Talviku ütlusel muutub uuest aastast muu hulgas kau-ba ekspordi protseduur. Uue määruse kohaselt muutub kaubadokumentide liikumise kord, mille järgi jääb kauba saatedokumentide kolmas eksemplar piirile.
Talviku sõnul on tolliamet uute määruste väljatöötamisel konsulteerinud suuremate kaubavedajatega, ent tema sõnul ei saa alati kaubavedajate arvamusega arvestada.
Eesti suurima autovedudega tegeleva ekspediitorfirma ASi Scansped Eesti direktor Meelis Arumeel ütles, et tema kuulis uuel aastal tollis toimuvatest protseduurilistest muutustest ühelt tolliametnikult juhuslikult peolauas.
Arumeele sõnul on ekspediitorfirmadel tolli sellise töökorralduse puhul võimatu töötada. Uus tollikorraldus pikendab kaupade teel oleku aega ja klientidega 3--4 kuu peale ette sõlmitud kokkulepped jäävad täitmata.
Tollitöö korralduses on teisigi puudusi, lisab Arumeel. Näiteks ühe 1200 krooni maksva saadetise kaubadokumentidele kantakse 17 erinevat tollimärget ning kokkuvõttes jääb kaubalt saadav käibemaks väiksemaks summast, mis kulus tembeldamise peale. Lisaks sellele kulutavad ekspediitorfirmad ühe kauba paberite vormistamiseks 50 krooni.
Arumeele sõnul on tollisüsteemi suuremaks puuduseks asjaolu, et toll ei suhtu ekspediitorfirmasse kui klienti, vaid kui kurjategijasse. Samuti ei saa tolliametnikud aru, et kiire ja korralik töö tollis muudab kõigi inimeste elu paremaks, lisas ta.
Arumeele väite tõestuseks lausus tolliametnik Muuga sadamas, et teda ei stimuleeri miski kiiremini ja paremini töötama. «Kui raha rohkem saaks, stimuleeriks,» ütles ametnik esialgu. Kui ta teada sai, et tema kiire ja korralik töö kiirendab ja suurendab kaubavedu ning vähendab seeläbi kauba hinda poes, oli ta väga imestunud. Tolliametnik ütles, et sellist asja ta varem ei teadnud.
Talviku sõnul teeb toll oma tööd selle järgi, kui palju talle makstakse. Tema arvates Eestis tolli ei erastata, kuna erakätes pole toll mitte kusagil maailmas.
Riigieelarve projekti järgi saab tolliamet maksumaksjatelt tolliteenuste osutamise eest 1997. a 117 mln krooni, mis on 25 protsenti enam kui käesoleval aastal.
Talviku väitel tõstetakse tolliametnike vastutust koolituse kaudu, mille üks komponente on seisukoht, et toll on loodud kaubavedajate ja reisijate jaoks, mitte vastupidi.