Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuidas kiiresti raha kaasata?

    Osaluspõhine ühisrahastus, mis mujal maailmas on end kõvasti tõestanud, on kanda kinnitanud ka Eestis. Viimase viie kuuga on ettevõtted saanud äritegevusse kaasata juba 215 000 eurot.

    Fundwise’i on suve lõpul käivitatud Eesti ja Baltikumi esimene ühisrahastusplatvorm. Meeskond on Eesti ühisrahastuses juba tuntud tegija, nende esimene annetustepõhine Hooandja on rahastanud juba üle 300 erineva projekti, koguväärtusega miljon eurot.

    Fundwise’i platvormil on edukaimad kampaaniad olnud Siidrikoda, kes sai äritegevusse kapitali 93 200 eurot, pakutava 14,26%-lise osaluse eest, ja Ööbik Cycles’i elektrijalgrattad, 91 500 eurot, pakutava 11,75%-lise osaluse eest.
    Hea kampaania ei too ettevõttele ainult raha, vaid võimaluse ka oma ideid ja turgu testida. „Kohtusime paljude andekate inimestega, kellest mitmed said meie investoriteks ning nüüd üritavad ka meile enda teadmisi jagada,“ räägib Ööbik Cycles’i asutaja Ardo Kaurit, kelle sõnul annab platvorm võimaluse jõuda paljude inimesteni, mis muidugi ei tähenda veel investeeringute leidmist. „Kampaania peab olema hästi ettevalmistatud, äriplaan vettpidav ning kindlasti peab endasse usku jaguma,“ märgib ta.

    Osaluspõhine ehk omakapitali ühisrahastus tähendab mitmetelt investoritelt raha kaasamist läbi ettevõtte osaluse müügi.

    Kuidas edukas kampaania luua?
    Esmalt tuleb Fundwise’i meeskonnale saata osalussoov ja seejärel läbi mõelda, kuidas oma ideed kõige paremini müüa. Fundwise’i turunduskommunikatsioonijuhi Dea Martinjonise sõnul on edukate ühisrahastuskampaaniate taga alati hea lugu, mis tekitab usaldust ja loob esialgse kuvandi. Osaluspõhise ühisrahastuse üks suurimaid eeliseid on see, et toodet või teenust on võimalik lihvida ja turgu testida raha kaasamise ajal. Ehk alustavale idufirmale on see võimalus oma äriplaan ja strateegia paremini läbi mõelda.
    Üks kampaania kestab keskmiselt 34–45 päeva, mille jooksul saavad kõik huvilised ettevõttega tutvuda ja soovi korral ka investeerida. Edukamatel kampaaniatel on olnud kokku üle 40 investori. Kui kampaania on õnnestunud, saavad investorid osanikeks ja ettevõte raha.
    „Kuigi me olime juba suure osa arendustöödest läbi viinud, aitasid värsked investeeringud protsesse kiirendada. Fundwise’i edu andis meile kindlasti jõudu juurde,“ räägib Kaurit, kelle sõnul tulevad nad uute mudelite ja värske brändinimega välja juba sel nädalavahetusel toimuval Tallinn Motor Show’l.

    Viimaseid päevi on üleval Swimitationi patenteeritud teraapia- ja fitnessvann. Veeteraapia vannis ei ole enam ebamugav. Kogu keha liikumist võimaldav patenteeritud disainiga vann sobib nii koju kui ka tervise- ja spordikeskustesse fitnessiks, lõõgastuseks või taastusraviks.

    Pakkumisel 16% ettevõttest. Minimaalne investeeringusumma 200 eurot.

    Tutvu kampaaniaga siin

    Mille järgi otsustab investor?
    Investor Madis Müür näeb osaluspõhist ühisrahastust kui võimalust uutest Eesti ettevõtluse edulugudest osa saada. Tema sõnul on börsil ettevõtete kasvu vähe. Seni on ta Fundwise’i platvormil investeerinud kõikidesse kampaaniatesse, põhiliselt uudishimust ja mõnesaja euro ringis. Välja arvatud Siidrikoda, millesse investeeris 5000 eurot, ja Ööbik, millesse 11 000 eurot. „Nende tooted mulle meeldivad ja usun meeskonna oskustesse, potentsiaali ja motivatsiooni need eesmärgid ära teha,“ räägib Müür.
    Kriteeriume, mille järgi otsustada, on tal mitmeid:1) kui hästi on aru saada ettevõtte valdkonnast ja edu saavutamiseks vajalikest strateegiatest;2) kui hea on meeskond, milline on varasem professionaalse (töö)kogemust sektoris, kas nad ise on toote/teenuse entusiastid, kas töötavad täiskohaga;3) toode/teenus ise ja selle potentsiaal, turu väljavaated;4) kui hästi on ettevõtte plaan läbi mõeldud ja kui realistlik see on; mis vastuseid nad investorite küsimustele annavad;5) kas hind on realistlik ja vastuvõetav;6) uute osanike kaasamine, kuidas kaasavad ja kuidas suhtlevad nendega, uued väikeosanikud saavad omajagu kaasa aidata ettevõtte edule ja nende mitmekülgne kaasamine on kindlasti suur pluss.
    Ettevõtetele soovitab ta panna kokku asjalik tiim, kaasata võtmetöötajad osalusega, mõelda äriplaani kõik aspektid hästi läbi, panna mõistlik hind, et potentsiaalsetel investoritel oleks mõtet osaleda ja ka kulud tuleks alguses madalad hoida, sest raha otsa saamine on üks peamisi põhjuseid, miks alustavad ettevõtted pankrotti lähevad.
    Parajasti on Fundwise.me keskkonnas käimas kolm kampaaniat, kõik täiesti erinevatest valdkondadest – TSCompany Marine Innovationsi väikelaevade lisavarustuse tööstus, Swimitationi patenteeritud teraapia- ja fitnessvann ja Skillifici oskustepõhine talendiotsingumootor.
    Vastab TSCompany Marine Innovationsi müügidirektor Olari Vokk:
    Millisele ideele rahastust otsite?TSCompany toodab väikelaevadele lisavarustust. Rahastust otsime ettevõtte müügi viimiseks kohalikult tasandilt globaalsele turule. Ettevõte alustas aastal 2014, kui ostsime patendi kaiotsa leevendi Snubber ONE tootmiseks. Kaiotsa leevendi on maakeeli amort, mille eesmärk on vähendada ja ühtlustada kaiotsale (köied, millega laev on kai külge kinnitatud) lainetusest või tuulest tekkinud pingeid. Kahe aasta jooksul oleme käinud rahvusvahelistel messidel ja näitustel kontakte kogumas ning samal ajal oma tooteportfelli jõudsalt arendanud ja seeläbi teinud ennast edasimüüjatele huvitavaks ja nähtavaks.
    Miks otsustasite raha osaluspõhise ühirahastusplatvormi kaudu kaasata?Esiteks on ühisrahastusplatvorm võimalus oma ärikuvandile saada kohene tagasiside, seda siis läbi kampaania ettevalmistuse ning mentorluse, mida ühisrahastusplatvormi haldajad pakuvad. Teiseks kannab ühisrahastusplatvorm kohest turunduslikku efekti, läbi kampaania nähtavuse ja osalevate isikute suhtlusringkondade. Aitab, kui avalikustatakse mitu kampaaniat korraga. Nähtavus ja efekt kordades suurem, huvitatud isikud kaasavad suurema publiku, läbi mille saavad kõik osalevad kampaaniad nähtavust. Kolmandaks, ühisrahastuses osalevad isikud on huvitatud oma investeeringu käekäigust ning pakuvad kampaania ajal tuge kriitika ja ideedega. Kampaania ajal ja lõppedes kaasatakse oma kontakte, kes otseselt ja kes kaudselt.
    Kuidas hindate seda võimalust ettevõtja seisukohast?Ettevõtja seisukohast on tegu väga tõhusa lahendusega ja investori osalt samuti. Oma raha enda eest tööle panemine on parim võimalus teenida. Ühisrahastuse kaudu on ettevõtjal võimalus oma haaret oluliselt laiendada, seda nii finantsvahendi puhul kui ka jällegi tutvused ja kontaktid.
    Kui palju tuleb ise panustada kampaania õnnestumiseks?Klišee, aga endiselt: tasuta lõunaid ei ole! Keegi ei tee Sinu eest tööd ära, platvormid toetavad Sinu kampaaniat igakülgselt, kuid lisaks ise panustades kordistad kampaania õnnestumist mitmekordselt. Tegelikult vastutus kampaania arenedes vaid kasvab, sest õnnestunud kampaania järel tuleb ideed teoks teha.
    Mida soovitate teistele ettevõtetele, kes tahaksid osaleda?Idee või toote või miks mitte nagu TSCompany puhul, kui ettevõte juba tegutseb, aga finantsvahendeid ideede ja tegevuste elluviimiseks napib. Tooge oma teema avalikuks, isegi ebaõnnestunud kampaania korral olete võitnud. Miks? Aga vähemalt olete oma idee paberist kaugemale viinud, saanud kogemusi, kogemusest õppinud ja saanud tagasisidet. Õnnestumise korral on rõõm mitme- või mitme miljoni kordne.
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
USA palgakasv aeglustus, lisanduvaid töökohti jäi vähemaks
Aprillis lisandus USAs mittetalupoegade palgatöökohtadele 175 000 uut töökohta ning töötuse määr tõusis 3,8 protsendilt 3,9 protsendini, teatas USA Tööstatistika Büroo. Palgakasv aeglustus.
Aprillis lisandus USAs mittetalupoegade palgatöökohtadele 175 000 uut töökohta ning töötuse määr tõusis 3,8 protsendilt 3,9 protsendini, teatas USA Tööstatistika Büroo. Palgakasv aeglustus.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Raimo Ülavere: vaktsineeri ennast perfektsionismi vastu. Järjekindel piisavalt hea on parem kui perfektne
Ehkki perfektsionism tundub armastusväärne nõrkus või suisa edu vältimatu eeldus, on tegu toksilise nähtusega. Positiivne perfektsionism on müüt ja perfektsionismi olulisim kütus on teised inimesed.
Ehkki perfektsionism tundub armastusväärne nõrkus või suisa edu vältimatu eeldus, on tegu toksilise nähtusega. Positiivne perfektsionism on müüt ja perfektsionismi olulisim kütus on teised inimesed.
"Palun vabastada Eesti vahemikus ....–.... loodusõpetuse tunnist"*
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Suur galerii: Eduka Eesti auhinnasadu uhiuuel äripinnal
Äripäeva 12. Eduka Eesti arvamuskonkursi auhinnad jagati välja neljapäeva pärastlõunal konkursi ühe toetaja Ellex Raidla kontoris Tallinnas Rotermanni kvartalis, kuhu advokaadibüroo kolis märtsis.
Äripäeva 12. Eduka Eesti arvamuskonkursi auhinnad jagati välja neljapäeva pärastlõunal konkursi ühe toetaja Ellex Raidla kontoris Tallinnas Rotermanni kvartalis, kuhu advokaadibüroo kolis märtsis.
Kakao hind on võtnud suuna alla
Kakao hind on kukkunud rekordkõrgest tasemest viiendiku võrra ning esmaspäeval kukkus kakao hind 17% ühel kauplemispäeval.
Kakao hind on kukkunud rekordkõrgest tasemest viiendiku võrra ning esmaspäeval kukkus kakao hind 17% ühel kauplemispäeval.