Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Parts: Reform tegeleb ajupesuga

    Riigikogu IRLi fraktsiooni liige, endine majandus- ja peaminister Juhan Parts võttis üksipulgi ette uue koalitsiooni kokkupandud maksupaketi ja seletas Delovõje Vedomostile, mida ta ühest või teisest ideest arvab.

    Juhan, kuidas te suhtute valitsuskoalitsiooni uude maksupaketti?
    See on suur. Küsige.
    Nad tahavad tõsta maksuvabastuse 500 eurole kuus.
    See on just see muutus, mille ma ise algatasin enne 2015. aasta valimisi. Huvitav, et me keskerakondlastega mõtleme siin ühtemoodi. Tõsi, nemad näevad seda kui progresseeruvat tulumaksu, aga meie kui abi neile inimestele, kes seda vajavad. Kui me valimistel selle ettepaneku välja käisime, naerdi meid välja. Aga me võtsime idee Ronald Reaganilt, kes tegi seda kõike 80ndate aastate USAs. Selle mõte on muuta olukord õiglasemaks ja tõsta keskmist palka maksvate Eesti firmade konkurentsivõimekust.
    Kus siin on konkurentsivõimekuse tõstmine? Soomes on palgad niikuinii oluliselt kõrgemad?
    See muudatus parandab VEIDI olukorda. Ikkagi on see samm edasi. Arvan, et see meede vähendab inimeste soovi töötada välismaal ja suurendab soovi tagasi tulla.
    Arvestuste järgi on võit kuni 60 eurot kuus. Stimuleerimiseks vähevõitu.
    Tööliste või bussijuhtide palkade erinevus on kuskil 500-700 eurot kuus. Aga iga samm, mille me teeme selles suunas, parandab tööturul olukorda.
    Aga mida te arvate kavatsusest siduda auto registrisse kandmisel riigilõivu suurus CO2 heitmete hulgaga?
    Üldiselt ma ei toeta seda ettepanekut. See on kehv idee ja see tuleb järgmisel nädalal üle vaadata. Kui me pidasime koalitsiooniläbirääkimisi, käis jutt sellest, et siduda tasu suurus auto võimsusega. Mõte oli selles, et inimesed läheksid üle „rahvaautodele“. See, mis pandi ette praegu, on halvasti mõeldud meede, mis tuleb järgmise nädala algul üle vaadata.
    Kui seda ei tehta, kas siis IRL hääletab maksupaketi vastu?
    Ma ei tahaks rääkida sellest, kas keegi on poolt või vastu. Ma lihtsalt ütlen välja oma arvamuse.
    Hästi. Järgmine meede, gaasiaktsiisi tõus.
    Ma olen alati öelnud, et gaasiga saab natuke mängida. Aga siin tuleb arvestada energiamahukate ettevõtetega. Neil firmadel, kes kasutavad palju gaasi, oleks võinud aktsiisi alandada. Siis poleks üldine tõus probleem. Euroopas on selline praktika.
    Õlle ja siidri aktsiisi kahekordne tõus kahe aasta jooksul.
    See on täiesti normaalne.
    Reformierakondlased ütlevad, et see toob kaasa maapiirkondades toidupoodide sulgemise.
    Ja mis, kas me peame säilitama kauplusi selleks, et inimesed saaksid purjus olla? Tuleb vaadata, mida me saame teha selleks, et maapoed funktsioneeriksid paremini kui praegu. Aga argumenteerida õlle müügiga on amoraalne. Mis teil seal järgmiseks on?
    Sotsiaalmaksu vähendamise ärajätmine.
    See on normaalne. Pooleprotsendine alandamine ei anna mingit efekti. Sisulise jutu asemel mängib Reformierakond loosungitega ja tegeleb ajupesuga. Sotsmaksu alandamine 0,5% ei paranda kuidagi meie ettevõtete palgaolukorda võrreldes Soome või Rootsiga. Miks me siis seda teeme? Sotsmaksu alandamine alla 5% ei anna midagi. Aga kuulutada, et maksuvähendamise ärajätmine on maailma lõpp, pole austatud Reformierakonna kolleegidest tõsiseltvõetav. Haridussüsteemis hea inglise keele õpetamine annab konkurentsivõimet silmas pidades palju rohkem. Ma olen seda küsimust uurinud.
    Kas sotsiaalmaksu lage on vaja kehtestada?
    Sellega tuleb tõsiselt tegeleda. Ja see on vaja fookusesse võtta. Koalitsioonileppes on see võimalus. Läbirääkimistel arutasime võimalust, et esimesed 1-2 aastat ettevõtted üldse sotsmaksust vabastada. Sellest võib olla väga tõhus abi IT-firmadele, idufirmadele. Nende jaoks on maksud kõige suurem probleem just esimesel tegevusaastal, kui nad alles alustavad. Aga kui nad juba tegutsevad turul, saavad nad maksudega normaalselt hakkama.
    Dividendide maksulangetus kuni 14%.
    See on normaalne.
    Aga inimesed ei mõista, mis asi on „stabiilne dividendi väljamakse“, mis annab selleks õiguse.
    Mina pole ekspert. Aga ilmselge on, et toimiv süsteem ärgitab ettevõtteid mitte investeerima ja dividende mitte välja maksma. Nad lihtsalt hoiavad raha arvel ja ei tee sellega midagi. On vaja julgustada aktsionäre dividende maksma.
    Ja samal ajal tuua tagasi ettevõtete tulumaks?
    Ei, sellist ideed pole. Aga seda tuleb arutada. See, mis toimis 15 aastat tagasi, ei pruugi täna enam töötada. Vaja on leida mingi variant, mis õhutaks innovatsioonitegevust. Innovaatilise majanduse liidrid Saksamaa ja Skandinaavia riigid teevad seda läbi kasumimaksu. Missugune otsus sobib Eestile? Valmis vastust mul ei ole. Sellega tuleb tegeleda.
    Plaanitud hotellide käibemaksu tõus 9 protsendilt 14 protsendile ja selle ärajätmine.
    Mina seda ei teeks. Aga suurt probleemi see endast ei kujuta. Keskerakondlased arvavad, et raha on liiga palju – no las siis olla. See pole põhimõtte küsimus.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Investeerimine ja surm: pärandamise maksunüanssidest välismaa kinnisvara konksudeni Kahjumliku investeeringu pealt tuleb maksta tulumaksu
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.