• OMX Baltic0,08%319,07
  • OMX Riga0,28%980,42
  • OMX Tallinn0,19%2 232,88
  • OMX Vilnius−0,31%1 504,85
  • S&P 5000,59%7 811,54
  • DOW 300,83%51 654,95
  • Nasdaq 0,64%27 366,17
  • FTSE 1001,06%10 552,05
  • Nikkei 225−0,02%69 030,92
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%95,42
  • OMX Baltic0,08%319,07
  • OMX Riga0,28%980,42
  • OMX Tallinn0,19%2 232,88
  • OMX Vilnius−0,31%1 504,85
  • S&P 5000,59%7 811,54
  • DOW 300,83%51 654,95
  • Nasdaq 0,64%27 366,17
  • FTSE 1001,06%10 552,05
  • Nikkei 225−0,02%69 030,92
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%95,42
Ernst & Young Baltic AS partner Ranno Tingas ütles, et mitu maksumuudatust toovad ettevõttesse lisatööd ja võivad töötajaid ootamatult pahandada.
Ernst & Young Baltic AS partner Ranno Tingas.
  • Ernst & Young Baltic AS partner Ranno Tingas.
  • Foto: Andres Haabu
Ranno Tingas selgitas Palga Päeva konverentsil muudatusi maksusüsteemis ning selgitas nendega kaasnevaid kohustusi, võimalusi, piiranguid ja ohte. Mõni seadusemuudatus toob tema sõnul raamatupidajatele, palgaarvestajatele ja personalitöötajatele tööd juurde ning võib ka töötajatele ootamatud maksunõuded kaela tuua, vahendab põhjalikult Äripäeva teemaveeb raamatupidaja.ee.
Nimelt on alates 2018. aastast isiku, kelle kuu sissetulek on kuni 1200 eurot (brutotasu), maksuvaba tulu suurus 500 eurot kuus. Kuupalka 1200 eurot ületav iga 1,8 eurot vähendab maksuvaba tulu 1 euro võrra. 2100eurose kuupalga puhul puudub maksuvaba tulu üldse. Seega on igas ettevõttes nii neid, kelle tulu kasvab, kui ka neid, kellel sissetulek väheneb.
 Kuidas kogemata kõrgepalgaliseks saada
Töötasu on 1200 eurot kuus bruto ehk 14 400 eurot aastas, maksuvaba tulu 500 eurot kuus ehk 6000 eurot aastas.Tulumaksu ei pea selle pealt maksma. Detsembris müüakse pärandina saadud maatükk, mille kasum on 10 800 eurot. Töötaja maksab sellelt ära 20% tulumaksu ehk 2160 eurot. Maksuamet vaatab tulusid koos ja töötaja on hüpanud automaatselt kõrgepalgaliste juurde, mis tähendab seda, et lisaks on tuludeklaratsiooni alusel vaja tagasi maksta maksuvabalt tulult tulumaks 6000 * 20% ehk 1200 eurot. Tulemus on sama, kui töötaja kuupalk oleks olnud 2100 eurot ja maksuvaba tulu poleks tööandja üldse arvestanud.
Ranno Tingas
Kuigi ilmselt iga palgaarvestusprogramm suudab maksuvaba tulu suuruse välja arvutada, lubab seadus ka seda, et töötaja saab ise määrata väiksema maksuvaba tulu. Selleks peab töötaja esitama tööandjale avalduse ja tööandja peab lähtuma töötaja avaldusest. Tingas tõdes, et kui tekib suur hulk inimesi, kes tahab avaldusi teha ja muuta, saab nende haldamine olema paras peavalu. Mõni suurema töötajate arvuga tööandja peab ilmselt tööle palkama eraldi inimese, kes hakkab avaldusi haldama.
Ranno Tingas ütles, et paljud suvel jõustunud muudatused viisid maksusüsteem rohkem tegeliku eluga kooskõlla. Lisandus neli kategooriat, mida on võimalik maksuvabalt hüvitada.
1. Töötaja isikliku sõiduauto parkimiskulud. Ettevõtlusega seotud parkimiskulusid saab nüüd maksuvabalt hüvitada.
2. Töötajate transport tööle bussiga (või muu vähemalt 8-kohalise sõidukiga). Kui elukoht asub vähemalt 50 km kaugusel, saab hüvitada nii transpordi kui ka teise elukoha kulud. Oluline on siin tähele panna, et see võimalus kehtib vaid töölepingu alusel töötava isikute puhul. Tööandja saab kinni maksta bussi- või rongipiletid või anda töötajale tööauto. Kehtima jääb säte, et tööandja võib kõnealused kulud hüvitada juhul, kui töötaja ühistransporti kasutades mõistliku aja- või rahakuluga tööle-koju ei saa ning puudega töötaja korral.
3. Töötajate majutus, kui elukoht asub vähemalt 50 km kaugusel. Majutuse saab maksuvabalt hüvitada juhul, kui töölepingulise töötaja elukoht on vähemalt 50 km kaugusel töökohast ja töötaja omandis ei ole seal asuvat kinnisvara. Ka peab majutamine olema selgelt ettevõtlusega seotud. Siin aga kehtivad ranged piirmäärad: kuni 200 eurot Tallinnas või Tartus, kuni 100 eurot muudel juhtudel. Eeskätt peab maksuamet siin silmas ühiskortereid, mis on mõeldud näiteks neljale töötajale. Piirmäära ületav summa on erisoodustus. 
4. Tööandja osalusoptsioonide maksustamise soodustused. Mõnel juhul kehtib osaline maksuvabastus. Näiteks kui start-up on edukas ja müüakse, tühistab ostja vanad optsioonid ja annab välja uued optsioonid. Sellise olukorra mõistlikuks lahendamiseks pole optsioonid täieliku väljumise puhul maksustatud selles osas, mis on töötaja poolt välja teenitud. Mis kolmest aastast puudu jääb, kuulub maksustamisele. Kui täielik väljumine toimub 1,5 aasta pealt, on pool rahast erisoodustus, pool aga maksuvaba.
Loe kõige kohta täpsemalt www.raamatupidaja.ee.

Seotud lood

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele