17 märts 1997

Che müüdist on saanud kaubamärk

Kogu maailmas on tuntud klassikaline ja romantiline pilt Ernesto Che Guevarast, kes kannab punase tähega baretti. Tema aktiivne partisanitegevus 1950. aastate lõpul Kuubas ja hiljem mujal Ladina-Ameerikas on mõjutanud oluliselt 1960. aastate noorte põlvkonda. Kuid nüüd, 30 aastat pärast tema surma Boliivias, on ta uue põlvkonna jaoks muudetud oma ideaalide vastandiks ehk tavaliseks tarbimisühiskonna kaubamärgiks.

Rios on muutunud noorukite seas väga nõutavaks Che pildiga T-särgid. Firma Swatch on hakanud tootma Che kella. Üks Briti õlletehas valmistab Che-nimelist õlut. Kuuba amatöörkapitalistid müüvad Che-suveniire, umbes nagu Disney müüb Miki-Hiire särke.

Che Guevara surmapäevaks, 8. oktoobriks, ilmub tema kohta mägede viisi raamatuid ning mitu CD-plaati. Temast on korraga tegemisel viis filmi, millest huvitavaimaks tõotab kujuneda argentiinlase Luis Puenzo «Mambo Tango», mis käsitleb noore arsti Ernesto Guevara 1952. aasta reise Lõuna-Ameerikasse.

30 aasta möödumine Ernesto Che Guevara surmast äratab nostalgiat revolutsioonilise utopismi järele, mis jäi alla nii karmile tegelikkusele kui nüüd ka turujõududele. DI

Hetkel kuum