Naljarahvas hiidlased praamiliikluse üle nalja ei tee

Halupuu Firewood Products juhatuse liige Andrus Ilumets tõdes, et olukord on katastroofiline, aga välislepinguid on nad kaotanud varemgi.  Foto: Väinu Rozental
Kristel Härma • 21. oktoober 2016 • 5 min
Jaga lugu:

Segased ajad praamiliikluses viivad Hiiumaa tööstustelt välispartnerid ja kasumid ning sunnivad öösel töötama.

Kaks nädalat madalana püsinud veetase lõi sassi niigi kaootilise praamiliikluse mandri ja Hiiumaa vahel, sest liialt madala veetasemega on saanud sõita ainult teistest väiksem parvlaev Harilaid.

„Meil on kõige tihedam ekspordiperiood, kui tulevad merekonteinerid siia kaubale järgi, aga nad ei saa tulla,“ ütles küttepuid tootva ettevõtte Halupuu Firewood Products juhatuse liige Andrus Ilumets. Viimase kümne päevaga suudeti kuidagimoodi välja saata 17 konteinerit, aga sel nädalal mitte ühtegi. „Välispartneritel on juuksed püsti,“ ütles Ilumets, sest kokku peaks Suurbritanniasse ja Taani minema 40 konteineritäit küttepuid.

Hilinevat kaupa ei oodata

„Ega välispartnereid tegelikult ei huvita, kas kuskil on sellised probleemid või ei ole. Me tõenäoliselt kaotame oma lepinguid,“ ütles Ilumets, et nende jaoks on ühele praamile kahanenud liiklus muutunud katastroofiliseks. Ka veofirma Hiiu Autotrans juhatuse liige Anu Pielberg teab hästi, et hilinevat kaupa ootama ei kiputa. „Me oleme väga seotud ka teiste tarnete ja vedajatega - tööstuskaup läheb Soome ja Rootsi lennukite peale. Keegi ei hakka meie järele ootama, et kus te olete,“ tõdes ta.

Pielbergi sõnul viisid praamijärjekorrad nende ettevõtte juba aasta tagasi kahjumisse, kui Rohuküla-Heltermaa liinilt viidi ära parvlaev Hiiumaa ja veoautod ei saanud sõita enam graafiku järgi. Ta tõi võrdluseks mõne mandril tegutseva ettevõtte, kellele piisab paaritunnisest sõidust Tartusse, et raha teenida. „Aga kui meie seisame viis tundi sadamas ja poolteist tundi praami peal, ei teeni me mitte midagi,“ selgitas Pielberg.

Pielbergi sõnul kannatab tekkinud olukorrast kõige rohkem just veofirma, sest välismaale mineva ega rikneva kauba hilinemisel ei ole midagi teha. „Kui tarbijate ühistu kaup jääb Tallinnas öösel 15 minutit hiljaks, siis läheb järgmine kaubaring lihtsalt minema ja neil ei ole 40 inimese tehtud tööd mitte kuskile panna.“ Tema sõnul võivad sellise ebastabiilsuse tagajärjel kaupluste letid tühjaks jääda ja ettevõtted Hiiumaalt enda tootmise mujale kolida.

Tuleb töötada öösiti

Hiiumaa ettevõtjate sõnul tuleb teha ka palju tööd öösel, sest just siis broneerib veofirma järgmiseks kuuks praamipileteid ja veokite juhid ootavad järjekorras. Hiiumaa Lihatööstuse juhatuse liige Tarvo Nõmm rääkis, kuidas tema jõudis pealinnast koju tagasi kell kaks öösel ja Tallinnas käigule kulus 20 tundi. See pole Nõmme sõnul aga sugugi pikk aeg, sest eelmisel korral ootas ta ainuüksi praami 16 tundi.

„Me sätime oma töö sedasi ringi, et lihtsalt vajadusel tuleb öösel töötada ja tuleb öösel minna laeva sappa ja ega midagi teha pole,“ ütles Nõmm, kuid tõdes, et viriseda pole mõtet. „Võtame siis teistpidi, Hiiumaal on ju tore, ilus ja hea. Kõike head korraga ei saa lihtsalt.“

Olukord püsinud kaks nädalat

Hiidlastest ettevõtjad ei taha süüdistada uut vedajat TS Laevad, kelle jaoks sattus madal veetase kokku praamiliikluse ülevõtmisega Saaremaa Laevakompaniilt. „TS Laevad ei saa üle oma varju hüpata, see oleks kõikidele sama seis olnud,“ ütles Ilumets, et uus vedaja sai lihtsalt üleminekuperioodiks topeltpinge.

Uut vedajat mõistab ka Pielberg, kuid tema arvates on ettevõttel olnud praeguseks siiski piisavalt aega, et olukorraga tegeleda. „Ei saa võtta niimoodi, et Saaremaal peab graafikust kinni pidama ja meil on olukord, kus praamid üldse ei sõida. See on väga ebavõrdne kohtlemine,“ ütles ta, rõhutades, et veetase on madal olnud juba alates 5. oktoobrist ja praegu hilinevad kõik tarned.

Pielberg on kindel, et tegemist on kriisiolukorraga, kus peaks tulema valitsuselt mingisugune toetus. TS Laevadelt sooviks tema aga paremat koostööd ja informatsiooni vahetamist, et veofirma saaks kuidagigi oma sõite arvestada.

Ellen Asumets,, Tallinnas töötav hiidlane 

Sadamas ei olnud infot

Tahtsin teisipäeval üle sõita. Mul oli ostetud pilet 11.30 praami peale. Jõudsin sadamasse 10.30, sain infot, et käib ainult väike praam ja see võtab peale ainult 8-9 sõiduautot ja kolm rekkat. Kuna järjekord oli enne mind nii suur, oleksin pidanud järgmist praami ootama 6 tundi. Ma loobusin ja tulin tagasi, aga abikaasa helistas, et Regula just väljus. Sadamas ei teadnud sellest ei kassapidaja ega keegi teine mitte midagi. Kapten otsustab 10 minutiga, et nüüd lähme välja. Selle kõige tõttu jäi mul minemata koolitusele, mis oli makstud, jäi ära väga tähtsa kliendiga kohtumine, mis oli väga oluline.

Lahkuvad külalised ja tööjõud

Ettevõtjad on ühel meelel, et ebakindel praamiliiklus on väga suur kahju Hiiumaa majandusele tervikuna. „Kui me hüüame avalikult lehtedes ja kodulehtedel maha, et ärge tulge praegu Hiiumaale, siis see ei saa hästi mõjutada Hiiumaad,“ ütles Tarvo Nõmm, et mandrilt tullakse Hiiumaale järjest vähem, sest praamiaegadega ei saa arvestada. „Inimesed on ette valmistatud, et mida ma lähen sinna, kui reedel lõpetad tööpäeva, lähed sadamasse ja passid seal. Heal juhul saad laupäeva hommikul üle, pead laupäeva õhtul tagasi tulema, et saada esmaspäevaks tööle mandrile.“

Andrus Ilumets tõdes, et ebakindel olukord mõjutab ka Hiiumaa tööjõudu, millega ei ole niigi lood head. „Kui tulevad sellised ebakindluse ilmingud, siis kindlasti hakkab kellegi peas jälle idanema mingi suund natuke stabiilsemasse keskkonda. Esialgu mandri suunas ja on olemas ka see teine saar, Brexiti saar,“ rääkis Ilumets.

„Aga loodame, et meri tuleb meile tagasi,“ on Anu Pielberg siiski lootusrikas. Ta ootab, et uus vedaja kohaneb ning ka uute praamide tulles lähevad asjad paremaks. „Arvatakse, et hiidlased on naljarahvas, aga ega me praamiliikluse üle ikka nalja ei tee. See on hästi tõsine värk.“

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt