Suurfirmadel on talentide pärast aina raskem start-up'idega võistelda, kirjutab Taxify juht ja asutaja Markus Villig.
- MarkusVillig Foto: Raul Mee
Esiteks, nagu majanduses ikka, peavad olema risk ja tasu tasakaalus. Töötaja jaoks tähendab tavaliselt varajase firmaga liitumine vähem palka, aga vastutasuks osakuid ja seeläbi suuremat kompensatsiooni pikemas perspektiivis.
Viimase kümnendi jooksul on uute IT firmade õnnestumine muutunud aina tõenäolisemaks, kuna tarkvaraarendus on lihtsam, servereid on võimalik pilvest soodsalt rentida ja saadaval on aina rohkem kapitali ning kogemust. Ka Eestis on mitu start-up'i suutnud mõne aastaga ehitada ettevõtteid, mille väärtus on sadades miljonites eurodes. Tänu sellele näevad paljud talendid, et potentsiaal tulevikus rohkem teenida kaalub üle lühiajalise palgalanguse.
Palgatöölt osanikuks
Näiteks Taxifys on kõigile töötajatele ette nähtud ettevõtte osakud, mille väärtus võib kiire kasvu korral olla kuni 30 aastapalka. Selle eesmärk on innustada meeskonda mõtlema nagu omanikku ning keskenduma pikale perspektiivile, mitte ainult kuu eesmärkidele nagu “tavalisel” töökohal.
Teiseks on turul tuhandeid töökohti, mis pakuvad keskmisest palgast 2-3 korda kõrgemat kompensatsiooni. Sellise sissetulekuga inimeste jaoks ei too 300 eurot palgatõusu enam suurt kasvu elukvaliteedis, mistõttu muutub inimese jaoks palju olulisemaks ettevõtte missioon.
Sadadest tööintervjuudest lähtudes oleme täheldanud, et inimeste jaoks on kõige olulisem nende tööst tekkiv väärtus - mitme inimese elu see mõjutab ja kuidas nad reaalselt midagi maailmas paremaks muudavad. Tüüpiliselt tuuakse näiteks, et kasiinos, kiirelaenufirmas või ka pangas ei soovita töötada, sest nende asutuste ühiskondlik kuvand on liigkasuvõtmine tavaliste inimeste arvel. Selle asemel eelistatakse ettevõtteid, mille väärtushinnangutega nad samastuvad ning mille eesmärgid inimesele korda lähevad.
Oluline isiklik areng
Kolmandaks on inimeste jaoks aina olulisem isiklik arenemisvõimalus, mida suurtel ettevõtetel on raske pakkuda, sest firma struktuur on välja kujunenud ning enamik rolle juba täidetud.
Alustavas ettevõttes on igal inimesel palju suurem vastutus ja koos kasvuga tekib pidevalt uusi rolle, kus inimesed saavad midagi muud õppida. Noortele inimestele võimaluse andmine tasub hästi ära. Näiteks klienditoe tiimist on inimesed edasi liikunud pearaamatupidajaks või regionaalmeeskonna juhiks.
Noorte ettevõtete eelis inimeste silmis on ka paindlik struktuur töötajate ja tiimijuhtide vahel, mis soodustab ideede ja arvamuste levikut ettevõtte sees. Nii on võimalus töötajatel julgelt kaasa rääkida ka küsimustes, mis otseselt ei haaku nende tööülesannetega. Taxify näitel võib öelda, et värsked ideed võivad tulla igaühelt ning töötajate ettepanekute ja tagasisidega arvestamine soodustab nii ettevõtte kasvu kui ka inimeste isiklikku arengut.
Seotud lood
Ettevõtete juhtidel tuleb muude küsimuste kõrval mõelda ka sellele, mil moel oma töötajaid kõige tulemuslikumalt innustada. Mitmed neist on kasutusele võtnud boonuspaketid ja üha rohkemad kaaluvad töötajatele lisahüvede pakkumist, just selliste, mida päriselt enim vajatakse ning hinnatakse: tööalased arenguvõimalused, rahalised boonused, täiendav tervisekindlustus, paindlik töökorraldus ja ühisüritused. Leinonen toetab oma klientidest tööandjaid iga päev just motiveerimisprogrammide väljatöötamisega. Millised on kõige populaarsemad boonusmeetmed?