Mööblitootjad peavad pingutama, et ellu jääda

Maarja-Liis Orgmets 18. juuli 2018, 06:00
Standard ASi juhatuse liige Priit Tamm arutles, et Eestis on kallis mööblit toota.
https://www.aripaev.ee/storyimage/ea/20180718/NEWS/180719744/AR/0/AR-180719744.jpg

Tiheda konkurentsi ja hinnatundlike klientide tõttu peavad kodumööbli tootjad üha enam pingutama ning tootearendusse panustama, sest muidu enam turul läbi ei löö.

Esiku, elutoa ja magamistoa mööblit tootva Woodman OÜ müügitulust moodustas 2017. aastal 83,7% müük Euroopa Liidu riikides, 9,7% Euroopa Liidust väljas ning 6,6% müük Eestis. Tänavu on aga nõudlus, eelkõige Kesk-Euroopas, vähenenud, nentis ettevõtte tegevjuht Kaido Toome.

Toome hinnangul võib selle taga olla e-kaubandus. Toome sõnul müüvad kauplused üle poole nende toodangust e-poodides, mis tähendab, et kvaliteetsemat toodet on üha raskem müüa. "Kui pildi peal paistab toode hea välja, siis otsustatakse hinna järgi," märkis Toome. Ka toote brändi eest ei saa lisaraha küsida, kuna Eesti turg on väga väike ja Euroopa turul on suured tegijad juba ees.

Samuti soodustab e-kaubandus konkurentsi mööblitootjate vahel, kuna seal saavad kokku mööblitootjad nii Euroopast kui ka Aasiast. "Hiina võib-olla polegi väga teema, peame vaatama pigem Türgi, Bulgaaria ja Rumeenia poole, kes pakuvad meile konkurentsi eelkõige hinna poolest," ütles Toome.

Eksport väheneb

Toome sõnul on nõudlus vähenenud just viimasel ajal. "Kõik meie jaekliendid ütlevad, et aasta teine kvartal on müügi poolest olnud enneolematult vaikne, lisaks sellele liigub ka raha halvasti – see tähendab, et kliendid jäävad võlgu," rääkis ta.

Woodman on Toome sõnul ekspordikäibes kaotanud umbes 10–15%. Eksporditakse peamiselt Kesk-Euroopasse, aga ka Skandinaavia maadesse, kus on samuti turu jahenemist tunda.

Toome lisas, et Woodman hinnasõjaga kaasa ei lähe ning panustab tootearendusse ja kvaliteeti, kuna vaid selle arvelt võib tulevikus raha teenida. Kõiki muid kulusid plaanitakse aga kärpida.

Hind saab määravaks

Hotelli- ja büroomööblit tootva Standard ASi juhatuse liige Priit Tamm ütles, et mööblitootmises tuleb vaadata ühiskondlikku ehk avalikku sektorit, mis on seotud lepingutega, ja elukondlikku ehk kodumööbli turgu eraldi. Ühiskondlikul turul, kus tegutseb Standard, Tamme sõnul ekspordiga probleeme pole. Viimase poole aastaga on Standardi eksport 20% kasvanud ning vähemalt aasta lõpuni tööd jagub.

Bellus Furnitur OÜ juht Rolf Kristian Relander ettevõtte tehases Haljalas.

Samas kodumööbliturul tegutsejate seas võib Tamme sõnul tajuda pessimismi. Selle põhjuseid on Tamme hinnangul mitu, kuid lõpuks saab määravaks ikkagi toote hind. "Kinnisvara hinnad on läinud nii kõrgeks, inimestel võib-olla ei jäägi raha üle, et mööblit osta," arutles ta.

Tamm tõi välja ka tööjõuprobleemi, märkides, et tööjõukulud Eestis on suured, mistõttu mööblit toota on kallis.

"Me arvame, et Eestit teatakse-tuntakse, tegelikult oleme näiteks Stockholmist vaadates lihtsalt üks Ida-Euroopa riikidest," ütles ta. Tamm lisas, et kui Poolas või Leedus on odavam mööblit toota, pole erilist põhjust, miks välisriigi tellija peaks Eesti poole vaatama, kui ka toode unikaalsusega silma ei paista.

Ka poliitika pole Tamme sõnul konkurentsi ja head hinda soodustav. "Valitsus oma siseriikliku maksupoliitikaga mõjutab seda, et siseriiklikult tuleb omavahel kallimalt kaubelda, aga sellega me vähendame konkurentsivõimet välisturul," sõnas ta.

Mööblitootmise sektoris mõjutab Tamme hinnangul müüki ka hooaeg. "Kõige rohkem müüakse mööblit aasta neljandas kvartalis," ütles Tamm.

Turg püsib neutraalne

Diivaneid tootva Bellus Furniture OÜ juht Rolf Kristian Relander sõnas, et tema hinnangul on turu olukord tänavu eelmise aastaga sarnane – neutraalne. "Aga samas ei ole ka sellist signaali turul, et kõik oleks ülipositiivne, et oleks meeletu tõus," märkis ta.

Belluse kohta rääkis Relander, et on tehtud järjepidevat tööd ning ekspordi vähenemist ei ole ta täheldanud. "Meil on eksport sel aastal natuke suurenenud ja praeguse tunnetuse järgi ma ütleks, et teine poolaasta jätkub samasuguselt," ütles ta.

USAs läheb hästi

Garderoobide sisustuslahendusi tootva Preab ASi juht Rauno Mikkor ütles, et praegu pole ettevõttes ekspordi vähenemist tunda. "Meie oleme oma mahtusid suurendanud, ka aasta lõpus tahame eksporti suurendada ning kuna oleme teinud investeeringuid, siis ka järgneval aastal."

Mikkori sõnul on ekspordi suurenemise põhjus selles, et ettevõte ekspordib oma toodangut 90% ulatuses USA turule. "Ameerika turg on praegu heas seisus," sõnas ta. Samuti on ettevõtte klient arendanud võrgustikke, mille kaudu kaupa turustatakse.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
17. July 2018, 14:04

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris Hetkel eetris

Äripäeva raadio viimased saated

Kõiki viimased raadio saated
Otsi:

Ava täpsem otsing