Lõppenud aasta novembris ilmus meedias mitu reklaami, mis kutsusid üles katma jõulukulusid laenurahaga. Need mõisteti hukka nii ajakirjanduses, foorumites kui ka ametnike seas, kuid reklaamijatel see tuure maha ei võtnud, kirjutab tänases Äripäevas tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert Siiri Erala.
Tagasitõmbumise asemel ilmusid uued üleskutsed kasutada kiiret laenuraha. Raadioeetris hakati kordama klippi, milles armas lapsehääl teatas, et tema kingisoovide nimekiri ei mahu ühele leheküljele, ning vanematele pakuti võimalust täita lapse soovid laenu abil. Kõige rohkem kriitikat saanud reklaam „Laenuaeg on jälle käes“ hakkas tilkuma inimeste e-postkastidesse.
Ametlikult seda laviini peatada ei saanud. Tarbijakaitseamet vaatas küll nimetatud laenuaja-reklaami üle, kuid ei avastanud seadusrikkumisi. Juriidiliselt oli kõik korrektne. Seega ei olnud alust reklaami keelata ning ametil tuli piirduda reklaami sõnumi nimetamisega ebaeetiliseks. Reaktsioone jõulude kui laenuaja reklaamimisele tuli ka mujalt – meediaväljaannete arvamusartiklitest, uudislugude kommentaaridest ja foorumitest.
Sarnaseid reklaamikampaaniaid on tehtud varemgi, sõna „laenuaeg“ guugeldades leiab kriitikanoote aastast 2010. Näiteks muusik Genka piuks Twitteris: „Laenuaeg on käes! Toome tuppa laenukuuse ja varsti tuleb laenuvana laenukinkidega.“
Küsimusi tekitas kampaania isegi reklaamiinimeste seas. Praegu reklaamiagentuuris Brilliant loovjuhina töötav Madis Ots märkis tunamullu jõulude eel turundusportaalis Best Marketing, et loodetavasti ei olnud niisuguse küünilise sõnumi edastamine sihilik, vaid pigem viga, mis tekkis reklaami tellija ja idee teostaja üksteisest möödarääkimise tõttu. Ent sama sõnumit kasutati ka 2011 ja seega võib kindlalt väita, et tegemist ei olnud veaga.
Selline avalik kriitika peaks laenuandjad mõtlema panema. Kaks aastat tagasi ärritas jõuluaegne laenukampaania käputäit inimesi, lõppenud aastal oli hukkamõist oluliselt laiem. Mis saab järgmiste jõulude ajal? Kas avalikkuselt on oodata veelgi teravamat reaktsiooni? Kas jõulud jäävad ikka laenuajaks või suudavad laenuandjad teha omad järeldused?
Seotud lood
USA aktsiaturud koonduvad suurimate tehnoloogiaettevõtete ehk “suure seitsmiku” ümber, kuhu kuuluvad Apple (AAPL), Microsoft (MSFT), Alphabet (GOOG), Amazon (AMZN), Nvidia (NVDA), Meta Platvormid (META) ja Tesla (TSLA). Neist kuus suurema aktsiad moodustasid käesoleval aastal S&P 500 indeksi koguväärtusest 28%, mis on märkimisväärne kasv võrreldes 2011. aastaga, mil suurest seitsmikust oli 13%-ga esikümnes vaid kolm ettevõtet. Kas ja kuidas on olukord ajapikku muutumas ning kas tehnoloogiahiidude ajastu on lõppemas, heidab pilgu Freedom Holding Corp. tegevjuht ja Freedom Finance Europe asutaja Timur Turlov.
Enimloetud
1
Jätkuva kasvuruumiga Eestis avatakse aina uusi ja uusi klubisid
Hetkel kuum
Jätkuva kasvuruumiga Eestis avatakse aina uusi ja uusi klubisid
Tagasi Äripäeva esilehele