Õllebränd, mis paneb su vara kerkima

21. märts 2018, 13:00
Constellation toetab Coronat hiiglaslike reklaamikuludega
https://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20180321/BORS/180329937/AR/0/AR-180329937.jpg
Ainult tellijale

Constellation Brandsi aktsia on viimase viie aastaga tõusnud 399%, samal ajal kui teise suure alkoholitootja Diageo aktsia hind on tõusnud vaid 12%, ning palju paremini pole käinud ka teiste suurte õlletootjate käsi.

Kui Constellation Brandsi ärimudel lühidalt kokku võtta, siis edu on toonud kaks aspekti: heade veinibrändide kokkuost aastakümnete jooksul ning edukas Mehhiko õlle import USAsse. Kui veinide poole pealt keskendutakse kõrgema kasumimarginaaliga keskmise ja tippklassi veinidele, siis õllede hulgas toob edu Corona õlu import USAsse.

Fookus õlle peal

Constellation Brandsi müügikäibes on õlle osakaal aastatega järjest tõusnud. Kui veel viis aastat tagasi oli õlle osakaal müügikäibest 48%, siis 2017. aastal jõudis see 58%ni. Viie aastaga tõusis firma veini müügikäive 15% ning õlle müügikäive 71%. Sellise erinevuse põhjus on eelkõige see, et vahepealsetel aastatel müüs firma madalama hinnaklassi veinibrändid, et keskenduda kõrgema hinnaklassi ehk kõrgema käiberentaablusega brändidele.

Õlle kõrge müügikäibe kasvu taga on asjaolu, et kui veel enne 2013. aastat müüs Constellation Mehhiko õllebrände 50:50 ühisettevõtte alt, siis 2013. aastal omandas Constellation täielikult eksklusiivõiguse Grupo Modelo õllede müügiks USAs.

Constellation Brandsi tootekategooriate müügikäibe muutus 2012. – 2017. aastal

Kui vaatame USA õlleturgu üldiselt, siis näeme tendentsi, mida kohtab ka Lääne-Euroopas – vanade brändide turuosa kaotus ning käsitööõllede suurem tulek. Samal ajal on USAs veel üks tendents, mida Eestis pole sellisel kujul olnud – importõllede turuosa kasv. Näiteks 2016. aastal püsis USAs üldine õllemüük aasta varasemaga võrreldes samal tasemel, kuid käsitööõlle müügimaht kasvas 6,2% ning importõlle oma kasvas 6,8% (allikas: USA Pruulikodade Liit).

Analüüsifirma IRI Worldwide teatel jätkus ka 2017. aastal suurte premium-õllebrändide (Budweiser, Bud Light, Miller Lite, Coors light jt) müügi langus – müügimaht langes 3,8% ning rahaline müügikäive 2,9%, kukkudes veidi rohkem kui 13 miljardi dollari peale. Kogu õlleturu müügikäive langes aastaga 0,4%, 34 miljardi dollarini. Sealhulgas aga kasvas importõlle müügikäive 8,4%, üle 6,5 miljardi dollarini, ning käsitööõlle oma 5,6% ehk üle 4 miljardile dollarile.

Importõlle müügi kasvust on kõige rohkem kasu saanud just Constellation Brands, kelle tooteportfellis on USA kõige populaarsemad importõllebrändid. Lisaks heale turundusele aitab importõlle ja eriti Mehhiko päritolu jookide müügile kaasa asjaolu, et USA elanikest on 17% nn hispaania päritoluga, neist enamuse moodustavad Mehhikost pärit inimesed. See seletab ka õllemarkide Corona, Modelo, Dos Equis populaarsuse kiiret kasvu.

Corona – importõlle kroonitud liider

Importõllede kategoorias on USA turu konkurentsitu liider Corona Extra. Selle turuosa oli 2016. aastal 23,9%. Järgnesid samuti Constellation Brandsile kuuluv Modelo Especial 14,3% ning Heineken 11,9%-ga. Kui lisame veel Corona Light’i ja Pacifico, siis on Constellation Brandsi käes 46,7% USA importõlleturust. See tõstab Constellation Brandsi USA suuruselt kolmandaks õlletootjaks.

Corona populaarsust toetab Constellation suurte reklaamikuludega. Näiteks 2015. aastal kulutas ettevõte reklaami peale 426 miljonit dollarit ning sellest ligikaudu 30% ehk 126 miljonit dollarit läks vaid Corona reklaamimiseks. Kui Corona Extra on USA suurima turuosaga importbränd, siis Constellationi portfelli kuuluv Modelo Especial teeb USAs kõige kiiremat müügikasvu: 2011. aastast kuni 2016. aastani kasvas selle müük 133%, 6,1 miljoni barrelini (715 miljonit liitrit).

Uuringufirma IWSR andmetel langes alkohoolsete jookide tarbimise maht 2016. aastal maailmas 1,4% võrra, 250 miljardi liitrini. See oli teine järjestikune langusaasta ning alles kolmas langusaasta alates 1994. aastast, kui selliseid andmeid hakati koguma.

Languse olulisimaks põhjuseks oli see, et õlut juuakse vähem. Õlle käes on kolm neljandikku kogu maailma alkoholitarbimisest. 2016. aastal langes õlletarbimine 1,8% võrra, 185 miljardi liitrini.

Kuna täiskasvanute koguarv tõusis maailmas 1% võrra, siis langes tarbimine ühe täisealise kohta isegi 3,2% võrra. Samas, kui keskenduda USA õlleturule, siis peab tunnistama, et maailma õlletarbimise langusest tuli põhiosa Hiina, Brasiilia ja Venemaa tarbimise vähenemisest.

Veinituru gigant

Veinimaailmas on väga suur osakaal eraettevõtetel, mille aktsiad ei ole börsil noteeritud, samuti on veiniturg väga fragmenteeritud – kümne suurima tootja käes on vaid 12,6% kogu maailma veinitoodangust. Constellation Brands on Euromonitori andmetel maailma suuruselt teine veinitootja, panustades 2016. aastal 1,7% kogu maailmas toodetavast veinist. Esimesel kohal oleva E&J Gallo turuosa on 2,7%.  

Kui Constellation Brandsi asutaja Marvin Sands 1945. aastal alustas vaadiveini ostmisega Californiast, et müüa seda New Yorgi piirkonnas pudelisse villijatele, siis alates 1970ndatest on firma tegelenud veinitootjate ostmisega, mis on viinud ettevõtte maailma veinifirmade tippu.

Constellation Brandsi viimaste aastate kõige olulisemateks tehinguteks võib pidada USA tuntud veinibrändi Robert Mondavi ostu 2004. aastal ning Beam Wine’i veiniäri omandamist Fortune Brandsilt 2007. aastal. Viimase ostuga tulid Constellationi tooteportfelli veinimargid Clos du Bois, Wild Horse, Geyser Peak, Atlas Peak, Buena Vista. Samuti oli ettevõtte jaoks väga oluline Ruffino veiniäri ostmine Itaaliast, see viidi lõpule 2011. aastal.

Samas peab ütlema, et Constellation ei ole tegelenud ainuüksi ostmisega, vaid on mõnest veiniärist ka loobunud. Näiteks otsustati 2011. aastal loobuda Austraalia ning Suurbritannia äri enamusosalusest, jäädes vaid 20% osanikuks. Kusjuures Constellation oli Austraalia suurima veinitootja Hardy Wine ostnud alles kaheksa aastat enne seda müügiotsust.

Samuti on hiljuti loobutud Kanada veinimarkidest ning mitmest madalama hinnaklassi veinimargist. Põhjuseks soov keskenduda kallimatele veinibrändidele, kus kasumimarginaalid on kõrgemad.

Maailma suurimad veinitootjad

Maailma õlleturg

Uuringufirma IWSR andmetel langes kogu maailmas alkohoolsete jookide tarbimise maht 2016. aastal 1,4% võrra 250 miljardi liitrini. See oli teine järjestikune langusaasta ning alles kolmas langusaasta alates 1994. aastast, kui vastavaid andmeid hakati koguma. Languse üheks olulisemaks põhjuseks oli see, et inimesed joovad vähem õlut.

Õlu annab nimelt kolm neljandikku kogu maailma alkoholitarbimisest. 2016. aastal langes õlletarbimine 1,8% võrra 185 miljardi liitrini. Kuna täiskasvanute inimeste koguarv tõusis maailmas 1% võrra, siis ühe täisealise kohta langes tarbimine isegi 3,2% võrra. Samas, kui me keskendume USA õlleturule, siis peab tunnistama, et kogu maailma õlletarbimise langusest tuli peamine osa Hiina, Brasiilia ja Venemaa tarbimise vähenemisest.

Pettumus kolmandast kvartalist

Constellation Brandsi viimased kvartalitulemused osutusid väikeseks pettumuseks. Novembris lõppenud kvartali müügikäive jäi analüütikute ootustele alla ning firma teatas, et veini ja kangete alkohoolsete jookide kogu rahandusaasta müügikäive tuleb varasema prognoosi alumises servas. Constellation Brandsi aktsia hind langes tulemuste teatamise järel 2,6%, kuid praegu on see langusest taastunud.

Eelmise aasta novembris teatas Constellation Brands, et ostis 10% osaluse Kanada suurimas kanepikasvatajas Canopy Growth. Tegemist oli esimese suure õlle- ja kange alkoholi tootjaga, kes sellise sammu astunud. Kvartalitulemuste valguses mainis Constellation Brandsi tegevjuht Robert Sands, et nendes kuues osariigis, kus kanep legaliseeriti, ei ole täheldada alkoholi tarbimise langust.

USA maksuseaduse muutmise mõjul saab firma rahandusaasta neljandas kvartalis lisaks 300-400 miljonit dollarit erakorralist tulu edasi lükatud maksukohustuse vähenemise tõttu. Firma teatas ka 3 miljardi dollari suurusest aktsiate tagasiostu programmist ning tõstis terve aasta kasumiprognoosi.

Kolmanda kvartali tulemustes on näha, et veini ja kangete alkohoolsete jookide segmendi müügikäive langes 10,3%, Seda nii USAd tabanud loodusõnnetuste mõjul, aga ka üldise tarbijakäitumise muutumise mõjul. Firma ootab kogu rahandusaasta veini- ja kange alkoholi müügi vähenemist 4-6% alumises servas.

Ettevõtte suurim tuluallikas ehk õlle müük kasvas kolmandas kvartalis 8%. Firma puhaskasum kasvas aastaga 21%, aga erakorralisi tulusid välja jättes oli aktsiapõhise kasumi kasv 1%, Aktsiapõhine kasum tuli 2,00 dollarit, ületades analüütikute oodatud 1,89 dollarit. Firma müügikäive jäi samas ootustele veidi alla — see tuli 1,8 miljardit dollarit, kuid analüütikud ootasid 1,87 miljardit.

Firma järgmised kvartalitulemused tulevad välja 29. märtsil ning siis saab teada, kui täpne on firma prognoos, et terve aasta aktsiapõhine kasum jääb 8,40—8,50 dollari vahele.

Turuväärtus kasvab

Constellation Brandsi turuväärtus on börsil 44 miljardit dollarit, mis on väiksem kui Diageo 83 miljardit dollarit, rääkimata õllehiiu Anheuser Busch Inbev’i 196 miljardi dollari suurusest turuväärtusest. Samal ajal on Constellation Brandsi aktsia kallim kui teistel õlle- või kangemate alkohoolsete jookide tootjatel, sest firma käibe- ja kasuminumbrid kasvavad kiiresti ning investorid on nõus selle eest teatud preemiat maksma.

Constellation Brandsi käive on kahe aastaga tõusnud 22% ning puhaskasum sama ajaga kerkinud lausa 83%. Aktsia kaupleb 24kordsel järgmise aasta oodataval kasumil ning järgmiseks rahandusaastaks ootavad analüütikud firmalt 12% suurust kasumi kasvu.

Nii et kui suhtarvude järgi võib Constellation Brands tunduda kallivõitu aktsia, siis arvestades oma toodete turupositsiooni ja oodatavat kasumi kasvu on investorid nõus aktsia eest suhteliselt kallimat hinda maksma. Nii näiteks on USA tuntud riskifondi juhil Gabriel Polotkinil oma fondis Constellation Brandsi aktsial suuruselt teine positsioon.

P.S. Artikli autoril ei ole artiklis mainitud aktsiates positsiooni.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
21. March 2018, 11:20

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris Hetkel eetris

Äripäeva raadio viimased saated

Kõiki viimased raadio saated
Otsi:

Ava täpsem otsing