta kaubaga meie esinduskaupluses tutvuda ja nõu küsida, samuti saab Tallinna inimene kauplusest kauba tasuta ja kiiresti kätte. Meie esinduskauplus on tegutsenud aasta, kaalume sarnaste kaupluste avamist Tartus ja Riias.
Poe käivitamine lihtne
Video- ja lauamänge müüva Hobbygamer.ee veebipoe juhataja Raiko Puusti sõnul pole veebipoe püstipanemises midagi keerulist. Seda enam, et suur osa poode kasutab Prestashopi platvormi. "See on nagu Wordpress, kuid poodide jaoks," märkis Puust. "Muidugi tasuta ei saa suurt midagi," lisas ta. "Kuid paarisaja euroga saab juba funktsioneeriva poe."
Tasulised on lisaks pangalingid, postiautomaatide moodulid ja muud mugavuslisad. "Ilma disainile raha kulutamata saab poe püsti – maksmine ja saatmine – ca 500 euroga," rääkis Puust. Ta lisas, et hinda pole arvestatud serveri maksumust. "Kui lisandub serveri rent, võib number olla hoopis teine. Meil on aga enda serverid,” nentis Puust.
Hage rõhutas, et pädeva disaineri leidmisel on kõige olulisem tema eelnev kogemus e-kaubanduse vallas, kuna e-poe tavad ja kasutajakogemus on väga nüansirohked. Kallis, kuid kogenud disainer tähendab väiksemat ajakulu ja peavalu arenduses. "Seega pole see koht, kust kokku hoida," rõhutas Hage. Disainerit on Hage sõnul oluline usaldada, sest üheksal juhul kümnest on tal parem maitse ja suurem kogemus kui tellijal.
Vau sõnul tegeleb neil veebipoe haldamisega kuus isikut: müügispetsialist, IT-asjatundja, joonistaja, fotograaf, kirjutaja ja tõlk. Nende töötajate ohjamine on jaotunud kolme juhi vahel, kellest üks jälgib müügi, turundamise ja toote spetsiifikaga seotud küsimusi; teine tegeleb IT-lahenduste ja tarkvaraga ning kolmanda ülesanne on vastutada kogu komplekti tõhusa koostöö ja üldküsimuste eest.
“Ülesannete jaotamisega meil ei olnud vaja tegeleda, kuna tegelikult ei olnud veebipood meeskonna jaoks esimene sedalaadi koordineerimist vajav projekt. Meie ekspordiga seotud ajaloos oli kogemus olemas ja kogemustele tuginedes läks kõik sujuvalt," rääkis Vau. Tema sõnul on meeskond oma olemuselt inter(net)aktiivne. "Me oleme alati olemas, suhtlustarkvara (grupid) võimaldab kohe oma mõtted ja ideed teistele välja hõigata ja need hõikamised jäävad ka meelde (arvutisse),” rääkis Vau.
E-poed kolivad füüsilisse maailma
E-poe arendamine on ainult väike osa kogu e-kaubandusse tehtavast investeeringust – eduka poe aluseks on korralik turundus. Mis tähendab suuri ja jooksvaid kulusid.
Õnneks on e-kaupmehe käsutuses lai arsenal turunduskanaleid, alates tasuta võimalustest, nagu sisuturundus ja otsimootorite optimeerimine, kuni tasuliste variantideni Facebooki reklaamide ja Google AdWordsi näol. "Otstarbekas on e-poodi lisatud tooteid nähtavuse ja lisamüügi eesmärgil näidata ka mujal veebis," märkis Hage.
Tema sõnul on leviv trend e-poodide tulemine füüsilisse maailma. "Mitu e-kauplejat katsetab nn pop-up ehk ajutiste poodide avamist rahvarohketes kohtades, suuremad e-poed on rajanud püsivad poed. Eestis näiteks MyLook ja Hansapost. Ka Amazon on kliendibaasi ja müügi suurendamise eesmärgil alustanud füüsiliste poodide väljaehitamise strateegiaga,” rääkis Hage.
Organic Est on kundesid leidnud eri kanaleid kasutades – nii messidelt, flaiereid jagades kui end üritustel reklaamides. Samuti toimivad turustamiskanalina uudised, blogid ja portaalid – kasutuses on reklaamid ajalehtedes ja Facebookis, bännerreklaamid ning partnerluslepped.
“Facebookis on huviliste koondamise võimalus optimaalne ja inimestele info edastamine mugav. Sealne info ei ole pealesunnitud ja seetõttu ei oma internetireklaamiga pahatihti kaasnevat negatiivset alatooni,” märkis Vau. Uudistooteid on tema sõnul võimalik reklaamida kampaaniakorras või hooajakaubana – näiteks grillitooteid või jõululauale sobilikke sööke.
Puusti sõnul on nende puhul turustamine lihtne seepärast, et kaupa saab suuresti ainult nende veebipoest – tegu on nišikaubaga. Ent klientide arv ei ole väga suur. "Kasutame suunatud reklaame kohtades, kus meie kliendid võiksid liikuda, kuid proovime ka paar korda aastas noori inimesi püüda, et tekitada huvi vanade video- ja lauamängude vastu. Meie senine strateegia on pakkuda kaupa, mida lihtsalt mujalt ei saa,” selgitas Puust.
Korralikul veebipoel on:
Arusaadav ja loogiline ülesehitus.
Korralikud ja informatiivsed tootefotod ja toote infot edasi andvad tekstid.
Otsingumootorisõbralikkus (SEO).
Turvalised maksesüsteemid.
Kiire ja professionaalne klienditugi.
Kvaliteetne (järel)turundus.
Motivatsioonipaketid (pakkumised, kliendiprogramm jne).
Puusti sõnul on nende puhul turustamine lihtne seepärast, et kaupa saab suuresti ainult nende veebipoest – tegu on nišikaubaga. Ent klientide arv ei ole väga suur. "Kasutame suunatud reklaame kohtades, kus meie kliendid võiksid liikuda, kuid proovime ka paar korda aastas noori inimesi püüda, et tekitada huvi vanade video- ja lauamängude vastu. Meie senine strateegia on pakkuda kaupa, mida lihtsalt mujalt ei saa,” selgitas Puust.
Pigem funktsionaalne kui visuaalselt veetlev koduleht
Reklaamiagentuuri Imagine loovjuhi Sven Luka sõnul on veebipoe loomisel olulised nii disain kui ka arendus. Need toimivad seejuures lahus.
Üldjuhul hea disainer ei arenda ja hea arendaja ei disaini, märkis Luka. "Üldine nõue veebikaupluste loomise algfaasis on, et leht toimiks mugavalt ja ostuprotsessid oleksid võimalikult lihtsad. Klient ostab kauba pigem tagasihoidlikult disainitud lehelt, mis toimib talle arusaadavalt, kui et hakkab ostutehingu sooritamisega vaeva nägema visuaalselt hästi teostatud lehel, millel on raske orienteeruda,” märkis Luka.
Luka sõnul varieeruvad disainerite ja arendajate hinnad seinast seina. "Mõni võib e-kaupluse panna püsti ettevalmistatud platvormile 100 euroga, samas võib palgata oma lehte looma terve agentuuri, mille töös osalevad disainer, testija, loovjuht ja teised, kes küsivad tiimi peale kokku üüratut raha," märkis Luka.
Pane tähele
Kolm võimalust e-äriga alustamiseks, juhul kui napib raha:
Üks võimalus on leida inimene, kes suudab vajadusele vastava veebipoe valmis teha, mille eest saab ta loodavas äris osaluse. Siis, kui juba kasumit teenitakse, on võimalik vaev hüvitada. Sellise lahendusega jääb muidugi õhku risk, et kui kavatsus ja tegelikkus üksmeelt ei leia, on osaliste töö ja vaev tuulde visatud.
Teine variant on tekitada lihtsate lahendustega vajalik algkapital, näiteks sooritada esimesed müügitehingud mitte veebis, vaid oma sõpradele ja tuttavatele või laatadel. Nii näeb ka kohe ära, kas toote vastu tuntakse huvi või mitte.
Kolmandaks tasub järele mõelda, kas toodete müümiseks on üldse eraldi veebipoodi tarvis. Selle asemel võib kasutada universaalseid internetimüügiplatvorme, nagu Etsy, Osta.ee, Amazon või Ebay. Etsy võimaldab eraldiseisva veebipoe luua ka oma domeenile. Poe omanik saab valida kujundusteemadest lemmiku, mida nii visuaalselt kui ka tekstiliselt täiendada. Samuti ei pea sellise lahenduse puhul muretsema ostusüsteemi arendamise pärast, igakuine teenustasu on 15 eurot. Maailma suurimas ja tuntumas müügiportaalis Amazon on asjad veel lihtsamad – müüjatele pakutakse teenust, kus müüja saadab tooted Amazoni lattu ning Amazon ise reklaamib toodet ning ka postitab selle ostjale. Müüja ülesanne on tooteid Amazoni saata.
Allikas: Reklaamiagentuur Imagine loovjuht Sven Luka
Üks lahendus ei pruugi olla halvem kui teine, ent tulemus erineb kardinaalselt. Luka rõhutas, et tunnihinnast ei tohiks juhinduda, sest see ei määra lõppmaksumust, kuna projektide teostamise aeg on väga erinev. Pigem tasuks tööde puhul rääkida eelarvest tervikuna. "Vabakutselise töö tunnihind võib olla ca 20 eurot ja tal kulub töö tegemiseks kolm nädalat. Samas professionaal võib küsida näiteks 50 eurot, kuid töö valmib ühe nädalaga. Sellisel puhul on selgelt mõistlikum võtta teine variant,” märkis Luka.
Üks oluline tahk, millele e-poodi luues ei mõelda, on kvaliteetne turustamine, sest tihti tundub poe külastatavus iseenesestmõistetav. "Tegelikult on turustamine üks olulisemaid aspekte terve äri juures," märkis Luka. Samuti tuleks varakult mõelda SEO (search engine optimation) peale ehk oma lehe leitavusele otsimootorites.
"Lisaks võiks hoolitseda välise turunduse eest ehk bännerite ja reklaamide eest, mis ostjaid poodi meelitaksid," rääkis Luka. "Sellele peaks mõtlema juba enne, kui veebipoodi looma hakatakse, sest kui kulutada algkapital terves mahus poe loomisele ja edasisele turundusele üldse mitte mõelda, jääb pood lihtsalt seisma," lisas Luka.
Luka sõnul surebki enamik veebipoode kiiresti välja just ebapiisava turunduse tõttu. "Arvatakse, et turundus on väga lihtne, piisab, kui pood valmis teha ja seda Facebookis reklaamida. Aga kui maailmas on tuhat poodi, kes kõik müüvad sarnast toodet, siis Google'i otsingu esilehele saamine nõuab tohutut tööd," märkis ta.
SEO puhul mängivad rolli väga erinevad faktorid: millist sõnastust oma lehel kasutada, kuidas on alamlehed omavahel lingitud, kui palju on välistelt saitidelt suunamisi veebipoodi jne. "See on omaette teadus, millel on oma eksperdid, kes on keskendunud strateegiate väljatöötamisele, kuidas veebileht peaks otsinguviidete seisukohast olema üles ehitatud,” rääkis Luka.
Seotud lood
Miks väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted peaksid panustama rohkem innovatsiooni ja kuidas pank saab siin olla neile abiks, räägitakse värskes Äripäeva raadio saates.