Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ja rong läheb
Suurt tulu tõotav kaupadevool kipub Eesti väärt geograafilisest asendist hoolimata ikka põhja või lõuna poolt Maarjamaast mööda purjetama.
Vabariigi valitsuse külje all on küll transiidikomisjon, ent tulemuste järgi hinnates on soomlased ja lätlased end transiitmaana atraktiivsemana näidanud. Viimane transiiti päästma leitud abinõu on Muuga vabamajandustsoon, ent sellegagi on Läti poolteist sammu ees. Ventspils töötab täie rauaga, rahvusvahelist lärmi lüüakse Riia vabatsooni kiire loomise ümber. Ähvardava kõuepilvena mõjub Venemaa plaan ehitada Eesti naftatransiiti nulliv sadam Primorskisse.
Hoolimata sellest, kas Venemaa suudab Läänemere suurima naftasadama püsti panna või mitte, pole see suurim probleem. Kaubagruppe annab ka ümber mängida. Eesti sadamad on võimelised läbi laskma tunduvalt rohkem kaupu kui praegu. Pudelikaelad on teisel pool -- raudtee ja idapiiri jaamad. Kui siin midagi liikuma ei hakka, võib rong ühel hetkel tõesti läinud olla.