Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Valimislõksus Eesti

    Aivar HundimägiFoto: Andras Kralla

    Kuna erakondade soov valimiste eel on erinevatele huvigruppidele meeldida, siis olemegi nüüd sattunud koos poliitikutega valimislõksu, kirjutab asepeatoimetaja Aivar Hundimägi.

    Kõigi lubaduste täitmiseks ei jätku lihtsalt raha ja vigade tunnistamise asemel üritavad parteid võimuleppe koostamisel iga hinnaga säilitada oma valimiskampaanias tutvustatud nägu. Selle tulemusena on valitsusleppes mitu ebamõistlikku ning kiirustades langetatud otsust.
    Rõivase uue valitsuse kõige totram idee on hakata madalapalgalistele maksma otsetoetust. Tegemist on IRLi survel koalitsioonileppesse surutud punktiga, mis läheb maksumaksjatele maksma vähemalt 35 miljonit eurot.
    Madalapalgaliste otsetoetuse suurim puudus on ümbrikupalga saajate premeerimine. On avalik saladus, et Eestis on sadu ettevõtteid, mis maksavad töötajatele ametlikult miinimumpalka ja ülejäänud töötasu mustalt.
    Just ümbrikupalga maksjad ja saajad on Taavi Rõivase valitsuse madalapalgaliste toetamise idee ühed kõige suuremad võitjad. Kui riik asub nüüd miinimumpalga saajaid riigieelarvest otse toetama, siis on see täiendav argument, miks inimestel tasub oma tegelikku sissetulekut jätkuvalt varjata.
    Otsitud argumendid aktsiisitõusu õigustamiseks
    Teine uue valitsuse kehv otsus on autokütuse aktsiisimäärade järsk tõstmine. Valitsusliidu liikmed on üritanud küll väita, et selle otsuse mõju ei saa olema suur, kuid need väited ei kõla veenvalt. Samuti tundub otsituna argument, et kütuseaktsiisi tõusu eesmärk on muuta transpordivahendite kasutajad keskkonnateadlikumaks. Aktsiisitõusu põhjus tundub olevat paaniline katteallikate otsimine kulukatele valimislubadustele.
    Põhimõtteliselt ei ole mul midagi selle vastu, et teenimise asemel üritatakse rohkem maksustada tarbimist. Aktsiisikaupade ostu on võimalik igal inimesel ise teatud määral mõjutada. Probleem on aga selles, et kütuseaktsiisi tõstmise otsuse mõjusid pole korralikult analüüsitud ning kütusefirmade vastuargumente pole poliitikud suutnud ümber lükata.
    Olerexi juhatuse liige Alan Vaht selgitas, et valitsuse kava teostumisel muutub Eesti üheks kõrgemini kütust maksustavaks riigiks Euroopas ja keskmiselt suureneb inimeste kulutus autokütusele 260-370 eurot aastas. Lisaks veel kütuseturul toimuvad maksupettused, mille tõkestamisel on riik jäänud poolele teele toppama ning mis pärast aktsiisimäärade kergitamist võivad uut hoogu saada.
    Poliitikud väidavad, et kütusefirmade argumente ei tasu kuulata, kuna nad on üks seotud osapool ja näitavad seetõttu aktsiisitõusude mõju tegelikust hullemana. Samamoodi on aga seotud osapool ka valitsusliidu liikmed, kes omakorda üritavad aktsiisitõusu mõju näidata põhjendamatult tagasihoidlikuna.
    Väike võit
    Valitsusliidu kolmas kehv maksupoliitiline otsus on sotsiaalmaksu alandamine 32 protsendile. Loomulikult on see maksulangetus ettevõtlusele positiivne, sest jätab firmadesse rohkem raha. Kahtlen aga selles, kas see täidab loodetud eesmärgi ehk ärgitab ettevõtjaid looma Eestisse uusi töökohti. Võit sotsiaalmaksu alandamisest on üksikule ettevõtjale liiga väike. Sotsiaalmaksu langetamisest mõistlikum oleks olnud sotsiaalmaksu lae kehtestamine, mis aitab meelitada Eestisse kõrgepalgalisi töökohti. 
    Valimisdebatte on küll põnev jälgida, kuid valimiste järel tahaks poliitikud vajutada ooterežiimile, et nad rohkem analüüsiksid valimiskampaania tuhinas välja käidud ideede mõju ja mõistlikkust. Kahjuks aga sellist võimalust ei ole ja seetõttu meenutabki Taavi Rõivase uue valitsuse maksupoliitika Krõlovi valmi „Kvartett“ - eri maksumäärad küll muutuvad, kuid mingit erilist positiivset kasu Eesti inimesed ja ettevõtted nendest muudatustest lõpptulemusena ei saa.
    Kommentaar oli eetris teisipäeval Vikerraadios päevakommentaarina.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Bigbanki laenuportfell tegi rekordi
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Parima juhi nominent Annika Arras: ma olen täiega hea, isegi liiga hea
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Konkurentsiamet läks Eesti Energia kohtuasjaga järgmisele ringile
Konkurentsiameti ja Eesti Energia vaidlus järelevalvetasu suuruse üle jõudis ringkonnakohtusse, sest amet ei jäänud esimeses astmes saadud kaotusega rahule.
Konkurentsiameti ja Eesti Energia vaidlus järelevalvetasu suuruse üle jõudis ringkonnakohtusse, sest amet ei jäänud esimeses astmes saadud kaotusega rahule.
Majandusminister: Bolti president siin eksib, eelnõud kirjutavad ikka ametnikud
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.