Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Võtame tööle täiskohaga robootikaministri

    Foto: Anti Veermaa

    Riigihalduse ministri asemel tuleks tööle võtta robootikaminister, kui tahame saada uute tehnoloogiate katsetajaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.

    Veel sel nädalal peaks saama avalikuks analüüs, kuidas muuta Eesti ­õigusruumi, et see soosiks uute tehnoloogiate arengut. Vaheraportis soovitasid Triniti advokaadid töötada välja robootikaseaduse.
    Äripäeva hinnangul on Eestil praegu väga hea võimalus muutuda Euroopas ja ka kogu maailmas riigiks, mis kuulub ­uute tehnoloogiate eestvedajate ja katsetajate hulka. Meie trumbiks võiks selles konkurentsis olla just õigusruum. Oleme liiga väikesed ja vaesed, et ise erinevates sektorites uusi tehnoloogiaid arendada, sobime riigina aga hästi arendajate katsepiirkonnaks, kui suudame uutele tehnoloogiatele luua seadusandliku raamistiku, mis innovatsiooni soosib.
    Eesti poliitikud ja ametnikud seadsid kaks aastat tagasi tänuväärse eesmärgi – muuta Eesti riik isejuhtivate autode katseriigiks. Meil tasub seda teemat aga vaadata palju laiemalt.
    On palju valdkondi, kus praegu inimeste tehtavat tööd hakkavad tulevikus tegema robotid ja algoritmid. Näiteks avalikud teenused ehk ametnike asemel võiks riigi- ja kohalikud omavalitsused palgata robotid. Vanurite hoolduses, hotellides, panganduses, väärtpaberitehingutes, meedias, õigusalaste vaidluste lahendamisel ja paljudes teistes sektorites hakkavad inimesi asendama robotid. Seda protsessi pole võimalik muuta.
    Ruttame aeglaselt
    Praegu on tehnoloogia arengu üheks takistuseks see, et seadused ei jõua tehnoloogiate muutumisega sammu pidada. ­Õigusruumis on palju halle tsoone, millele seadusloojad pole osanud mõelda ja lahendusi pakkuda. On risk, et me ei suuda liikuda edasi piisava kiirusega. Teine riskikoht on ülereguleerimine. Innovatsiooni võib pidurdada see, kui seadustik on segane, aga ka see, kui valdkond on ülereguleeritud. Kuigi tegutseda tuleb kiiresti, on mõistlik enne otsuste langetamist üheksa korda mõõta.
    Üks oluline teemaring puudutab ­eetilisi ning moraalseid küsimusi. Advokaadid Karmen Turk ning Maarja Pild tõid äärmuslikuks näiteks otsustamise, kelle valib isesõitev auto liiklusõnnetuse ohvriks. Praegu käituvad liiklusõnnetuse asjaosalised intuitiivselt. Isejuhtiv sõiduk on aga suuteline olukorda väga kiiresti hindama ja otsustama, kelle ta ohvriks valib. Robotit on võimalik programmeerida kindlaid valikuid tegema. Kuid kes on see, kes otsustab, milline valik teha? Kui robotil ongi valida ainult halbade variantide vahel, siis kelle ta tapab? Mida varem me Eestis sellistel teemadel selguse saame, seda parem.Või natukene lihtsam küsimus. Kui vana peab olema laps, et ta võiks istuda üksinda isesõitvasse autosse ja hommikul kooli (või lasteaeda) sõita ning pärast sealt edasi trenni ja hiljem tagasi koju sõita?
    Enne läheb jumala päike looja, kui tehnoloogia arenguga seotud lahendamist vajavad küsimused suudame ära küsida, neile vastuste otsimisest rääkimata. See aga ongi Eesti võimalus. Oleme juba alustanud ning nüüd on oluline jälgida, et kõik kiiresti liiguks.
    Anname endale aru, et tööd on palju. Realistlik on, et õigusliku raamistiku paneks paika järgmine riigikogu. See aga tähendab, et poliitikud peavad kohe käised üles käärima, et erakonnad jõuaksid järgmise aasta sügisel algavaks kampaaniaks oma põhimõtted paika panna.
    Jüri Ratase valitsusel tasub aga alustada sellest, et kaotada ära riigihalduse ministri ametikoht ning selle asemel võtta tööle robootikaminister, kes kogu protsessi juhib ning selle tulemuslikkuse eest ka vastutab.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.