Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Autode megaost mõjutab veoturgu
Sisemistest vastuoludest pulbitsev Eesti rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsioon (ERAA) suutis oma liikmesfirmadele veoautomüüjatelt ja liisingufirmadelt välja kaubelda ülisoodsad tingimused 323 veoauto ostmiseks. Tegemist ei olnud lepitava jõulurahukingiga, vaid tehinguga, mille vajadus ja tagajärjed ilmnevad tuleval aastal.
Vajaduse uusimate veokite järele tekitas ERAA soov hankida järgmisel aastal maksimaalselt palju CEMTi veolube. Euroopa püüdlus keskkonnasõbralikkusele võimaldab ühe tavalise CEMTi loa asemel saada neli superrohelist CEMTi luba. Superrohelisi lube võivad kasutada veokid, mis vastavad EURO 2 nõuetele. Teisisõnu vaja on kõige uuemaid ja keskkonnasõbralikumaid autosid. Vanemad autod aga 300 uue auto lisandumisega ei kao. Rahvusvahelistel vedudel on lubatud kuni 15aastased veokid (peale CEMTi saab kasutada ka teisi veolubade liike).
Skanekspedi tegevdirektor Üllar Lainela ei usu, et uus kogus autosid ligikaudu 3000 autoga turgu vapustab. Tema arvates tõuseb lihtsalt vedajate autopargi kvaliteet. Ühest otsast tuleb uusi autosid juurde, teisest müüakse vanu maha.
ERAA aktsiooni käigus 10 uut Mercedes Actrost ostnud Meoni Parseki kommertsdirektor Mati Tamme on pessimistlikum. Tema arvates on 300 uut, tööd otsivat autot suur arv. «Hiljemalt poole aasta pärast tekib olukord, kus 300 üleliigset autot peavad turult välja minema,» on Tamme kindel. Uuele transpordivahendite hulgale ei kindlusta tööd ka jätkuv hindade langetamine. «Kindlasti võib veel hindu langetada. See ei vii aga kuhugi, vaid venitab väljasuremist mõne kuu võrra,» leiab Tamme.
Vabanemine liigsetest autodest rahvusvahelistel vedudel saab olema raske. Hajutada 300 lisaautot Eesti-sisestele vedudele ei ole võimalik. Osavamad suudavad autosid müüa ehk Venemaa firmadele. Selge pole veel, kas realiseerima peab vanu masinaid või jäävad konkurentsis alla liisingumaksetega raskustesse sattunud uute autode omanikud.
Aasta alguses keelati üle 15 aasta vanustel veokitel sõitmine rahvusvahelistel vedudel. Vältimaks veoturu üle-küllastumise tõttu uute autode kadumist, võiks vanusepiirangu rahvusvahelisi vedusid teostavatele autodele lasta kümne aastani. See puhastab turu ligikaudu 500 vanemast masinast. Eesti autoregistrikeskus võiks aga korrigeerida suhtumist Venemaa vedudesse. Vene regiooni kõrgendatud riski tõttu peab sinna lubama sõita ka üle kümneaastastel veokitel. See ei sunni üle 10 aasta vanuseid autosid sõitma ainult metallipressi vahele.