Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti valitsus kustutab tuld prahiga

    See, mida kardeti enne Tiit Vähi valitsuse ametisseastumist, annab nüüd käegakatsutavalt tunda. Pärast ametisseastumist 1995. aasta märtsis väitis vastne valitsusjuht 1994. aasta majanduskasvu negatiivse olevat, samas kui Eesti Panga ja IMFi analüüsid näitasid vastupidist.
    Nüüd, kui tulemas kohalike omavalitsuste valimised ja praegune peaminister on ametis olnud umbes poolteist aastat, on olukorrad vahetunud. Valitsusjuht nimetab SKT kasvuks käesoleval aastal 3--4%, teiselt poolt Eesti Panga sõnul kujuneb käesoleva aasta SKT kasvuks prognoositud 4% asemel 1--2%.
    Olles veendunud, et ilma tõsise põhjuseta nii jõulist avaldust keskpanga juht Vahur Kraft ei teeks, peab midagi tõsist lahti olema (mida majanduskasvu pidurdumine kindlasti ka on).
    Pärast Mart Laari ja Andres Tarandi valitsuse efektiivseid reforme pole viimased kaks valitsust suutnud lagedale tulla millegi võrdväärsega, mis oleks ideetasandilt kaugemale jõudnud, v.a konkreetne plaan riigiteenistujate arvu vähendamiseks.
    Suur osa valitsuse, koalitsiooni ja ministeeriumide energiast on kulunud uute eelnõude ja määruste väljatöötamisele, mida ilmekalt kirjeldab pealkirjas esitatud fraas. Selle kohta võib tuua palju näiteid, mis otseselt näitavad täitevvõimu suutmatust täita talle pandud ülesandeid. Järgnevalt toon mõned näited viimastest sündmustest.
    Et vältida riiki toodavate kaupade deklareerimist alla tegeliku hinna ning sellega kaasnevaid maksupettusi, võeti vastu tolliväärtusseadus. Kuid mõne aja möödudes selgus, et organid ei ole suutnud seda seadust täita, ning osa valitsuskoalitsiooni nõudmisel kehtestati riiki toodavatele toiduainetele miinimumhinnad (sh ka kakaole ja kohvile, mis moodustavad mõnede ametnike arvates olulise osa kohalike põllumeeste toodangust).
    Mõne aja pärast otsustati muuta käibemaksuseadust, mille üks punkt kaotas ajakirjandusväljaannete tellimise käibemaksuvabastuse. Pärast seadusesse muudatuste tegemist ärkas ka ajakirjandus ning tänu tekitatud tormile erinevates meediakanalites likvideeris valitsus muudatusega kehtestatud korra.
    Kuid samas polnud see punkt seaduse muudatuses majandusliku arengu seisukohalt kõige tähtsam. Nimelt piirab kõnealune parandus oluliselt eksportijate õigusi kasutada oma ettevõtte raha, mida maksuamet peab oma töö lihtsustamise ja turvalisuse eesmärgil paremaks hoida kinni nii-öelda tulevaste maksete ettemaksuna. Samas on Eesti üks põhilisemaid probleeme ekspordi kasvu aeglane tempo, mida kindlasti pidurdab ka see seaduse muudatus.
    Väljatöötamisel on ka sotsiaalkindlustuse seadus, mille järgi see valdkond jääb ikkagi tegutsema riikliku süsteemina, mis loob kõigele lisaks uusi dubleerivaid funktsioone maksude kogumise näol.
    Samas võiks karmistada kindlustusseltsidele ja pensionifondidele esitatavaid nõudeid ning olemasolevate struktuuride abil muuta rangemaks kontrolli nende tegevuse üle (samad funktsioonid näiteks nagu Eesti Pangal kommertspankade tegevuse kontrollimisel). See mõjuks märksa stimuleerivamalt majanduse arengule, sest pensionifondid on huvitatud vahendite võimalikult kasulikust investeerimisest, mis alandaks laenude intresse ka pankades jne.
    Samas kui püütakse vähendada riigiteenistujate arvu, loob valitsus enda juurde makromajandusliku analüüsi keskuse, mis hakkaks koostama valitsusele vajalikke aruandeid näitamaks kodanikele, et valitsus teeb ainult õigeid otsuseid.
    Need on ainult vähesed näited, kuid piisavad esitamaks küsimust, miks ei panda tööle olemasolevaid struktuure ja ei kasutata valmis seaduste pakutavaid võimalusi, vaid tehakse samme majandusliku arengu pidurdamiseks ning maksumaksjate raha mõttetuks kasutamiseks.
    Positiivse otsusena nimetatud riigi palgaliste arvu vähendamine võiks olla palju ulatuslikum, kui riigi erinevad struktuurid eesotsas valitsusega suudaks teostada talle antud kohustusi.
  • Hetkel kuum
Isamaa on hästi kapitaliseeritud … taskupartei
Erakonnad peavad tegutsema läbipaistvalt ja avatult, vastasel juhul ei saa neid pidada usaldusväärseks, sest poliitikat varjab saladuseloor ning kasvab korruptsioonirisk, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Erakonnad peavad tegutsema läbipaistvalt ja avatult, vastasel juhul ei saa neid pidada usaldusväärseks, sest poliitikat varjab saladuseloor ning kasvab korruptsioonirisk, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Balti börsi indeks tõuseb, Delfin plaanib uut võlakirjaemissiooni
Kauplemine Balti börsidel toimus kolmapäeval tavapäraselt. DelfinGroupilt tuli teade, et nad esitasid avalduse uueks võlakirjaemissiooniks. Tingimused näivad soodsad, kuid ühe “aga“-ga.
Kauplemine Balti börsidel toimus kolmapäeval tavapäraselt. DelfinGroupilt tuli teade, et nad esitasid avalduse uueks võlakirjaemissiooniks. Tingimused näivad soodsad, kuid ühe “aga“-ga.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Ühest Eesti kalleimast festivalist lõikavad kasu ka väikeettevõtjad
Suviste suurüritustega kaasnevatest rahvamassidest kasu lõikamiseks ei pea olema suurtootja, masstoitlustaja või hotelliomanik, rääkisid ürituskorraldajad saates „Turismitund“.
Suviste suurüritustega kaasnevatest rahvamassidest kasu lõikamiseks ei pea olema suurtootja, masstoitlustaja või hotelliomanik, rääkisid ürituskorraldajad saates „Turismitund“.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Mudel, mis toob sinu muudatuste edu seitse korda lähemale
Kas sinu ettevõtte muudatused kukuvad läbi tehniliste komplikatsioonide või eesmärkide mittesaavutamise pärast? Miks on täna keeruline muudatusi juhtida? Äripäeva Juhtimiskooli raadiosaade pakub vastuseid!
Kas sinu ettevõtte muudatused kukuvad läbi tehniliste komplikatsioonide või eesmärkide mittesaavutamise pärast? Miks on täna keeruline muudatusi juhtida? Äripäeva Juhtimiskooli raadiosaade pakub vastuseid!
Marko Pomerants: ratsarünnakuga ei saavuta rohepööret ega -lepet
Kommunikatsioonivaldkonnas toimetav poliitilise kogemusega keskkonnainimene Marko Pomerants kuulas Rakveres Äripäeva loodusressursside aastakonverentsi ettekandeid ja järeldab, et metoodikate maailmast tuleb liikuda päriseluliste selgitusteni.
Kommunikatsioonivaldkonnas toimetav poliitilise kogemusega keskkonnainimene Marko Pomerants kuulas Rakveres Äripäeva loodusressursside aastakonverentsi ettekandeid ja järeldab, et metoodikate maailmast tuleb liikuda päriseluliste selgitusteni.
Rehvimüüja: inimesed on sel aastal laisad rehvide vahetajad
Kevadine rehvivahetuse hooaeg on veninud, küsimus on miks?
Kevadine rehvivahetuse hooaeg on veninud, küsimus on miks?
Leedu valitsus kavatseb ajutist pangamaksu pikendada Mullu koguti 250 miljonit
Leedu valitsus kiitis heaks eelmisel aastal kasutusele võetud ajutise pankade solidaarsuspanuse pikendamise veel üheks aastaks, mis oli mõeldud kaitserahastuse lisaallikaks, kirjutas Verslo Žinios.
Leedu valitsus kiitis heaks eelmisel aastal kasutusele võetud ajutise pankade solidaarsuspanuse pikendamise veel üheks aastaks, mis oli mõeldud kaitserahastuse lisaallikaks, kirjutas Verslo Žinios.
Politseist Ida-Virumaa oligarhiks: Nikolai Ossipenko ajas äri, nagu on kombeks Venemaal Lisatud prokuröri kommentaar
Eile meie seast lahkunud Nikolai Ossipenko kasutas kohalike poliitikute enda lõa otsas hoidmiseks jõulisi ning seadusi rikkuvaid meetodeid, kuid see tagas endise miilitsa ja politseiniku Ossipenko kommunaaläridele kasumi ning välistas konkurentsi hangetel.
Eile meie seast lahkunud Nikolai Ossipenko kasutas kohalike poliitikute enda lõa otsas hoidmiseks jõulisi ning seadusi rikkuvaid meetodeid, kuid see tagas endise miilitsa ja politseiniku Ossipenko kommunaaläridele kasumi ning välistas konkurentsi hangetel.