Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuidas luua elujõuline e-pood?

    E-poe kodulehe haldamine eeldab kulusid, ilma milleta veebipood toimida ei saa.Foto: Julia-Maria Linna

    Lihtsa e-poe saab rajada juba mõne tuhande euro eest. Ent e-poes kauplemine pole ainus arendus, millele veebipoodnik peaks mõtlema.

    Kuigi poe külastatavus võib tunduda enesestmõistetav, on veebimüügi puhul väga oluline aspekt ja turustamine – enamik veebipoode sureb just ebapiisava turunduse tõttu kiiresti välja.
    Eesti E-kaubanduse Liidu juhatusse kuuluva Silver Hage kogemus e-poodidega ulatub 2010. aastasse, praegu haldab ta mitut isiklikku veebipoodi: Seller, Siison, Basaar jt.
    Veebilehe loomine on alles algus
    E-poe loomiseks on Hage sõnul variante seinast seina - kiireim võimalus on teha näiteks leht Facebooki ja e-postiga tellimused vastu võtta. Teise äärmusse jääb suur investeering, nagu tegi Selver, kelle e-pood maksis pea sama palju kui füüsilise marketi ehitamine – ekspertide hinnangul saab rääkida suurusjärgust 500 000 kuni miljon eurot.
    Hage märkis, et alustava e-kaupleja arenduskulu jääb mõne tuhande euro piiresse, summat saab osade teenuspakkujate puhul jagada ka kuupõhiselt. "Kuigi e-poe loomisele kulutatakse palju aega ja raha, pole see kaugelt kõik," märkis Hage. "Lisandub investeering toote rikastamisse – pildistamine, kirjeldamine, tõlkimine –, sisestamisse, haldusesse ning loomulikult ka turundusse," selgitas Hage. Ta nentis, et need on jooksvad kulud, milleta e-pood ei toimi.
    Tervisetoodetele keskendunud OÜ Organic Est veebipood on eksootilise toidu huviliste rõõmuks tegutsenud 2013. aastast. Veebipoe käivitamiseks eraldi eelarvet ja projekti meeskonnal polnud, käivitajad olid sõbrad ja huvilised, kes soovisid tooteid osta.
    Veebipoe haldusmeeskonna liikme Katrin Vau sõnul on just poe arendusse investeeritud aeg see, mis tagab sujuva ja tõrgeteta töö. "See aeg, mis kulus esimese kolmel kuul poe püstipanemiseks, on võrreldav järgmise aasta jooksul poele kulutatud ajaga, et hoida pood värske ja toimiv,” sõnas Vau. 

    Esinduskauplus toetab veebimüükiUrmas Türk, OÜ Hansapost Kaubandus juhatuse liige

    Kui Eestis avavad tavapoed e-poode, siis mujal maailmas on vastupidi trendiks, et suurte veebikaubamajade kõrvale rajatakse esinduskauplusi. Põhjuseid selleks on mitu. Ühelt poolt on paljudel klientidel soov tootega enne ostu tutvuda, näiteks kui tegu on parfüümi, käekoti või jalanõudega. Teisalt on meie puhul vajadus näiteks koha järele, kus pakkuda järelteenindust ja tasuta pakiväljastust.

    Meie poodi võib tulla nõu küsima nii murutraktorite kui ka ilutoodete kohta, samuti saab siin korda ajada kõik garantiiküsimused. Kauplus annab ülevaate veebikaubamaja sortimendist ja nagu praktika on näidanud, tehakse esinduspoes rohkem hooajalisi spontaanseid oste. Enamik esinduskaupluse külastajaid (ligi 65%) on ka Hansaposti veebikaubamaja püsikliendid.

    Turunduskeeles lähtume ühelt poolt atraktiivsetest ja parimatest pakkumistest, aga teisalt anname kliendile teada, et soovi korral saab ta kaubaga meie esinduskaupluses tutvuda ja nõu küsida, samuti saab Tallinna inimene kauplusest kauba tasuta ja kiiresti kätte. Meie esinduskauplus on tegutsenud aasta, kaalume sarnaste kaupluste avamist Tartus ja Riias.

    Poe käivitamine lihtne
    Video- ja lauamänge müüva Hobbygamer.ee veebipoe juhataja Raiko Puusti sõnul pole veebipoe püstipanemises midagi keerulist. Seda enam, et suur osa poode kasutab Prestashopi platvormi. "See on nagu Wordpress, kuid poodide jaoks," märkis Puust. "Muidugi tasuta ei saa suurt midagi," lisas ta. "Kuid paarisaja euroga saab juba funktsioneeriva poe."
    Tasulised on lisaks pangalingid, postiautomaatide moodulid ja muud mugavuslisad. "Ilma disainile raha kulutamata saab poe püsti – maksmine ja saatmine – ca 500 euroga," rääkis Puust. Ta lisas, et hinda pole arvestatud serveri maksumust. "Kui lisandub serveri rent, võib number olla hoopis teine. Meil on aga enda serverid,” nentis Puust.
    Hage rõhutas, et pädeva disaineri leidmisel on kõige olulisem tema eelnev kogemus e-kaubanduse vallas, kuna e-poe tavad ja kasutajakogemus on väga nüansirohked. Kallis, kuid kogenud disainer tähendab väiksemat ajakulu ja peavalu arenduses. "Seega pole see koht, kust kokku hoida," rõhutas Hage. Disainerit on Hage sõnul oluline usaldada, sest üheksal juhul kümnest on tal parem maitse ja suurem kogemus kui tellijal. 
    Vau sõnul tegeleb neil veebipoe haldamisega kuus isikut: müügispetsialist, IT-asjatundja, joonistaja, fotograaf, kirjutaja ja tõlk. Nende töötajate ohjamine on jaotunud kolme juhi vahel, kellest üks jälgib müügi, turundamise ja toote spetsiifikaga seotud küsimusi; teine tegeleb IT-lahenduste ja tarkvaraga ning kolmanda ülesanne on vastutada kogu komplekti tõhusa koostöö ja üldküsimuste eest. 
    “Ülesannete jaotamisega meil ei olnud vaja tegeleda, kuna tegelikult ei olnud veebipood meeskonna jaoks esimene sedalaadi koordineerimist vajav projekt. Meie ekspordiga seotud ajaloos oli kogemus olemas ja kogemustele tuginedes läks kõik sujuvalt," rääkis Vau. Tema sõnul on meeskond oma olemuselt inter(net)aktiivne. "Me oleme alati olemas, suhtlustarkvara (grupid) võimaldab kohe oma mõtted ja ideed teistele välja hõigata ja need hõikamised jäävad ka meelde (arvutisse),” rääkis Vau. 
    E-poed kolivad füüsilisse maailma
    E-poe arendamine on ainult väike osa kogu e-kaubandusse tehtavast investeeringust – eduka poe aluseks on korralik turundus. Mis tähendab suuri ja jooksvaid kulusid.
    Õnneks on e-kaupmehe käsutuses lai arsenal turunduskanaleid, alates tasuta võimalustest, nagu sisuturundus ja otsimootorite optimeerimine, kuni tasuliste variantideni Facebooki reklaamide ja Google AdWordsi näol. "Otstarbekas on e-poodi lisatud tooteid nähtavuse ja lisamüügi eesmärgil näidata ka mujal veebis," märkis Hage.
    Tema sõnul on leviv trend e-poodide tulemine füüsilisse maailma. "Mitu e-kauplejat katsetab nn pop-up ehk ajutiste poodide avamist rahvarohketes kohtades, suuremad e-poed on rajanud püsivad poed. Eestis näiteks MyLook ja Hansapost. Ka Amazon on kliendibaasi ja müügi suurendamise eesmärgil alustanud füüsiliste poodide väljaehitamise strateegiaga,” rääkis Hage.
    Organic Est on kundesid leidnud eri kanaleid kasutades – nii messidelt, flaiereid jagades kui end üritustel reklaamides. Samuti toimivad turustamiskanalina uudised, blogid ja portaalid – kasutuses on reklaamid ajalehtedes ja Facebookis, bännerreklaamid ning partnerluslepped.
    “Facebookis on huviliste koondamise võimalus optimaalne ja inimestele info edastamine mugav. Sealne info ei ole pealesunnitud ja seetõttu ei oma internetireklaamiga pahatihti kaasnevat negatiivset alatooni,” märkis Vau. Uudistooteid on tema sõnul võimalik reklaamida kampaaniakorras või hooajakaubana – näiteks grillitooteid või jõululauale sobilikke sööke. 
    Puusti sõnul on nende puhul turustamine lihtne seepärast, et kaupa saab suuresti ainult nende veebipoest – tegu on nišikaubaga. Ent klientide arv ei ole väga suur. "Kasutame suunatud reklaame kohtades, kus meie kliendid võiksid liikuda, kuid proovime ka paar korda aastas noori inimesi püüda, et tekitada huvi vanade video- ja lauamängude vastu. Meie senine strateegia on pakkuda kaupa, mida lihtsalt mujalt ei saa,” selgitas Puust. 

    Arusaadav ja loogiline ülesehitus.

    Korralikud ja informatiivsed tootefotod ja toote infot edasi andvad tekstid.

    Otsingumootorisõbralikkus (SEO).

    Turvalised maksesüsteemid.

    Kiire ja professionaalne klienditugi.

    Kvaliteetne (järel)turundus.

    Motivatsioonipaketid (pakkumised, kliendiprogramm jne).

    Puusti sõnul on nende puhul turustamine lihtne seepärast, et kaupa saab suuresti ainult nende veebipoest – tegu on nišikaubaga. Ent klientide arv ei ole väga suur. "Kasutame suunatud reklaame kohtades, kus meie kliendid võiksid liikuda, kuid proovime ka paar korda aastas noori inimesi püüda, et tekitada huvi vanade video- ja lauamängude vastu. Meie senine strateegia on pakkuda kaupa, mida lihtsalt mujalt ei saa,” selgitas Puust.
    Pigem funktsionaalne kui visuaalselt veetlev koduleht
    Reklaamiagentuuri Imagine loovjuhi Sven Luka sõnul on veebipoe loomisel olulised nii disain kui ka arendus. Need toimivad seejuures lahus.
    Üldjuhul hea disainer ei arenda ja hea arendaja ei disaini, märkis Luka. "Üldine nõue veebikaupluste loomise algfaasis on, et leht toimiks mugavalt ja ostuprotsessid oleksid võimalikult lihtsad. Klient ostab kauba pigem tagasihoidlikult disainitud lehelt, mis toimib talle arusaadavalt, kui et hakkab ostutehingu sooritamisega vaeva nägema visuaalselt hästi teostatud lehel, millel on raske orienteeruda,” märkis Luka.
    Luka sõnul varieeruvad disainerite ja arendajate hinnad seinast seina. "Mõni võib e-kaupluse panna püsti ettevalmistatud platvormile 100 euroga, samas võib palgata oma lehte looma terve agentuuri, mille töös osalevad disainer, testija, loovjuht ja teised, kes küsivad tiimi peale kokku üüratut raha," märkis Luka.

    Kolm võimalust e-äriga alustamiseks, juhul kui napib raha:

    Üks võimalus on leida inimene, kes suudab vajadusele vastava veebipoe valmis teha, mille eest saab ta loodavas äris osaluse. Siis, kui juba kasumit teenitakse, on võimalik vaev hüvitada. Sellise lahendusega jääb muidugi õhku risk, et kui kavatsus ja tegelikkus üksmeelt ei leia, on osaliste töö ja vaev tuulde visatud.

    Teine variant on tekitada lihtsate lahendustega vajalik algkapital, näiteks sooritada esimesed müügitehingud mitte veebis, vaid oma sõpradele ja tuttavatele või laatadel. Nii näeb ka kohe ära, kas toote vastu tuntakse huvi või mitte.

    Kolmandaks tasub järele mõelda, kas toodete müümiseks on üldse eraldi veebipoodi tarvis. Selle asemel võib kasutada universaalseid internetimüügiplatvorme, nagu Etsy, Osta.ee, Amazon või Ebay. Etsy võimaldab eraldiseisva veebipoe luua ka oma domeenile. Poe omanik saab valida kujundusteemadest lemmiku, mida nii visuaalselt kui ka tekstiliselt täiendada. Samuti ei pea sellise lahenduse puhul muretsema ostusüsteemi arendamise pärast, igakuine teenustasu on 15 eurot. Maailma suurimas ja tuntumas müügiportaalis Amazon on asjad veel lihtsamad – müüjatele pakutakse teenust, kus müüja saadab tooted Amazoni lattu ning Amazon ise reklaamib toodet ning ka postitab selle ostjale. Müüja ülesanne on tooteid Amazoni saata.

    Allikas: Reklaamiagentuur Imagine loovjuht Sven Luka

    Üks lahendus ei pruugi olla halvem kui teine, ent tulemus erineb kardinaalselt. Luka rõhutas, et tunnihinnast ei tohiks juhinduda, sest see ei määra lõppmaksumust, kuna projektide teostamise aeg on väga erinev. Pigem tasuks tööde puhul rääkida eelarvest tervikuna. "Vabakutselise töö tunnihind võib olla ca 20 eurot ja tal kulub töö tegemiseks kolm nädalat. Samas professionaal võib küsida näiteks 50 eurot, kuid töö valmib ühe nädalaga. Sellisel puhul on selgelt mõistlikum võtta teine variant,” märkis Luka. 
    Üks oluline tahk, millele e-poodi luues ei mõelda, on kvaliteetne turustamine, sest tihti tundub poe külastatavus iseenesestmõistetav. "Tegelikult on turustamine üks olulisemaid aspekte terve äri juures," märkis Luka. Samuti tuleks varakult mõelda SEO (search engine optimation) peale ehk oma lehe leitavusele otsimootorites.
    "Lisaks võiks hoolitseda välise turunduse eest ehk bännerite ja reklaamide eest, mis ostjaid poodi meelitaksid," rääkis Luka. "Sellele peaks mõtlema juba enne, kui veebipoodi looma hakatakse, sest kui kulutada algkapital terves mahus poe loomisele ja edasisele turundusele üldse mitte mõelda, jääb pood lihtsalt seisma," lisas Luka.
    Luka sõnul surebki enamik veebipoode kiiresti välja just ebapiisava turunduse tõttu. "Arvatakse, et turundus on väga lihtne, piisab, kui pood valmis teha ja seda Facebookis reklaamida. Aga kui maailmas on tuhat poodi, kes kõik müüvad sarnast toodet, siis Google'i otsingu esilehele saamine nõuab tohutut tööd," märkis ta.
    SEO puhul mängivad rolli väga erinevad faktorid: millist sõnastust oma lehel kasutada, kuidas on alamlehed omavahel lingitud, kui palju on välistelt saitidelt suunamisi veebipoodi jne. "See on omaette teadus, millel on oma eksperdid, kes on keskendunud strateegiate väljatöötamisele, kuidas veebileht peaks otsinguviidete seisukohast olema üles ehitatud,” rääkis Luka. 
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Olulisemad lood

Ehituspood Viimsis paneb uksed kinni: "Ootame tormiseid aegu“
Viimsi Kaubahoovis tegutsev ehituspood sulgeb praeguse plaani järgi novembri lõpus uksed, kuna näeb tulemas raskeid aegu.
Viimsi Kaubahoovis tegutsev ehituspood sulgeb praeguse plaani järgi novembri lõpus uksed, kuna näeb tulemas raskeid aegu.
Eksperdid: Eesti pensionisüsteem toetub liiga raskelt esimesele sambale
Eesti pensionisüsteemi sammaste loogika on paigast nihkunud. Nüüdselt ülekaalukalt esimese sambale toetuv süsteem ei paku piisavat asendussissetulekut ning vajab selgemat ja ausamat eesmärgistamist, kirjutavad Tallinna ülikooli professor Lauri Leppik ning arenguseire keskuse eksperdid Magnus Piirits ja Johanna Vallistu.
Eesti pensionisüsteemi sammaste loogika on paigast nihkunud. Nüüdselt ülekaalukalt esimese sambale toetuv süsteem ei paku piisavat asendussissetulekut ning vajab selgemat ja ausamat eesmärgistamist, kirjutavad Tallinna ülikooli professor Lauri Leppik ning arenguseire keskuse eksperdid Magnus Piirits ja Johanna Vallistu.
Börsihaid alustavad karuturul jahti 5000 eurole
Täna saab alguse LHV korraldatud traditsiooniline virtuaalne aktsiamäng “Börsihai”, mille peaauhind on 5000 eurot.
Täna saab alguse LHV korraldatud traditsiooniline virtuaalne aktsiamäng “Börsihai”, mille peaauhind on 5000 eurot.
Reaalajas börsiinfo
Lemeks teenis möödunud aastal rekordilise käibe ja kasumi
Möödunud aastal oli Lemeks ASi käive 193 miljonit eurot, mis oli 61% suurem tunamullusest käibest. Hea aasta põhjus oli ettevõtte juhatuse esimehe Jüri Külviku sõnul selles, et koroona ajal kulutamata jäänud raha investeeriti Eestis ja Euroopas kodude uuendamisse, mis tõi kaasa puidust toodete müügi hüppelise kasvu.
Möödunud aastal oli Lemeks ASi käive 193 miljonit eurot, mis oli 61% suurem tunamullusest käibest. Hea aasta põhjus oli ettevõtte juhatuse esimehe Jüri Külviku sõnul selles, et koroona ajal kulutamata jäänud raha investeeriti Eestis ja Euroopas kodude uuendamisse, mis tõi kaasa puidust toodete müügi hüppelise kasvu.
LinkedIni ekspert juhtidele: tehke rohkem kisa ja kära, hoiate raha kokku
Ettevõtete juhid peaksid looma LindkedInis isikliku konto ja ehitama persoonibrändi, kuna see aitab tulevikus värbamiskulusid kokku hoida, rääkis LinkedIni ekspert Indrek Põldvee.
Ettevõtete juhid peaksid looma LindkedInis isikliku konto ja ehitama persoonibrändi, kuna see aitab tulevikus värbamiskulusid kokku hoida, rääkis LinkedIni ekspert Indrek Põldvee.
Hirmust tuleb rääkida, et seda mitte karta
Varem hoiduti tuumaohust rääkimisest, et mitte külvata asjatut masendust ja paanikat. Nüüd, vastupidi, sellest justnimelt tulebki rääkida, et hoida ära asjatut masendust ja paanikat, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Varem hoiduti tuumaohust rääkimisest, et mitte külvata asjatut masendust ja paanikat. Nüüd, vastupidi, sellest justnimelt tulebki rääkida, et hoida ära asjatut masendust ja paanikat, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Elektri universaalteenuse hinnaarengu määrab saastekvoodi turg
Börsipaketi uue teenuse vastu vahetanud kliendid ei pea enam pingsalt jälgima Nord Pooli hindu, kuid peaks olema kursis saastekvoodi hinnaga, mis universaalteenust otseselt mõjutab, kirjutab Eesti Energia energiaturu ülevaates.
Börsipaketi uue teenuse vastu vahetanud kliendid ei pea enam pingsalt jälgima Nord Pooli hindu, kuid peaks olema kursis saastekvoodi hinnaga, mis universaalteenust otseselt mõjutab, kirjutab Eesti Energia energiaturu ülevaates.

Olulisemad lood

Oluline võit Ukrainale: vene väed suruti Lõmanist välja
Ukraina saavutas täieliku kontrolli Vene vägede peatuspaiga üle Ida-Ukrainas asuvas Lõmani linnas, kirjutab Financial Times.
Ukraina saavutas täieliku kontrolli Vene vägede peatuspaiga üle Ida-Ukrainas asuvas Lõmani linnas, kirjutab Financial Times.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.