Nutikas lahendus parkimisprobleemile

Ülemiste Citys käib igapäevaselt autoga tööl, kohtumistel ja seminaridel umbes 3000 inimest ning kuna territooriumil on suured avatud parkimisalad, oli varem nende suurimaks valukohaks leida kiirelt vaba parkimiskoht.

Tihti kulutati kallist tööaega parkimiskoha otsimisele, mille tõttu tekkis halduritel mõte leida lahendus, mis aitaks autojuhte juhendada esimese vaba parkimiskohani. Oma kogemustest ning parkimislahenduste leidmisest räägivad Ülemiste City ja Noblesseri sadamalinnaku esindajad.

Europark Estonia tegevjuht Karol Kovanen  Foto: Andres Haabu

Ülemiste City: innovaatiline linnak vajas ka innovaatilist parkimislahendust

„Külastasime sobiva lahenduse leidmiseks Euroopa suurimad tehnoloogiamesse. Kuna valdav osa parkimislahendusi töötab maa sisse paigaldatavate sensoritega, leidsime ainult ühe meile sobiva posti või masti otsas oleva sensortuvastusega lahenduse. Maasse paigaldatavad sensorid meile ei ole sobi, sest linnakusse lisandub pidevalt büroohooneid ning ebamõistlik oleks neid paigaldada alale, kus asume varsti ehitama,” selgitas Ülemiste City arendaja Mainor Ülemiste innovatsioonijuht Ursel Velve.

Valiku suurendamiseks viidi läbi hange ning sõelale jäänud kaht lahendust piloteeriti üle talve, et kontrollida lahenduste töökindlust. Valituks osutus Euro­park, sest nende lahenduse puhul sai kasutada juba olemasolevaid turvakaameraid ning ei pidanud soetama kalleid sensoreid. Seejärel kaasati kogu Ülemiste City liikumise ja parkimise juhendamise kontseptsiooni väljatöötamiseks teenusdisainiettevõte Brand Manual, kes analüüsis linnaku klientide ja töötajate teekonda ning tegi ettepanekud parkimisalade nimetamiste, navigatsiooni viitade asukohtade ja disaini kohta.

„Koostöös Europargiga täiendasime lähtuvalt vajadustest tuvastamise tehis­intellekti algorütmi. Lisaks töötas Europark koostöös oma partneritega välja võrgulahenduse, mis võimaldab vabade kohtade infot kuvada navigatsiooni tabloodel,” meenutab Velve. Samuti otsustati uut Ülemiste City veebilehte lansseerides lisada vabade kohtade info kodulehele, et külastajatel oleks võimalik leida läbi Google Mapsi sobiv vaba kohaga parkla.

Kuna tehisintellekti puhul on järjepidev mudeli õpetamise-täiendamise protsess oluline, jätkavad Ülemiste City ja Europark koostööd lahenduse täiendamiseks, eelkõige talvistes tingimustes vabade kohtade tuvastamise parandamiseks.

„Oleme kiiresti arenev ja kasvav linnak ning meie jaoks väga oluline, et kõik töötajad ja külastajad saaksid kiirelt ja mugavalt jõuda tööle või kohtumisele isegi siis, kui parkimiskoht ei ole hoone ukse ees. Usun, et suurte väliparkimisaladega kaubanduskeskuste või bürooarenduste klientide teekonda võiks selline lahendus oluliselt mugavamaks muuta,” nendib Velve.

Karol Kovanen, Europark Estonia OÜ tegevjuht

Negatiivne kliendikogemus ei saa olla eesmärk! Parkimiskorraldus on üks osa hoonete ja piirkondade terviklogistika projekteerimisest, millel on väga suur mõju. Kui äri omanik teeb enda poolt kõik kliendi heaks, aga parkimine on probleemne, jääb inimestele halb üldmulje. Keegi ei tule kaubanduskeskustesse parkima, vaid muid teenuseid tarbima. Aga kui autot kuhugi jätta pole, sissesõit parklasse või parkimismajja on ebamugav või tema sõiduk pargitakse kinni, ei pruugi see klient enam tagasi tulla.

Europark lahendab parkimisprobleeme kinnistuomaniku vaates, aidates ehitajaid, projekteerijaid, haldajaid ja omanikke oma aastatepikkuste kogemustega juba projekteerimisel ning kontseptsioonide loomisel. Kui konsultatsiooni käigus selgitada omanikule, et pealtnäha ebaefektiivsem ruumikasutus võib tähendada suuremat käivet tulevikus, sest klientidel mugavam parkida, saavad nad kasust kohe aru. Kui kaotate sajast parkimiskohast kaks, aga see-eest on inimestel julge ja mugav parklasse sõita ja parkida, sest seal pole kartusttekitavaid rampe või liiga järske pööranguid, siis teenib vähemate kohtadega rohkem. Sageli on nii, et projekteerija teab efektiivseid lahendusi ja kandekonstruktsioonide tugevusi, aga ei tea, kuidas hallata pärast 1000 parklakohta nii, et parkijad oleksid rahul. Siin saame teha väga tõhusat koostööd, et kaupmees ei kaotaks ühtegi klienti parkimiskorralduse pärast. Kehvasti planeeritud parkla ja parkimiskorraldus mõjutab majaomanikke aastakümneid.

Europark paneb väga suurt rõhku erinevate tarkvaraliste lahenduste arendamisele, mõeldes pidevalt, kuidas oma klientide „tühja” haldamist ja ajakulu vähendada. Uuendused on tegelikult võrreldes veel mõne aasta tagusega muljelt avaldavad – kliendid ei pea enam jooksma parkimiskaartidega mööda parklat, vaid olemas on autonumbri automaattuvastusega tõkkepuusüsteemid ja mobiili teel maksmine ka parkimismajades. Trend on vähendada liigutusi ja hoida kokku väärtuslikku aega.

Noblesser: saime aru, et iseregulatsioon parkimises enam ei toimi

Mere ääres asuvas Noblessneri sadamalinnakus on toimunud kiire areng: kunagisele rangelt suletud laevatehase territooriumile on lühikese ajaga kerkinud mitu renoveeritud ajaloolist tööstushoonet, uus Staapli tänava elamu- ja äripindade kvartal ning korrastatud tänavate ja teede võrgustik. Paratamatult tähendas nii mahukas ehitustegevus pidevaid ajutisi ümberkorraldusi ligipääsuteede ja parkimise osas. Lisaks üürnikele ja elanikele liigub linnakus hulk ehitustöödega seotud inimesi ja igas mõõdus sõidukeid.

„Kui sõidukite arv ületab piiratud territooriumil teatud hulga, siis parkimine iseregulatsiooni korras enam ei toimi: paratamatult tekivad ummikud, kinniparkimised, segadused vales kohas parkijatega ja terve rida muid probleeme, millega tuli lausa igapäevaselt tegeleda ja sellele kõvasti kallist tööaega kulutada. Seepärast otsustasime usaldada parkimiskorralduse professionaalide hoolde ja sõlmisime EuroPargiga 2017. aasta detsembris lepingu,” räägib Noblessner Arendus OÜ eriprojektide juht Ann Virkus.

Uue parkimiskorra sisseviimine läks oodatust ladusamalt, küll aga suhtuti parkimiskorra muudatustesse esialgu skeptiliselt. „Inimeste suhtumine oli ootusärev, sest senine „pargi-kuhu-juhtub“ kodukord oli end kõigi jaoks ammendanud. Kontrast endise ja lepingu sõlmimise järgse olukorra vahel oli suur juba nädala pärast. Sisuliselt kohe lõppesid kinniparkimised ja autosid ei „unustatud“ enam parkima selleks sobimatutesse kohtadesse. Parklakohad on vabad neile, kellel on vaja parkida,” ütleb Virkus.

„Kõige olulisem on järjepidev kontroll parkimis- ja liikluseeskirjadest kinnipidamise üle. Europargil on rikkujate korrale kutsumiseks olemas piisavalt tõhusad mõjutusvahendid ja praktika, mida meil maaomanikuna pole. Samuti saame parkimisest laekuva rahalise tulu suunata paremasse teede ja tänavate hooldamisse. Lisaks kasutame nii sadamalinnakut teenindava haldus-, tehnilise ja hoolduspersonali transpordi kui ka meie üürnike parkimisõiguste korraldamisel ja jälgimisel igapäevaselt spetsiaalselt maaomanikule mõeldud Europargi portaali. Sama programmi kasutavad äripindade üürnikud külaliste ja klientide parkimisõiguste korraldamisel. See on hädavajalik ja väga mugav töövahend!”

Täna on kogu Noblessneri sadamalinnaku parkimiskorraldus täielikult Europargi hoole all. Linnaku juhid hindavad kõrgelt nende koostöövalmidust, professionaalsust ja suurt kogemuste pagasit ning tõdevad, et iga kõlava firmanime taga on luust ja lihast inimesed.

Vaata ka europark.ee

Jaga lugu:
Hetkel kuum