Populaarse sotsiaalmeedia rakenduse Snapchat omanikfirma Snap Inc. plaanib tõenäoliselt juba järgmise aasta esimeses pooles börsile tulla, mis oleks USAs üle mitme aasta suurim börsidebüüt.
- Evan Spiegel ja Bobby Murphy, Snapchati kaasasutajad. Foto: epa
Kas haihtuvate sõnumite saatmine on tõesti nii väärtuslik nagu riskikapitalistid arvavad või ootab firmat keeruline aeg börsil?
Snap valmistab ette dokumente aktsiate avalikuks esmaemissiooniks (IPO), mis võib aset leida juba järgmise aasta märtsi lõpus, avalikustas anonüümsetele allikatele toetuv The Wall Street Journal. Allikate sõnul pole börsile minek veel kivisse raiutud, samuti pole otsustatud, millal või mis mahus börsile minnakse.
Väidetavalt sihib Snapi juhtkond firmale 25 miljardi dollarilist turuväärtust, mis tähendaks, et tegu oleks suurima börsidebüüdiga USAs pärast 2014. aastal turule tulnud Alibaba Groupi. Hiina e-kaubandushiid tegi toona enda IPO 168 miljardi dollarilise turuväärtusega.
Kuid sellest veelgi olulisem on asjaolu, et Snap oleks esimene väga kitsast ja hiiglasliku turuväärtusega idufirmade ringist, kes proovib avalikult turult raha kaasta. Los Angelesest pärit firma investorite hulgas on palju tuntud nimesid, teiste hulgas Uber Technologies ja Alibaba.
Kindlasti ei ole 25 miljardi dollarilise turuväärtuse saavutamine kerge ülesanne firma juhtkonnale, sest viimane investeerimisraund selle aasta maikuus määras firma turuväärtuseks 17,8 miljardit dollarit.
Kas Snap avab uksed uutele firmadele?
Investorite veenmiseks peab firma juhtkond väga edukalt müüma neile tugevat kasvu, mida firma on seni suutnud näidata. Haihtuvate sõnumite poolest tuntud rakendus hakkas alles 2014. aastal reklaame müüma ning 2015. aastal oli Snapi väidetav käive kõigest 60 miljonit dollarit.
Selleks aastaks prognoosis firma, et aastane käive jääb 250 ja 350 miljoni dollari vahele, kuid asjaga seotud inimeste sõnul on Snap juba ületanud prognoosi ülemise piiri, vahendab WSJ. 2017. aasta käibeks prognoosib Snap juba miljard dollarit, kuid kiire kasv võib panna juhtkonda prognoosi tõstma.
Snapi IPO mõõde on aga märksa laiem, kui lihtsalt ühe uue firma lisandumine börsile. Silicon Valley idufirmad on üritanud vältida avalikku turgu, kuid Snapi tulek võib olla sündmus, mis avab uute firmade tulva börsile. Tänavu kevadel kirjutasin, kuidas
Eestiga seotud Twilio minek börsile võib avada tee teistele ning Snapi puhul on see veelgi tõesem.
Tänavu on USA börsidel debüteerinud vaid 19 tehnoloogiafirmat ning kokku kaasanud vaid 3,3 miljardit dollarit. Üleüldine IPO turg on samuti nõrk, just paljuski tehnoloogiafirmade puuduse tõttu.
Läinud kuu alguses kirjutasin Äripäeva veergudel, kuidas
september võib tulla aktiivne IPOde kuu, ja just nii ongi läinud. Dealogici andmeil on sel aastal USAs börsile tulnud tehnoloogiafirmade aktsiad kallinenud keskmiselt 65%. See muudab investorid vastuvõtlikumaks uutele tehnoloogiafirmadele ning firmad tunnevad suuremat kindlust minna börsile.
Tasub teada
Snap asutati 1. mail 2011 Los Angeleses.
Firma on selle aja jooksul kaasanud seitsme raundiga 2,63 miljardit dollarit 23 investorilt.
Viimati kaasas Snap maikuus 1,8 miljardit dollarit, mis määras firma turuväärtuseks 17,8 miljardit dollarit.
Snapil on hinnanguliselt 400 töötajat.
Snapchati rakendusel on üle 150 miljoni igapäevase kasutaja, mida on rohkem kui Twitteril.
2013. aastal tahtis Facebook 3 miljardi dollari eest Snapchati ära osta, kuid firma juhid lükkasid pakkumise tagasi.
Snap plaanib järgmisel aastal börsile tulla ja juhtkond sihib firma turuväärtuseks 25 miljardit dollarit.
Kosilasest sai konkurent
Tasub märkida ühe huvitava fakti. Nimelt 2013. aastal üritas Facebook toona Snapchati nime kandnud firmat ära osta, tehes neile 3 miljardi dollarilise ostupakkumise. Erinevalt Instagramist või WhatsAppist ei läinud Facebookil Snapchatiga õnneks ja iroonilisel kombel on Facebook nüüd Snapchati suurim konkurent.
Facebooki omanduses Messenger, WhatsApp ja Instagram on kõik kopeerinud või kopeerimas Snapchati funktsioone ja seni on need sammud õnnestunud. Facebook kahtlemata survestab praegu Snapchatti ja nad võitlevad samade kasutajate pärast.
Tänavu kevadel läbi viidud uuringust selgus, et teismeliste hulgas on just Snapchat kõige populaarsem sotsiaalmeedia platvorm ning Instagram oli teisel kohal. Kuigi teismelised on oluline kasutajagrupp, siis nende ostujõud on paratamatult väike, sest vähesed neist käivad tööl või omavad suurel hulgal raha. Tõsi, ühel hetkel nad kasvavad suureks, kuid selles ongi asi - nad kasvavad suureks. Kahtlen, et paljud täiskasvanuna, abikaasade ja lastega, enam samu rakendusi kasutavad.
Esimene reaktsioon on eemale hoida
Investorina on minu esmareaktsioon Snapchatist eemale hoida. Me oleme näinud, kuidas sotsiaalmeedia platvormid tulevad ja lähevad - MySpace, Orkut, isegi Google+. Praegu on Snapchatil juba rohkem päevaseid kasutajaid kui Twitteril. Alles paar aastat tagasi oli Twitter uus ja vihane tegija, valmis maailma vallutama - ja kus nad nüüd on. Firma aktsia kukkus neljapäeval 20%, sest ilmnes, et Google ega Disney pole Twitteri ostmisest huvitatud.
Kuna IPOst tavaline jaeinvestor niikuinii osa ei saa, siis mina ootaks ära esimese majandusaruande, töötaks numbrid läbi, saaks firmast parema ülevaate ja alles siis mõtleks investeerimisele.
Snapchat peab oma kasvuloo investoritele väga hästi ja kindlate tõenditega maha müüma. Sellest võib aga väheks jääda ja firma peab laiendama tegevust teistesse harudesse nagu virtuaalreaalsus ja, miks mitte, varastama Facebookilt funktsioone. Vastasel juhul võib Snapchat haihtuda sama kergelt, kui läbi tema keskkonna saadetavad sõnumid.
Seotud lood
Snap Inc plaanib aktsiaemissiooniga (IPO) koguda investoritelt 19,5–22,2 miljardit dollarit, mis oleks viimase kümnendi suuruselt kolmas tehnoloogiasektori IPO, ütlesid asjaga kursis olevad inimesed, vahendab Bloomberg.
Miks väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted peaksid panustama rohkem innovatsiooni ja kuidas pank saab siin olla neile abiks, räägitakse värskes Äripäeva raadio saates.