Artikkel
  • Kuula

    Me peame rääkima Tallinna vanalinnast. Kriitiliselt

    Aina vähem inimesi saab osta kodu Tallinna vanalinna. See on tõsine probleem, leiab Uus Maa Kinnisvarabüroo maakler Anni Arm.

    Tallinna vanalinnFoto: Andres Haabu
    “Tallinna vanalinna eriline väärtus seisneb tänaseni püsinud keskaegses miljöös ja struktuuris, mis on teistest Põhja-Euroopa pealinnadest kadunud,” tutvustab asumit pealinna külalistele mõeldud veebileht. See on tore, kuid paraku mitte enam piisav, et hoida seal püsielanikkonda. Aina vähem soetavad inimesed oma kodusid vanalinna samas kui ajutiste elanike ja nn airbnb-korterite hulk kasvab.
    Miks on nii läinud? Esmalt on probleemiks muidugi ööelust tingitud lärmakus ning vanalinna tänavatel liikuvad purjus ja karjuvad inimesed. Tänavast on saanud justkui avatud baar, mis tähendab, et lisaks õhtusele ja öisele melule võib järgmisel hommikul leida seal ka väga palju prügi ja klaasikilde. See alandab vanalinna.
    Teine mure on parkimine. Vanalinna elanikud hoiavad autosid võimalusel kas hoovis või tänaval, eelistatavalt võimalikult oma maja läheduses. Tihti pole see võimalik, kuna paljudel tänavatel on see keelatud. Seetõttu on ülejäänud tänavad vanalinnas tihedalt täis pargitud.
    Nõudmised elutingimustele nii majast väljas kui ka sees kasvavad kõikjal ja see mõjutab ka vanalinna. Suur küsimus on ventilatsioonis ja üldse majade sisekliimas. Lisaks, enamikes hoonetes puudub lift, mis hoiab paljudel juhtudel eemal juba veidi eakamad inimesed, kellel aga oleks soov ja võimalus vanalinnas elada. Ühelt poolt on kaasaegsete tehnoloogiliste süsteemide mahutamine muinsuskaitse all olevasse majja raskendatud ja kallis või lihtsalt keelatud, kuid teisalt näitavad nii hinnad kui ka ostuhuvi, kuivõrd oodatud on renoveeritud ja tänapäevaste elutingimustega (mis loomulikult austavad ja väärtustavad ajalugu) elamud vanalinnas.
    Vanalinnale eelistatakse rahulikumaid, turvalisemaid ja enam mugavusi pakkuvaid keskkondi - Kadriorgu, Kalamaja, Rotermanni kvartalit ja ka näiteks Veerenni arenduspiirkonda. Kui arvestada elutingimuste ja kinnisvara maksumuse vahekorda, võib kaalukauss paljude jaoks kalduda vanalinnast lahkumise või sinna mittekolimise poolele, sest sama raha eest võib täna mujal saada oluliselt rohkem “mugavusi”.
    Püsielanikkond kaob
    Vanalinna kinnisvaraturg muidugi päris seisma jäänud. Sealsed korterid ostetaks ära eelkõige rahapaigutamisest huvitatud investorite poolt ning neid kasutatakse külaliskorteritena. Üüritakse välja kas kogu korter või siis suur elamispinda tubade kaupa - nii lühiajaliselt kui ka pikemaks perioodiks. See on kasvav trend, mis tähendab, et senine püsielanikkond asendub üha enam juhuslikku laadi inimestega.
    Peamiselt läheb kaubaks lihtsam, veidi kulunum ja pigem väiksem korter. Tõelised pärlid, avarad esinduskorterid või suure potentsiaaliga renoveerimist ootavad elamispinnad seisavad aga jõude, sest inimesi, kes ostaksid kodu, jääb koguaeg vähemaks.
    Hindan seda väga, et vanalinna staatus on olla Tallinna visiitkaart ja UNESCO nimistusse kuuluv vaatamisväärsus. Kuid teiselt poolt peaksime mõtlema ka sellele, et vanalinn ei eralduks Tallinnast kui linnast. Et sinna läheksid elama inimesed, keda huvitab see, mis toimub nende majas ja selle ümbruses, inimesed, kes peavad vanalinna oma koduks. Me peaksime mõtlema, kas kõik ülikarmid nõuded või harjumuspärane muuseumlik keskkond on ikka parim sellele ägedale asumile? Ehk saavutaks enam kompromisse vana ja väärtusliku ning uue vahel. Ning lõpetuseks küsigem, kas läbuturism on ikka see kõige olulisem, mida vanalinnas pakkuda?
    Artikli alguses tsiteeritud veebilehel on veel üks lause: „Vanalinn – koht, kus tuksub Tallinna süda”. Mul on tunne, et täna see enam paljuski paika ei pea. Pigem nimetaksin ma Tallinna südameks kiirelt arenevat ja aina enam eelistatud vanalinna lähiümbrust.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
ExxonMobile ja Chevroni tulud põrutavad allamäge
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.