RASi Tartu Autoveod 76% aktsiate erastamiskonkurss kuulutati välja juba möödunud aastal. Eelmise valitsuse aegne EEA nõukogu otsustas 8. märtsil, et Tartu Autovedude vara hulgast arvatakse välja 51% suurune osalus ÜE Elvex põhikapitalis. Elvex on Euroopa suurima klaasikontserni tütarettevõte ja meelitas seetõttu investoreid ka Tartu Autovedusid erastama.
Pakkujad olid ostusoove välja käies arvestanud ka 1994. aastal ligi kaheksa miljonit kasumit tootnud Elvexi osaluse ostuga. Selle välistamise järel kaebas pakkumuse teinud AS Kaarna EEA Tartu halduskohtusse. Nii esimese astme kohus kui ka Tartu ringkonnakohus leidsid, et EEA nõukogu võis erastamistingimusi muuta. Kohtuskäimise ajaks rakendati RASi Tartu Autoveod suhtes erastamiskeeldu.
Erastamisjääkide hulka sattunud Tartu Autovedusid tahab praegu erastada kolm firmat. Need on AS Maur, AS Külmutaja ja AS Rano.
EEA direktorite nõukogu arutas 27. novembril pakkumuste headust. Äripäeva andmetel oli üks pakkumus teistest märkimisväärselt parem ja investeeringute kohustus koguni üle kahe korda teistest suurem. Direktorite nõukogu tegigi agentuuripoolsele läbirääkijale Arne Randmaale ettepaneku, et EEA nõukogule tuleks esitada üks firma kui parima pakkumuse tegija.
29. novembril koos olnud EEA nõukogu otsustas aga, et RASi Tartu Autoveod ostuks tehtud kolm pakkumust on võrdsed ja tuleb teha täiendavad pakkumused.
ASi Külmutaja aktsiad jagunevad aktsiaseltside Pindi Invest ja Spiritum vahel. Nende pakkumus oli ka rahaliselt selgelt parim. «Oletame, et EEA nõukogule serveeriti informatsiooni pakkumuste kohta tendentslikult,» arvas ühe Tartu Autovedusid erastada soovinud firma esindaja.
RAS Tartu Autoveod on üks Eesti suuremaid autobaase. Praegu on seal ligi 600 veokit ja sõidukit. 1993. aastal osteti liisinguga 15 Mercedese veokit, järgmisel aastal samamoodi 15 Scaniat ja haagiseid. Et Tartu Autovedudele kuulus 51% ühisettevõtte Elvex aktsiatest, loodeti sealt kopsakaid dividende.
1994. aasta eest pidi RAS Tartu Autoveod tegevdirektor Enno Tuudelepa sõnul saama Elvexist ligi nelja miljoni krooni suuruse kasumiosa. Raha oli planeeritud liisitud autode eest tasumiseks. Et EEA nõukogu 8. märtsil Elvexi vara erastamisest välistas, jäi autovedudel neli miljonit saamata ja see raha kanti riigituludesse. Transpordifirma pidi EEA-lt kui enda omanikult liisingsummade tasumiseks laenu võtma.
Tegevdirektor Tuudelepa arvates on autovedude bilansiline väärtus viimase aasta jooksul vähenenud ligi kümne miljoni krooni võrra. See on tema sõnul tingitud erastamise venimisest ja EEA kontrolli all oleva juhatuse ebamajanduslikust tegevusest.
Tartu Autovedudele kuulub ka rahvusvahelisi vedusid tegeva ASi Astar aktsiaid. Viimase aasta jooksul on aga Astar sattunud makseraskustesse.
Selguse toob kolmapäev
Arne Randmaa sõnul anti kõigile kolmele erastamisest huvitatud osapoolele võimalus oma pakkumust suurendada. «Kolmapäeval on EEA nõukogul kavas taas RASi Tartu Autoveod erastamist arutada,» lisas ta.
Paremuselt kolmanda pakkumise taga seisavad Äripäeva andmetel ettevõtjad Oleg Ljadov ja Igor Pihela. Samad mehed olid edukad ka ASi Eesti Näitused erastamisel.
Seotud lood
Poola Keskpank oli kolmandas kvartalis juba teist kvartalit järjest maailma suurim kullaostja ning üldiselt on märgata Ida-Euroopa riikide aktiviseerumist kullaturul, selgub Maailma Kullanõukogu (WGC) avaldatud andmetest.