Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ryanairi superkasv: pigem erand kui reegel

    Ryanairi kasum kasvas hüppeliselt, kuid kasv aeglustub peagi.Foto: Reuters/Scanpix

    Iirimaa odavlennufirma Ryanair puhaskasumi kasv oli lõppenud majandusaastal küll märkimisväärne, kuid viimase kvartali tulemuste ning juhtkonna väljaütlemiste põhjal saab tuleval aastal näha suurt aeglustumist.

    Ryanairi kasum tõusis märtsiga lõppenud majandusaastal 43 protsenti, ulatudes 1,24 miljardi euroni. Tulemuse üle võib rõõmu tunda ka Äripäeva väljamõeldud investor Toomas, kes kuulub samuti lennufirma omanikeringi.
    Hoolimata puhaskasumi hüppelisest tõusust jäi see veidi alla analüütikute ootustele, kes lootsid 1,3 miljardi euro suurust maksujärgset tulu. Tulemusi mõjutas ning kasumikasvu pidurdas eelkõige neljas kvartal, mida iseloomustasid nii terrorismioht kui ka lennundussektori streigid. Neljandas kvartalis oli Ryanairi puhaskasumiks 50,7 miljonit eurot ning müügituluks 1,17 miljardit eurot. Aasta tagasi olid samad näitajad vastavalt 22,8 ja 0,98.
    Ryanairi puhaskasum kasvas.Foto: Äripäev
    „Kuigi kasvatasime möödunud majandusaastal igas kvartalis märkimisväärselt nii kasumit kui ka reisijate arvu, siis viimasel kolmel kuul jäi Brüsseli rünnakute tõttu ära üle 500 lennu,“ selgitas Ryanairi tegevjuht Michael O’Leary viimase kvartali tulemuste ootustele alla jäämist. „Samuti toimus hulk streike Prantsuse lennunduses,“ lisas ta.
    Kasum tuleb käibekasvust
    Kuigi viimases kvartalis lendamise populaarsus vähenes, suutis Ryanair aasta lõikes reisijate arvu ligi viiendiku võrra kasvatada. Lennufirma teatel tuligi lõviosa puhaskasumi kasvust müügitulu suurenemise arvelt, millesse andis panuse rohkem kui 106 miljoni reisija vedamine. Ryanairi kogukäive kasvas 16 protsenti, 16,54 miljardi euroni.
    Reisijate arvu kasvatamine osutus reaalseks tänu 41 lennuki soetamisele, mis võimaldas Ryanairil avada seitse uut sihtkohta. Eelmisel aastal alustati lende Belfasti, Berliini, Korfule, Göteborgi, Ibizale, Milani ja Santiagosse ning talvel plaanitakse nende hulka lisada veel Bukarest, Hamburg, Nürnberg, Praha, Sofia ja Vilnius.
    Ryanairi käive on aastast-aastasse tõusnud.
    Viimasel kahel aastal keskendutakse senisest enam ka jõukamate klientide meelitamisele ning soovitakse vabaneda ainult madalate hindadega lende korraldava firma mainest. Selleks arvestati uute sihtkohtade lisamisel ka äriinimestele vajalike suundadega. Nii on paranenud ettevõtte finantsvõimekus ning tõusnud ka aktsia hind.
    Lisaks uute sihtkohtade avamisele ning sõidumasinate soetamisele aitas käibekasvu panustada ka aktiivne turundus. Lennufirmal on alates eelmisest aastast uus veebileht ning mugavuse suurendamise eesmärgil võimaldati klientidel teenustele ligipääs ka mobiilirakenduste kaudu.
    Suurest reisijate arvust aitas maksimumi võtta fakt, et Ryanair suutis möödunud majandusaastal oma kulusid reisija kohta 6 protsendi võrra vähendada. Peamiselt kompenseeriti seeläbi kütusehinna langusest saamata jäänud tulu – Ryanairile nafta odavnemine märkimisväärset kasu ei toonud, sest lennufirma fikseeris hinnad 2014. aasta tasemele.
    Välised šokid tõmbavad kasvu alla
    Olenemata sellest, et möödunud majandusaastal suudeti puhaskasumit suures mahus kasvatada, prognoosib Ryanair tuleva aasta kasvuks sellest vaid veidi üle kolmandiku. Tuleviku kasumikasvu vähenemine 13 protsendini on analüütikute hinnangul põhjustatud eelkõige piletihindade jätkuvast langemisest.
    „See, kui palju tuleb vähenenud nõudluse tõttu sel aastal piletite hindu langetada ning milliseks kujuneb lõplik puhaskasum, sõltub suuresti suvistest turistide hulgast, uutest välistest šokkidest ning naela võimalikust tugevnemisest,“ seisis Ryanairi börsiteates. Praegustel andmetel on broneeringuid võrreldes eelmise aastaga küll 2 protsendi võrra rohkem, kuid seda madalamate hindade juures.
    Turistide hulka mõjutavateks välisteks šokkideks peetakse terrorismi, võimalikku Brexitit ning streike lennundussektoris. „Hinnad on meile praegu kõige suurem murekoht,“ ütles Ryanairi finantsjuht Neil Sorahan. „Kui näiteks selgub, et Pariisist Kairosse lennanud EgyptAiri lennuk kukkus alla terrorismi tõttu, siis mõjutab see tugevalt ka meie lennupiletite nõudlust,“ selgitas ta terrorismi ja lennunduse seoseid.
    Samuti mõjutab Londoni börsil noteeritud Ryanairi 23. juunil toimuv referendum, kus otsustatakse Suurbritannia Euroopa Liitu jäämine. „Kui Ühendkuningriik otsustab lahkuda, siis meie arvates pidurdub majanduskasv, tekib ebakindel turusituatsioon ja väheneb tarbijate usaldus kokkuvõttes ka meie vastu,“ leidis lennuettevõtte juhtkond.
    Hoolimata välistest teguritest loodetakse 13protsendiline majanduskasv saavutada, müües sel aastal välja 93 protsenti lendudest. Seejuures on arvestatud ligikaudu 7protsendilise hindade alanemisega. „Edaspidi kasvame tagasihoidlikumalt, kuid see-eest kindlalt,“ oli O’Leary veendunud. „Meie bilanss on lennunduses üks tugevamaid ning märtsi lõpu seisuga on meil 312 miljonit eurot vaba raha,“ lisas ta.
    Ryanair loodab tulevaks aastaks 9protsendilist reisijate hulga kasvu.
    Ryanairi aktsia on kosunud.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.