Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Investor Toomas: tulemusmõõdikud edu aluseks
Investor ToomasFoto: Anti Veermaa
Käisin eelmisel nädalal Pärnu Finantskonverentsil, kus sain esinejatelt huvitavaid ideid selle kohta, miks ühed firmad on keskpärased ja teised edukad.
Konverentsi raames õnnestus mul ka isiklikult kohtuda peaesineja David Parmenteriga, kes on rahvusvaheliste bestsellerite autor ja tulemusmõõdikute (key performance indicators) kuningas. Parmenteri sõnul on KPI-d ettevõtte eduks ja kasvamiseks hädavajalikud.
KPI-d koosnevad mitmetest detailidest, mis kõik kokku võivad moodustada hästi toimiva sünergia. Ettevõtted vajavad tulemusmõõdikuid, et hoida silm peal olemasolevatel protsessidel, saada aru, kas tehakse asju õigesti tulemuse nimel ning kas kindlustatakse strateegiaid.
Teine oluline aspekt tulemusmõõdikute puhul on see, et kui lihtsad ja arusaadavad nad igale töötajale on ja kas ettevõttes ikkagi tegutsetakse ühiste eesmärkide nimel.
Tulemusmõõdikud olgu lihtsad. Parmenteriga rääkides küsisin, kuidas oleks võimalik tulemusmõõdikuid võimalikult lihtsana hoida. Ta tõi näite loomariigist, kus ühe liigi isendid liiguvad kõik ühes suunas, kuna nad teavad, et peavad ellujäämiseks kokku hoidma. Samuti teab igaüks neist, mis on nende funktsioon karjas. Oluline ongi ellujäämise ja karjas tegutsemise juures just teadmine oma funktsioonist.
Tihtilugu võib aga ettevõtetes näha seda, et töötajad ei tea, mis on ettevõtte eesmärk ja mis on konkreetselt nende enda eesmärk. Siis juhtubki see, et kuigi kõik töötavad ühe katuse all, võivad nad tegelikult enda teadmata üksteisele vastu töötada. Siis võivad hakata ka ettevõtte tulemused kannatama.
Parim KPI vaatab tulevikku. Parmenteri sõnul ei peaks ettevõtted kasutama liiga palju tulemusmõõdikuid, vaid mida vähem ja lihtsam, seda parem. Ta tõi välja ka parima KPI, milleks on tulevikku vaatav tulemusmõõdik. Ettevõtetele on eriti oluline, et nad suunavad oma fookuse tulevikku, mitte ei keskendu minevikusündmustele, mis juba olnud.
Kuigi paljud väikesed ettevõtted ei nimeta mõõdikuid KPI-deks ehk tulemusmõõdikuteks, ei tähenda see, et neil neid poleks. Ikka ju vaadatakse kuidas läheb endal ja kuidas teistel ning võrreldakse oma olukorda.
Mis on ettevõttes oluline? Ettevõtte visioon kirjeldab sihtkohta, tulemusmõõdikud aitavad sinna jõuda. Tihtilugu kiputakse mõõtma valesid asju ja see on ettevõttele tegelikult halb. On vaja aru saada, mis on ettevõttes oluline, kuna see on kriitiline edufaktor.
Lisaks tulemusmõõdikutele, on Parmenteri sõnul oluline ka tunnustus. Suurepärased ettevõtted tunnustavad töötajaid palju rohkem, kuna nii pannakse töötajaid paremini tundma ja nad teevad tööd rõõmuga.
Parmenter defineeris edu ühe lausege: tehke seda, mida teete ja iga päev paremini!
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.