Twitteril nokk kinni, saba lahti

Twitteri tagasiastunud tegevjuht Dick Costolo  Foto: EPA

Läinud nädalal avalikustas enda teise kvartali tulemused hulk sotsiaalmeediahiiglasi, kellest enim on kõneainet tekitanud mikroblogikeskkond Twitter. Kas uute kasutajate leidmisega raskustes firma suudab enda väärtust tõestada või neelab mõni suurem konkurent säutsufirma lihtsalt alla?

Twitterile pole 2015. aasta tervikuna väga hea olnud. Algusest peale rahuldavate kasvunumbrite näitamisega raskustes olnud ning Wall Streeti kriitika alla langenud firma on läbimas mitmeid muutusi.

Üks suurematest muutustest leidis aset veidi vähem kui kaks kuud tagasi, kui pärast pikemat kriitikatulva otsustas Twitteri tegevjuht Dick Costolo ametist tagasi astuda. Vahepeal sai uueks tegevjuhiks kaasasutaja ja firmast veidi eemaldunud Jack Dorsey, kes on Silicon Valleys väga hinnatud inimene. Vaatame esmalt üle esimesed tema juhtimisel teatatud kvartaalsed majandustulemused.

Tulemused ootustega kooskõlas

Teises kvartalis kasvas Twitteri käive aastases võrdluses 61%, 502 miljoni dollarini, mis ületas nii firma enda kui analüütikute prognoose probleemideta. Firma korrigeeritud kasum küündis 7 sendini aktsia kohta, samas kui Wall Street prognoosis vaid 4 senti aktsia kohta. Aasta tagasi oli firma kasum 2 senti aktsia kohta.

Lisaks andis Twitter välja ka kolmanda kvartali ja majandusaasta käibeprognoosid. Selle kvartali käibeprognoos jääb vahemikku 545 kuni 560 miljonit dollarit. Aasta peale oodatakse käibeks 2,20 kuni 2,27 miljardit dollarit. Wall Streeti keskmine prognoos kolmandaks kvartaliks on 555 miljonit ning kogu aasta peale 2,20 miljardit dollarit.

Seega – tulemused lõid analüütikute ootusi ning välja antud prognoos oli ootustega kooskõlas. Miks siis asus aktsia mäest alla kelgutama?

Kasutajate arv kasvab visalt

Twitterit lähemalt jälgivatele inimestele pole mingi uudis, et sotsiaalmeedia platvormil on raskusi uute kasutajate kaasamisega. Vaadake kas või Eestit, kus väga marginaalne osa inimestest kasutab Twitterit, samas kui Facebook on massiliselt levinud.

Teises kvartalis oli firmal 316 miljonit aktiivset igakuist kasutajat, mis on 12% rohkem kui aasta tagasi. Siia hulka käivad ka SMSiga säutse saavad inimesed, keda üldjuhul kasutajate hulka ei arvestata. Ilma nendeta oli Twitteril kasutajaid 304 miljonit, mis on vaid 2 miljonit rohkem kui esimeses kvartalis. Võrdluseks: Facebook lisas kvartaliga 50 miljonit uut igakuist kasutajat, kelle koguhulk on juba 1,49 miljardit.

Twitter katsetab praegu uut kodulehte, mis on mõeldud inimestele, kel ei ole veel kontot. Üheks Twitteri komistuskiviks peetakse rakenduse keerukust, ja uus koduleht peaks aitama esmakasutajal lihtsustada keskkonna omaksvõtmist.

Läinud nädalal pärast tulemuste avalikustamist peetud konverentskõnel ütles firma finantsjuht Anthony Noto, et nende peamistel turgudel on Twitteri brändi tuntus 95%, kuid vaid 30% inimestest kasutab seda. Noto tunnistas, et see näitab, kuidas Twitterit kasutavad vaid varajased kasutajad ning tehnoloogiaentusiastid, kuid järgmisele tasandile ehk massidesse pole nad veel jõudnud.

Aktsia liiga kallis

Pessimism uute kasutajate vähesest kaasamisest on mõistagi ennekõike tajutav läbi firma aktsia languse. Esmalt tulemustele positiivselt reageerinud aktsia on konverentskõnele järgnevatel päevadel tugevalt põrunud ja esmaspäeval kukkus esimest korda firma börsiajaloos alla 30 dollari.

Üldiselt on analüütikud veel positiivselt meelestatud, sest Twitteri aktsia keskmine hinnasiht on 41,39 dollarit, mis viitab 41% tõusupotentsiaalile. Aktsia on aga endiselt kallis, sest Twitteri kasumi-hinna suhe on üle 100 ning aktsia kaupleb 12,8kordselt võrreldes 12 kuu müügiga.

Ülevõtmine õhus

Mõistagi on rekordmadalale kukkunud aktsia hind ning kehvad tulemused tekitanud rea uusi kuulujutte, kuidas Twitter on taas mõne suurema firma, olgu see siis Google, Facebook või Apple, ülevõtmise sihtmärk.

Reaalsus on aga see, et isegi 30dollarilise aktsiahinnaga küündib Twitteri turuväärtus üle 20 miljardi dollari ja see on suur summa mis tahes ettevõttele. Analüütikute sõnul oleks ülevõtmist oodata, kui Twitteri turuväärtus kahaneks veelgi, umbes 10-15 miljardi dollari vahele. Arvesse tuleb ka võtta, et ülevõtmise puhul tuleb maksta preemiumi, ja praeguse 20miljardi dollarilise hinna juures küündiks koguhind kindlasti üle 25 miljardi.

Seega esialgu ei tasuks jääda lootma ka mingile enneolematule ülevõtmistehingule, sest kuigi Facebook ostis näiteks WhatsAppi 19 miljardi dollari eest, siis WhatsAppil oli pakkuda midagi, mida Twitteril ei ole – suur kasvupotentsiaal.

Pigem tasuks pikaajalisel investoril vaadata praegu Twitteri aktsiat kui odavat investeeringut. Kuna firma majandusseis on kindel ja häda pole üldsegi selles, siis ei ole ette näha, et aktsia kaotaks veel 40-50% enda väärtusest ja firma läheks näiteks Zynga teed. Seega võib praegu ajalooliselt madal aktsia olla pikas perspektiivis väga tulus ost.

Hetkel kuum