Pille Ivask • 2. august • 4 min
Jaga lugu:
Tesla logo Model S-il.
Tesla logo Model S-il.  Foto: Reuters/Scanpix

Kahjumis Tesla jättis investoritele lootuskiire

Tesla kahjum oli aasta teises veerandis küll oodatust suurem, ent käive siiski kasvas. Seetõttu sai ettevõtte juht Elon Musk anda taas investoritele lootust tuleviku paremaks tulemuseks.

Paistab, et see ka töötas, sest ettevõtte aktsia hind hüppas järelkauplemisel ligi 10% üles.

Musk näis Tesla kvartalitulemustega rahul olevat. Neid kommenteerides ütles ta, et firma eesmärk on jõuda kasumisse ning tagada järgnevates kvartalites positiivne rahavoog. Ta selgitas, et Tesla eesmärke aitab täita suurenev toodang, kasvav marginaal ning kulude kärpimine.

Tesla kahjum aktsia kohta oli teises kvartalis 3,06 dollarit. Reutersi küsitletud analüütikute keskmine prognoos oli veidi optimistlikum ehk kahjumit aktsia kohta oodati 2,92 dollari lähedale.

Käibenumbriteks kujunes sedapuhku 4 miljardit dollarit, mis on parem kui Reutersi analüütikute oodatud 3,92 miljardit.

Tesla tootis teises kvartalis 53 339 autot. Ettevõte tarnis 22 319 Model Si ning Model Xi ja 18 449 Model 3 ehk ühtekokku 40 768 autot. Juuli alguses jõudis Tesla meediasse uudisega, et jõudis viimaks pikalt reklaamitud eesmärgini toota 5000 Model 3 nädalas. Tesla teatas, et teise kvartali viimasel nädalal tootis firma 5031 Model 3.

Mõru maiguga hea uudis

Kuigi uudis oli investoritele hea, imbus meediasse üsna kiiresti info selle kohta, et eesmärk saavutati töötajate suure kurnamisega. Samuti tähendas keskendumine Model 3 tootmisele asjaosaliste sõnul seda, et Model Si ja Xi tootmine võttis hoo maha. Nõnda selgus nüüd, et tootmine tervikuna on mitu kuud plaanist maas ning probleemiga tegelemiseks on Tesla püsti pannud ajutised tootmistelgid - tegemist on autotööstuses tõelise pretsedendiga, sest üldjuhul võtab autotootja tootmisüksuse planeerimine ja ehitamine aega aastaid.

Kõigele sellele vaatamata ütles Musk, et Tesla tahab toota augusti lõpuks 6000 autot nädalas ning aasta lõpuks peaks tootmine tõusma juba 10 000 neljarattaliseni nädalas. Aastaks 2020 peaks Tesla jõudma aga juba liiga ambitsioonikaks peetava miljoni auto tootmiseni aastas. Musk on ka ise nentinud, et 700 000 kuni 800 000 autot on oluliselt reaalsem.

Loodab rahareservi kosumist

Ettevõtte tulevikku arvestades oli üks olulisemaid muudatusi möödunud kvartalis suur kärpeplaan, mis tähendab, et Tesla vaatas üle organisatsiooni struktuuri, analüüsis, missuguste ülesannetega inimesed tegelevad ning mängis nende paigutuse ümber. Seetõttu teatas ettevõte juunis, et koondab 9% töötajatest.

Musk selgitas toona, et põhjalikumal analüüsil selgus, et mitme töötaja ülesanded kordavad üksteist, mistõttu pole rahaliselt mõttekas osasid ametikohti pidada. Samuti lisas ta, et tootmisüksuse juhte koondamine ees ei oota. „Selguse huvides ütlen, et Tesla jätkab ka edaspidi kriitilistel töökohtadel talentide värbamist, sest tootmises on jätkuvalt uusi inimesi vaja,“ kirjutas Musk töötajatele kahe kuu eest saadetud kirjas. „Teeme selle raske otsuse selleks, et seda tulevikus uuesti tegema ei peaks,“ ütles Musk juunis.

Muudatuste tõttu oli Teslal lõppenud kvartali lõpu seisuga 2,2 miljardit dollarit vaba raha. See reserv peaks hakkama Muski sõnul kasvama. Ühtlasi teatas ta, et tänavu peaksid Tesla kapitalikulutused jääma 2,5 miljardi dollari juurde, mis on oluliselt vähem kui möödunud aastal, mil näitaja jäi 3,4 miljardi juurde.

Musk väitis samuti, et Tesla ei taha täiendavalt kapitali kaasata. Selle asemel keskendub ettevõte võlakoorma vähendamisele. „Mõistagi võiks me raha kaasata, aga ma ei usu, et selleks vajadust on,“ ütles Musk ja märkis, et ise hakkama saamine distsiplineerib.

Niisugused numbrid ja mõtted peaksid mõjuma investoritele innustavalt. Vahepeal näis, et investorid on Tesla tuleviku pärast aina pessimistlikumaks muutunud ning Muski sõnad leevendust ei too. Mitmel puhul on viidatud sellele, et Tesla oskab raha pigem põletada kui seda juurde tekitada.

Loobus ülbest käitumisest

Muski puhul pandi eilse investorite kõne ajal tähele ka tema leebet ja sõbralikku käitumist. Õigupoolest tuli Musk välja isegi vabandusega, sest esimese kvartali tulemusi kommenteerides käitus ta analüütikute küsimusi kommenteerides nipsakalt. Ta väitis, et talle esitatud küsimused on „igavad ja kuivad“ ning selle asemel otsustas vastata hoopis ühe jaeinvestori küsimusele, mis tuli talle YouTube’i vahendusel.

„Ma vabandan, et eelmise kõne ajal viisakas polnud,“ ütles Musk ja lisas, et ilmselt tulenes tema ebaviisakas käitumine sellest, et ta oli vähe maganud ning liiga palju töötanud. Bernsteini analüütik Toni Sacconaghi vastas seepeale, et ta hindab Muski vabandust ning võtab selle vastu.

Tesla aktsia käitumist järelturul vaadates näib, et investorite südamed sulasid taas. Aktsia on järelturul 9,36% tõusnud. Eile sulgus Tesla aktsia 300,84 dollaril, olles päevaga tõusnud 0,91%.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt