• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 12.12.17, 13:18

Olerex peab Favora ostuks mõnest tanklast loobuma

Tehingu uurimiseks kõvasti lisaaega võtnud konkurentsiamet andis lõpuks Olerexile loa osta tanklakett Favora. Samas peab Olerex maha müüma kolm Favora tanklat Lõuna-Eestis, kuna muidu oleks firmal Võru ja Põlva kandis turul ainuvõim. Olerex plaanib aga juba järgmisi oste.
Olerex peab kolmest Favora tanklast loobuma.
  • Olerex peab kolmest Favora tanklast loobuma. Foto: Raul Mee
Olerexi omanike Andres Linnase ja Antti Moppeli firma Aqua Marina andis ostuplaanist konkurentsiametile teada juuli alguses – ettevõte tahab Urmas Johansoni aktsiaseltsilt nimega Johnny ära osta seitsme tanklaga Favora keti.
#lai# Kiire laienemine tulemustes näha
Hoogsa laienemise tuules kasvatas Olerex mullu ka käivet ja kasumit. Kui tunamullu oli müügitulu 223 miljonit eurot, siis mullu juba 283 miljonit ehk veerandi jagu enam.
Puhaskasumit teeniti 2016. aastal 1,8 miljoni eurot, aasta varem oli tulemus 1,1 miljonit. Dividende Linnas ja Moppel majandusaasta aruande järgi siiski võtta ei plaani.
Augusti keskel alustas amet aga koondumise asjus täiendavat menetlust ehk võttis lisaaega, et uurida välja, ega kütuseturul konkurentsiolukord kahjustada ei saa.
Suuromanik Moppel rääkis toona, et pole eriti üllatunud. „Konkurentsiametile ei ole kütuseturu kiire muutumine jäänud märkamata ja amet analüüsib tekkinud olukorda kogu vajaliku hoolsusega,“ ütles kütuseärimees.
Nimelt on Olerex viimasel aastal oma võrku laiendanud väga jõuliselt: mullu neelati alla väikesed konkurentsid Mahta Kütus ja Raktoom, mis tegutsevad samuti peaasjalikult Lõuna-Eestis. Kaks aastat tagasi tegid Moppel ja Linnas aga hiigeltehingu ning ostsid venelastelt siinsed Lukoili tanklad. Sellega paisuski eestlaste kett tanklate arvu poolest turu suurimaks tegijaks.
Niisiis on konkurentsiameti mure arusaadav. Pärast pikka aru pidamist – kokku uuris amet Favora tehingut pea viis kuud – otsustati lõpuks siiski tehingule roheline tuli anda. Tõsi, loa juures on üks „aga“ – nimelt on tingimuseks seatud, et Aqua Marina peab täitma endale võetud kohustused.
Mõnest jaamast tuleb loobuda
Täpsemalt leidis konkurentsiamet, et päris ohtudeta asi siiski pole: nimelt tekib Olerexil pärast tehingu jõustumist Põlvas ja Võrus ning linnade lähiümbruses turgu valitsev seisund. Seda aga konkurentsiamet lubada ei saa.
Koondumisest tuleneva konkurentsi kahjustumise vältimiseks võttis Olerex aga endale kohustuse võõrandada kuue kuu jooksul kolm kinnistut koos nendel paiknevate tanklatega konkurentsiameti poolt eelnevalt heaks kiidetud ostjale, selgub teatest.
Kõik see tähendab sisuliselt, et Olerex võib omandada Tallinnas, Tartus, Viljandis ning Rõuges asuvad neli Favora tanklat, ent ülejäänud kolmest tuleb Moppelil ja Linnasel suu puhtaks pühkida.
Kütuseturg koondub
Pea kohe pärast loa saamist mängis Olerex välja järgmise kaardi: nimelt tahab firma, täpsemini taas tanklaketi emafirma osta Circle K-lt ühe jaama Ida-Virumaal Kukrusel.
Täna konkurentsiametile saadetud teatest selgub, et Circle K müüb seetõttu, et tahab optimeerida oma jaemüügivõrku Ida-Virumaal. Aqua Marinale annab see aga võimaluse laieneda Kohtla-Järve piirkonda.
Mõlemad osapooled kinnitavad konkurentsiametile käsi südamel, et turgu valitsevat seisundit Kukruse tankla müügiga seoses ei teki ja kütuseturule jäävad alles kõik juba praegu teravat konkurentsi pakkuvad teised tegijad.
Ehkki viimastel aastatel on jõuliselt laienenud eelkõige Olerex, on turg ka mujal kiirelt konsolideerunud. Näiteks septembris teatas Alexela soovist osta Euro Oili tanklad, millega paisuksid hoopis nemad jaamade arvu poolest suurimaks tegijaks. Mõistagi on konkurentsiamet ka selle suurtehingu uurimiseks lisaaega võtnud.
Euro Oili võrgus on kokku 24 tanklat, neist neli kauplusega. Näiteks Tallinnas on firmal kuus tanklat, Harjumaal kaheksa. Kett tegutseb ka Lääne-Virumaal, Viljandimaal, Järvamaal ja Läänemaal. Eriti palju mahtu saaks Alexela juurde niisiis Tallinnas ja lähipiirkonnas. Näiteks Olerexi ostud on aga peamiselt keskendunud Lõuna-Eestisse.
Alexela grupi omanike Marti ja Heiti Hääle 77% suuruse enamusosaluse ning transiidiärimees Oleg Ossinovski Skinest Grupi vähemusosalusega Alexela tanklaketi juht Ain Kuusik prognoosis septembris, et Euro Oili soetamine on tõenäoliselt kütuseturu viimane suurost.
„Kõik tanklaketid on näidanud üles soovi laieneda, et vastu pidada väga karmis konkurentsis. Ei ole teist sellist riiki Läänemere ääres, kus oleks nii palju tanklaid elaniku kohta ja nii suur hinnakonkurents,“ ütles Kuusik toona.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 24.07.24, 15:46
Eesti inimesed eelistavad suvel üha enam alkoholivaba õlut, siidrit või longdrinki
Käes on suur suvi ning põhiline puhkuste aeg. Ekslikult arvatakse, et soe suveaeg kipub paljudele eestlastele koos alkoholiga mööduma. Aastast aastasse on kasvanud aga just alkoholivabade toodete populaarsus ning seda mitte üksnes suvel, vaid üleüldiselt – kasvanud on nii alkoholivabade toodete hulk kui ka tarbijate nõudlus.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele