Ukraina sõjas avati uus peatükk. Lisaks: plahvatused Moskvas ja pinged Poola-Valgevene piiril, Itaalia äpardunud pangamaks ning Hiina vähikäigul ekspordimajandus.
FOOKUSES: Kesk-Aasia kaubateed, kuum sõda Mustal merel ja odavate asjade lõpp
Kesk-Aasiast on saanud smugeldamiskeskus
Euroopa eksport Kesk-Aasiasse on viimase pooleteise aasta jooksul järsult kasvanud. Kusjuures kaubaartiklid kipuvad olema just need, mida on tarvis Venemaal.
Alates sõja algusest on kasvanud eksport nii väiksematest majandustest, nagu Eesti või Tšehhi, kui ka suurtest, nagu Poola või Saksamaa. Ekspordi kasv on mitusada protsenti, kohati lausa mitu tuhat. Küll müüakse Kasahstani, Kõrgõzstani ja mujale mootorsõidukeid, küll elektriseadmeid. Eestist on näidanud kõige suuremat kasvu kaubad, mida on tarvis Vene sõjamasinal.
Raadio Vaba Euroopa uurimuse järgi jõuab märkimisväärne osa neist kaupadest Venemaale, läbides Kesk-Aasiat üksnes fiktiivselt. Ehkki Baltimaade ja Poola ettepanekul on nüüd nn kahesuguse kasutusega kaupade transiit Venemaa kaudu keelatud, kohaneb maailmamajandus sõjatakistustega sellest hoolimata.
Peamine lahendus kõigile skeemidele paistab olevat endine: Venemaalt tuleb võtta võimalus teenida dollareid-eurosid ehk Uurali naftale kehtestatud hinnalagi peab tulema veelgi alla. Nõnda ütleb lisaks Eesti välisministeeriumile ka maailma finantsettevõtteid koondava ühenduse IIF peaökonomist Robin Brooks.
Must meri on üha plahvatusohtlikum
Pärast juulis raugenud Musta mere viljalepet on sõjategevus laienenud üha enam ka sügavatesse vetesse. Pärast seda, kui Venemaa teatas, et nüüd võetakse igat Ukraina viljalaeva kui võimalikku militaarobjekti, ütles Kiiev, et vastab siis samaga.
Läinud nädalavahetusel ründas Ukraina Vene sõjalaeva Novorossiiski sadamas ja naftatankerit Kertši väinas. Eelmainitud sadamast liigub märkimisväärne osa Vene eksportnaftast ning lisaks jõuab sealt laia maailma ka torujuhtme kaudu sadamasse kogunev Kasahstani nafta.
Naftatanker Sig, mis on varem varustanud Vene vägesid Süürias ning liikus nüüd Krimmi poolsaarele, sai tabamuse mootori pihta. Seega naftat merre ei voolanud, kuid laev sai viga ja sõnum edastatud.
Esialgu on naftaeksport Musta mere kaudu jätkunud, ent selle rünnakuga on sõjatanner järsult laienenud. Mõju maailma naftaturule on märkimisväärne: niigi tõusujoones hind jõnksas rünnaku järel veelgi järsemalt üles.
Odavad asjad saavad otsa
Wall Street Journal hoiatab, et Aasia noored ei taha enam tehastes töötada, mistõttu võib olla odavate tarbekaupade aeg peagi otsas. Hiina, Vietnami ja teiste piirkonna riikide uus põlvkond ei ole valmis enam oma vanemate kombel rasketes tingimustes rügama. Ettevõtted on pidanud tõstma palku ja leidma muud sorti motivatsioonipakette, kuid trend on ilmselt pöördumatu.
Sajandivahetuse eel hoo sisse saanud Hiina ja Kagu-Aasia tehased on andnud viimastel aastakümnetel Läänele piiramatus koguses odavaid rõivaid ja elektroonikat, kuid mida kallimaks muutub tööjõud, seda kiiremini katkeb seni toiminud äriloogika.
Hiinas on noorte töötus üle 20 protsendi, kuid tehastes valitseb tööjõukriis. Viimase kümnendiga on palgad niigi duubeldunud, kuid seegi pole suutnud hoida sektori atraktiivsust tööandjana.
Olgugi et odavama tööjõuga riike on mujalgi – näiteks Lõuna-Aasias ja Aafrikas –, puudub seal sisse töötatud ja ülesehitatud taristu, mistõttu võivad seni üksnes odavamaks läinud tarbekaubad muutuda peagi hoopis kallimaks.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.
Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.