Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Võtame tööle täiskohaga robootikaministri

    Foto: Anti Veermaa

    Riigihalduse ministri asemel tuleks tööle võtta robootikaminister, kui tahame saada uute tehnoloogiate katsetajaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.

    Veel sel nädalal peaks saama avalikuks analüüs, kuidas muuta Eesti ­õigusruumi, et see soosiks uute tehnoloogiate arengut. Vaheraportis soovitasid Triniti advokaadid töötada välja robootikaseaduse.
    Äripäeva hinnangul on Eestil praegu väga hea võimalus muutuda Euroopas ja ka kogu maailmas riigiks, mis kuulub ­uute tehnoloogiate eestvedajate ja katsetajate hulka. Meie trumbiks võiks selles konkurentsis olla just õigusruum. Oleme liiga väikesed ja vaesed, et ise erinevates sektorites uusi tehnoloogiaid arendada, sobime riigina aga hästi arendajate katsepiirkonnaks, kui suudame uutele tehnoloogiatele luua seadusandliku raamistiku, mis innovatsiooni soosib.
    Eesti poliitikud ja ametnikud seadsid kaks aastat tagasi tänuväärse eesmärgi – muuta Eesti riik isejuhtivate autode katseriigiks. Meil tasub seda teemat aga vaadata palju laiemalt.
    On palju valdkondi, kus praegu inimeste tehtavat tööd hakkavad tulevikus tegema robotid ja algoritmid. Näiteks avalikud teenused ehk ametnike asemel võiks riigi- ja kohalikud omavalitsused palgata robotid. Vanurite hoolduses, hotellides, panganduses, väärtpaberitehingutes, meedias, õigusalaste vaidluste lahendamisel ja paljudes teistes sektorites hakkavad inimesi asendama robotid. Seda protsessi pole võimalik muuta.
    Ruttame aeglaselt
    Praegu on tehnoloogia arengu üheks takistuseks see, et seadused ei jõua tehnoloogiate muutumisega sammu pidada. ­Õigusruumis on palju halle tsoone, millele seadusloojad pole osanud mõelda ja lahendusi pakkuda. On risk, et me ei suuda liikuda edasi piisava kiirusega. Teine riskikoht on ülereguleerimine. Innovatsiooni võib pidurdada see, kui seadustik on segane, aga ka see, kui valdkond on ülereguleeritud. Kuigi tegutseda tuleb kiiresti, on mõistlik enne otsuste langetamist üheksa korda mõõta.
    Üks oluline teemaring puudutab ­eetilisi ning moraalseid küsimusi. Advokaadid Karmen Turk ning Maarja Pild tõid äärmuslikuks näiteks otsustamise, kelle valib isesõitev auto liiklusõnnetuse ohvriks. Praegu käituvad liiklusõnnetuse asjaosalised intuitiivselt. Isejuhtiv sõiduk on aga suuteline olukorda väga kiiresti hindama ja otsustama, kelle ta ohvriks valib. Robotit on võimalik programmeerida kindlaid valikuid tegema. Kuid kes on see, kes otsustab, milline valik teha? Kui robotil ongi valida ainult halbade variantide vahel, siis kelle ta tapab? Mida varem me Eestis sellistel teemadel selguse saame, seda parem.Või natukene lihtsam küsimus. Kui vana peab olema laps, et ta võiks istuda üksinda isesõitvasse autosse ja hommikul kooli (või lasteaeda) sõita ning pärast sealt edasi trenni ja hiljem tagasi koju sõita?
    Enne läheb jumala päike looja, kui tehnoloogia arenguga seotud lahendamist vajavad küsimused suudame ära küsida, neile vastuste otsimisest rääkimata. See aga ongi Eesti võimalus. Oleme juba alustanud ning nüüd on oluline jälgida, et kõik kiiresti liiguks.
    Anname endale aru, et tööd on palju. Realistlik on, et õigusliku raamistiku paneks paika järgmine riigikogu. See aga tähendab, et poliitikud peavad kohe käised üles käärima, et erakonnad jõuaksid järgmise aasta sügisel algavaks kampaaniaks oma põhimõtted paika panna.
    Jüri Ratase valitsusel tasub aga alustada sellest, et kaotada ära riigihalduse ministri ametikoht ning selle asemel võtta tööle robootikaminister, kes kogu protsessi juhib ning selle tulemuslikkuse eest ka vastutab.
  • Hetkel kuum
Olev Remsu: Eesti piir ja Hiina müür. Teeks äkki ise ühe leppe?
Otsesuhted ja kokkulepped Hiinaga tundub midagi ilmvõimatut, kuid pragmaatiline diil oleks äkki meilegi lahendus, just julgeolekut silmas pidades, kirjutab kirjanik Olev Remsu.
Otsesuhted ja kokkulepped Hiinaga tundub midagi ilmvõimatut, kuid pragmaatiline diil oleks äkki meilegi lahendus, just julgeolekut silmas pidades, kirjutab kirjanik Olev Remsu.
Suur analüüs: üks vana strateegia aitab laisal investoril turgu edestada
Investorid otsivad pidevalt head strateegiat, et anda oma portfellile hoogu. Üks lihtsamini mõistetav on Dow’ koerte strateegia, mis sobib laisemale investorile.
Investorid otsivad pidevalt head strateegiat, et anda oma portfellile hoogu. Üks lihtsamini mõistetav on Dow’ koerte strateegia, mis sobib laisemale investorile.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Nädala lood: lennujaamas valitseb aastaid üks firma, linnaasutuses paljastati bardakk
Lõppeva nädala olulisemate lugude hulka sattusid nii Tallinna linnasutuse kohta tehtud audit, lennujaamas ligi kümme aastat miljonite eest koristustöid endale haaranud üks firma ja Äripäeva investoriküsitlus.
Lõppeva nädala olulisemate lugude hulka sattusid nii Tallinna linnasutuse kohta tehtud audit, lennujaamas ligi kümme aastat miljonite eest koristustöid endale haaranud üks firma ja Äripäeva investoriküsitlus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eesti 200 saab Tallinnas kaks abilinnapea kohta
Tallinna linna uues võimukoalitsioonis saab erakond Eesti 200 kaks abilinnapea kohta.
Tallinna linna uues võimukoalitsioonis saab erakond Eesti 200 kaks abilinnapea kohta.
Otse kell 10: kaitsepolitsei esitleb aastaraamatut
Täna kell 10 esitleb kaitsepolitseiamet uut aastaraamatut.
Täna kell 10 esitleb kaitsepolitseiamet uut aastaraamatut.