Äripäeva uurivad ajakirjanikud leidsid Electroluxi endiste juhatuse liikmete fiktiivsete arvete skeemidest arutledes tõdemuseni, et reklaami- ja suhtekorraldusfirmade rahaasjadest oleks ühiskonnal kasulik saada sisevaadet, kuna nende kaudu käivad ka poliitikute ja erakondade rahaasjad.
Äripäeva uuriva ajakirjanduse raadiosaates „Luubi all“ räägiti maakohtu otsusest, millega endine Electroluxi Eesti haru juhtinud Martin Kirsberg mõisteti süüdi, kuna ta pani kaheksa aastat tööandja raha enda tasku ning seda skeemi aitasid punuda reklaamifirmade pealtnäha süütud arved.
„Kriminaalasjas ei suutnud need ettevõtted välja tuua ühtegi lepingut prokurörile. Nad ütlesid, et ei mäleta, oli hästi palju mäluprobleeme reklaamifirmadel,“ rääkis ajakirjanik Marge Ugezene.
Ugezene kirjeldusel oli skeem lihtlabane. Reklaamifirma esitas Electroluxile arve, kes maksis selle ära. Siis sai reklaamifirma omakorda arve Electroluxi juhtinud Kirsbergi ema firmalt.
Reklaamifirma saatis Electroluxilt saadud raha edasi Kirsbergi ema ettevõttele, teenides vahelt umbes 5 protsenti summast. Kui Kirsbergi ema ettevõte sai raha kätte, liigutati osa rahast edasi teise Elektroluxi juhatuse liikme Andres Keskeri firmale. Ja niimoodi need rahad vaikselt liikusid.
„Minu jaoks oli kõige üllatavam, et skeemist jooksis läbi Corpore, mis on ikkagi väga tunnustatud suhtekorraldusfirma ja on päris ehmatav, et sellise renomeega ettevõte üldse läks asjaga kaasa,“ lausus Ugezene. Kokku oli skeemiga seotud üheksa reklaami- ja suhtekorraldusfirmat.
Ajakirjanik Koit Brinkmann meenutas, et ka erakondade kampaaniate ja poliitikutega seotud ürituste korraldamisega seotud reklaamifirmade puhul on aastaid räägitud, et neid kampaaniaid rahastatakse osaliselt varjatult kolmandate isikute poolt. “Sisevaade reklaamifirmade rahaliikumistesse on hästi varjatud ja kui õnnestuks sinna pilk sisse saada, siis see võiks olla päris kõnekas või ehmatav isegi,“ arvas Brinkmann.
Ugezene märkis, et on raske tõestada, mis reklaamifirmades toimub ja see annabki neile julguse fiktiivsete arvetega tegeleda „Peab tõesti olema suur julgus, sest sinu maine saab täiesti rikutud, kui tuleb välja, et oled fiktiivsete arvete esitaja,“ ütles Ugezene.
Samuti räägiti saates, kuidas Tšehhi autode äriga kuulsaks saanud JMVga lepingu lõpetanud pank nõuab firmalt autode tagastamist. Kolmanda teemana arutlesid ajakirjanikud tekstiilijäätmete taaskasutamise ning ettevõtluse ja Innovatsiooni sihtasutuselt kokku 39 miljoni euro suuruse toetuse otsuse saanud tekstiilijäätmete taaskasutamise äriprojekti osanike omavaheliste pingeliste suhete teemal.
Uurivate ajakirjanike saates „Luubi all avasid“ viimase aja põnevamaid teemasid ja rääkisid lugude valmimisest Äripäeva ajakirjanikud Marge Ugezene, Polina Volkova ning Koit Brinkmann.
Foto autor Liis Treimann, pildil Martin Kirsberg.
Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.