Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jagamismajandusse rohkem selgust

    Juhtkiri.Foto: Anti Veermaa

    Eesti peaks jagamismajanduse arenguga sammupidamiseks enda jaoks välja töötama selged juhised, kes ja kuidas peab tasuma makse. Seejuures tuleks leida lahendus, mis ei suurendaks bürokraatiat, kirjutab Äripäev tänases juhtkirjas.

    Eile kirjutas Äripäev, kuidas Uberi koostöö maksuametiga tekitab küsimusi nii konkurentidele kui ka maksuspetsialistidele, kui mobiilirakendus hakkab saatma andmeid otse maksuametile. Sellise pilootprojekti rakendamisega tunnistavad nii riik kui ka ettevõtja, et jagamismajandus vajab lahendust.
    Jagamismajandus on haru, mis ühendab omavahel tarbijad ja annab neile võimaluse kombata ettevõtluse esimesi samme. Tuntumad näited on kindlasti veovahendust pakkuv Uber, üüriportaal Airbnb. Kuigi sellise ärimudeli kontseptsioon ei ole uus, kiirendab jagamismajanduse levikut internet, kus vahendusplatvormid loovad mugavama võimaluse.
    Mida mõtleb tarbija?
    Kui Eesti soovib jagamismajanduse osalisi maksustada, siis tuleks kõigele läheneda tarbija vaatepunktist. Sellisest tarbijast, kes suure tõenäosusega ei ole varem ettevõtlusega tegelenud ning armastab internetti kasutada kui kuulutusteportaali.
    Kui keegi teatab, et ta üürib endale kuuluvat vara ja saab selle eest raha, siis maksuamet tõlgendab seda sissetulekuna, millelt peab tasuma tulumaksu. Ehk kui keegi kasutab Airbnb keskkonda oma korteri või isegi toa üürimiseks, tuleb arvestada maksudega. Kuid olukord läheb keerulisemaks siis, kui küsida, kas sellest piisab. Jagamismajandus muudab arusaama töösuhetest, kus tarbija muutuks samaaegselt iseendale nii tööandjaks kui ka töötajaks. Kuidas mõjutab see teenusepakkuja sotsiaalseid garantiisid?
    Kui teenusevahendaja ehk platvormi omanik teeb tänuväärse töö ära ja selgitab tarbijat (nii teenusepakkujat kui ka –kasutajat) kaasnevatest maksekohustustest või muust vajalikust aruandlusest, siis riik võiks mõtelda sellele, kuidas samaaegselt soosida jagamismajanduse kasvu nii, et tarbija ei heituks maksukohustustest või sellega kaasnevast bürokraatiast.
    Maksuamet peab arusaadavalt tõkestama varimajanduse levikut, mistõttu võivad lambivalgusesse sattuda eelkõige sellised tarbijad, kes regulaarselt pakuvad oma teenust või toodet. Samas võivad kõik ülejäänud, kes teenust pakuvad harvem, jääda maksuameti pilgu alt välja. See omakorda soosib varimajanduse kasvu, sest jagamismajanduse populaarsus kasvab mühinaga. Praegu seisab üksiktehingutelt maksude tasumine usaldusel, sest ilmselgelt ei suuda maksuamet kõiki tehinguid kontrollida ja igale teenusepakkujale meelde tuletada, et palun tasuge nii või naa palju makse.
    Parim aeg valmistuda
    Pilootprojekt, kus maksuamet üritab maksustamist muuta tarbija seisukohalt mugavamaks, saades vajalikud andmed kohe pärast tehingut, tekitab kindlasti küsimuse, kas seda tohib nimetada jälgimissüsteemiks või mitte. Kui maksuamet suudab tarbija vabatahtlikult suunata oma tehinguid edastama, siis on juriidiliselt kõik korras, nagu viitas hiljuti ka maksumaksjate liidu juht Lasse Lehis.
    Jagamismajandus on praegu arengufaasis, mistõttu on õige aeg luua sellele vajalikud tingimused ja raamid. See oleks justkui ettevalmistus uue haru järgnevaks kasvuks, millele võib olulise tõuke anda mõni majanduslikult raskem aeg, kus tarbijad hakkavad taas sente lugema ning eelistavad madalamat hinda mugavusele.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Raadiohommikus: Sorose tarkus, kuumad investeerimisideed ja tulemustesadu
Kolmapäevases raadiohommikus võtame pulkadeks lahti Eesti suuruselt teise panga SEB ning kodumaise töötuskontserni Harju Elektri värsked tulemused.
Kolmapäevases raadiohommikus võtame pulkadeks lahti Eesti suuruselt teise panga SEB ning kodumaise töötuskontserni Harju Elektri värsked tulemused.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.