Edukate puhkuseosakuid müüvate firmade hulgas on mitmeid petiseid
Iga päev saab tuhat eestlast Renlovilt loteriipileti, mis pakub võimalust võita tasuta puhkusenädal mõnes kuurordis. 20--30 firmat või firmaesindajat leiab postkastist Silves Holidaysi kutse luksuspuhkuste esitlusele. Üks kutse või loteriipileti saanu viskab selle kohe prügikasti, teine lihtsalt muigab skeptiliselt, aga kolmas läheb esitlusele. Vaatamata eelarvamusele niisuguse äri suhtes, on nimetatud firmade esindajad ise optimistid ja usuvad, et sellisel puhkamisviisil on eestlaste hulgas suur tulevik.
Nii Silves Holidaysi müügijuht Raul Palsner kui Renlovi tegevdirektor Ingrid Karu peavad tulevikku vaadates iga eestlast enda potensiaalseks kliendiks. Veidi üle aasta tegutsenud Silves Holidaysiga on tänaseks firma esindajate sõnul liitnud ja puhkuseosaku soetanud 400 peret, paar aastat kauem tegutsenud Renlovil on klubiliikmeid 500 pere ringis. Firmad kasutavad klientide leidmiseks ärikataloogi abi, firmade TOP 500 nimekirja ja klubiliikmete poolt soovitatud isikuid. Iga päev toimuvatele presentatsioonidele tuleb Silves Holidaysi töötajate sõnul ligi 80 protsenti kutse saanutest, nendest kolmandik ütleb jah-sõna klubiga liitumiseks.
Paljud kiruvad puhkuseosakutega kauplevate firmade agressiivset müügipoliitikat, kingitustega meelitamist ja mitu tundi kestvat presentatsiooni, mida nii mõnigi nimetab ajuloputuseks ja mullikeste ajamiseks. Ka see, et klubi liikmeks saamisel esitatakse vanuselisi või rahalisi tingimusi, on paljude arvates kahtlustäratav.
Raul Palsneri sõnutsi on täiesti normaalne, et kaup peab olema müüdav, korraliku kauba müümiseks ei ole vaja kasutada mingeid erilisi nõkse. «Meie räägime kõigest nii nagu on, kingitus on aga mõeldud inimesele hea tahte avaldusena presentatsioonile tulemise eest.»
Renlov on ära määranud oma sihtgrupi varandusliku seisu ja vanuse. Klubi liikmeks võib saada ainult üle 27 aasta vanune abielus olev isik, kelle pere kuusissetulek peab olema 20 000 krooni ja säästude suurus 100 000 krooni. «Kuna osak on pereost, siis me nõuame, et inimesed oleksid presentatsioonidel koos abikaasadega,» põhjendab Ingrid Karu. «Vanusepiirang tuleb sellest, et 27aastane inimene peaks olema juba paika pannud oma tahtmised. Inimene, kes vähem teenib, ei saa seda toodet osta ja pole mõtet kutsuda teda aega raiskama.»
Nii Silves Holidaysi kui Renlovi pakutavate osakute hind võib kõikuda väga suures vahemikus. Puhkuseosaku hind sõltub kohast, hooajast ja veel mitmest asjaolust.
Palsneri sõnutsi jäävad nende firma pakutavate osakute hinnad 5000 ja 50 000 dollari vahele, sellele lisandub iga aasta 89 USA dollarit (1030 krooni) kinnisvara hooldustasu. Renlovi pakutavate osakute hinnad algavad 47 000 kroonist, kõige kallimad maksavad 100 000 krooni.
Renlov on Inglise firma Wayfair Sales Ltd tütarettevõte ja kuulub täielikult inglasele David Bellile. Bell alustas tegevust Eestis mõni aasta tagasi ASiga Reisiklubi, mis müüs puhkuseosakuid, kuid lõpetas tegevuse 1994. aastal majanduslike raskuste tõttu. Silves Holidays kuulub Siivo Silvesele ja Gibraltaril registreeritud firmale Butterstone Trading Company.
Eelmise aasta septembris avas Laial tänaval oma büroo firma Reval-Reisibüroo. Firmat tutvustava materjali põhjal pidi olema tegemist Inglise firma Roundworld Travel Ltd volitatud esindajaga Eestis. Roundworld Traveli omanikud, inglased Warren Murtaugh ja Terry Wisby, müüsid kunagi Inglismaal ja Hispaanias puhkuse veetmiseks mõeldud kinnisvara, hiljem orienteeruti hotellide ja puhkekomplekside hooldusele ning puhkuste korraldamisele. 1994. aastal moodustatud reisiklubi Holiday Club süsteemis on üle 4000 puhkekeskuse enam kui 70 erinevas riigis.
Paar aastat tagasi müüs Terry Wisby Eestis samasugust teenust Atlantic Leisure Servicesi omanikuna, kuid lõpetas mõni aeg hiljem siin tegevuse ja müüs sama teenust mõnedel andmetel Peterburis. Reval-Reisibüroo lõpetas sama kurvalt kui Atlantic Leisure Services ja sulges eelmise aasta lõpul oma kontori. Puhkuseosaku eest juba tasunud kliendid jäid pika ninaga.
Kriminaalpolitsei majanduspolitsei osakonnajuhataja asetäitja Jaak Hindriksoni sõnul on Peterburi saadetud järelepärimine ühe puhkuseosakuid müünud firma kohta ja on teada, et Peterburist on üks sarnane inimene kadunud koos 800 000 USA dollariga. Selle inimese jäljed toovad Eestisse.
Hetkel kuum
Linn tahaks ka, aga odavamalt
Müügiagentide vahendusprotsent ulatub erinevatel andmetel kuni 10 protsendini. Raul Palsneri sõnul saavad firmad tasu puhkekeskuste ülemaailmselt ketilt RCI.
Eestis tegutsevate teiste reisibüroode juhid suhtuvad osakumüüjatesse skeptiliselt. Estraveli tegevdirektor Aivo Takis nimetab neid firmasid õhumüüjateks. «Nad kutsuvad inimesi presentatsioonidele, kus toimub professionaalne ajuloputus ning suurte rahasummade väljameelitamine puhkuseõiguse eest, mis hiljem järele mõeldes osutub jamaks,» märgib Takis. «Ebaseaduslikuks on seda tegevust raske kuulutada, kuna ohvrid on kõik heal järjel olevad inimesed, kes ei nõustu iial oma rumalust tunnistama ning kohtus tunnistajana esinema.»
Hotelli Palace direktor Toomas Niinemäe peab puhkuseosaku nõrgaks küljeks selle väikest likviidsust. Osaku edasimüümine või vahetamine võib tema hinnangul osutuda keeruliseks. Niinemäe tõdeb ka seda, et ühekordne turismireis osutub kuni kaks korda odavamaks.
«Mina kavatsen küll nendega jätkata,» räägib samas üks Silves Holidaysi klient. «Reis oli organiseeritud hästi. Osakut on võimalik kasutada iga aasta, müüa, vahetada ja pärandada.»
Puhkus vaid unistustes Tallinna tänavatel ja kauplustes kliente otsinud Reval-Reisibüroo ASi müügiagentidel õnnestus eelmisel sügisel firma presentatsioonile meelitada küllalt palju inimesi, nende hulgas ka Tallinna kaubamaja müüja Hella Rumbergi koos abikaasaga. Kuigi abielupaar tasus nõutava summa 4. oktoobriks, pole nad oma puhkuseosakut tänini kätte saanud. Reval-Reisibüroo müügiagendid tutvustasid teenust kui võimalust liituda klubiga Holiday Club Services, mille liikmed saavad igal aastal võimaluse puhata kuni kolm nädalat luksuslikes puhkemajades üle terve maailma. Majutuse reserveerimiseks tuli saata vaid reserveerimistaotlus klubi aadressil ja tasuda ühe nädala eest kolmsada USA dollarit. Puhkuseosak ise viieks aastaks maksis 12 075 krooni.
Rumbergid otsustasid väikese mõtlemisaja järel osaku ära osta. «Korjasime selleks sukasäärest viimased dollarid kokku,» räägib Hella Rumberg. «Varem käisime reisimas Tiffany reisibüroo kaudu ning jäime rahule. Me ei osanud Reval-Reisibüroo tegevuse aususes kaheldagi -- ajalehtedes avaldati nende töökuulutusi ja büroo Laial tänaval oli avatud.» Rumbergile jätsid küllalt sümpaatse mulje ka firma töötajad.
Rumbergid sõlmisid liitumislepingu klubiga 30. septembril, tasusid sissemaksena 8050 krooni, 4. oktoobril järelejäänud summa 4025 krooni ja jäid ootama klubi liikmekaarti. Liikmekaart lubati saata kuu aja jooksul.
Klubikaart pidi andma Rumbergitele õiguse veeta viie aasta jooksul iga aasta üks nädalane puhkus mõnes Holiday Clubi puhkekeskuses. Klubikaarti ega muid liikmeksastumisega seotud dokumente pole Rumbergid tänaseni näinud.
Esimesed kahtlused tekkisid Rumbergitel detsembri alguses, kui nad märkasid, et Reval-Reisibüroo kontor Laial tänaval oli suletud. Kasutuks osutus ka majaomanikult saadud ühe reisibüroo töötaja kodune telefoninumber. Seejärel pöördus Hella Rumberg Eesti saatkonda Londonis järelepärimisega firma Roundworld Travel Ltd kohta, keda Reval-Reisibüroo Eestis esindas. Talle vastati, et niisugust firmat pole registreeritud. Nimetatud aadressil firma ei asu, telefoni- ja faksinumbrid pole enam kasutusel.