Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Terasetarbimus suureneb
Sellise optimistliku prognoosi avaldas IISI läinud nädalal Viinis toimunud teraseorganisatsioonide aastakoosolekul.
Maailma terasetarbimine ületab instituudi mulluse prognoosi tänavu 15 miljoni tonniga. USA nõudlus ulatub 106,5 miljoni tonnini, ületades prognoosi 7 miljoni tonniga. Brasiilias on tarbimine kasvanud 2 miljoni tonni võrra 15 miljoni tonnini.
45 protsenti maailma terasetoodangust tarbib Aasia, lõviosa sellest langeb Hiina arvele.
Suurenenud on terase tarbimine Euroopas, mis on samuti märk majanduskonjunktuuri tõusust. Nõudlus Euroopa Liidu liikmesriikides kasvab tänavu 7,8 protsenti, 1998. a prognoosib IISI kasvu jätkumist 3 protsendi võrra. Enim on terase tarbimine suurenenud Hispaanias --12 protsenti -- ja Saksamaal -- 10 protsenti. Ida-Euroopas on suurima nõudluskasvuga T?ehhi ja Poola.
Terasetööstuse toodangumahtu suurendab ka autotööstuse kasvanud terasenõudlus. Porche Ameerika tütarettevõtte eestvedamisel käivitus paar aastat tagasi arendusprojekt ultrakerge terasest autokere väljatöötamiseks (Ulsab). Eesmärgiks on tagasi võita alumiiniumile ja plastile kaotatud turuosa.
1998. a märtsis tutvustatakse Genfis toimuval automessil esmakordselt täielikult ülitugevast terasest valmistatud kerega automudelit.
Arendusprojekti tulemusi on aga rakendanud juba mitmed autotootjad. Uste terasest tugevdustalasid on kasutatud nii Saabi, Fordi, Jaguari, Roveri kui Daewoo mudelites. Saab 9-5 kerest on 25 protsenti valmistatud tugevdatud terasest, VW viimase Golfi ja Mercedese uue väikemudeli kerest moodustavad terasdetailid vastavalt 35 ja 45 protsenti. Mercedese A mudelis on 75 protsenti põhikonstruktsioonist terasest.
Uute tugevamate teraseliikide väljaarendamisega on võimalik toota kergemaid automudeleid ning suurendada sõidukite ohutust. Lisaks võimaldab läbimurre olulist kokkuhoidu tootmiskuludes -- uue tehnoloogiaga saab punktkeevituse asendada laserkeevituse või liimimisega. DI