Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ähvarduste tühi trummikõmin
Mõned kuud enne aasta lõppu tundus väliskaubandusega tegelevale ettevõtjale uue aasta saabumine tumeda unenäona. Naaberriikide piirangud transpordile ähvardasid kaubavahetus- ja reisiäri tõsiste kitsendustega.
Õnneks on aastavahetuse lähenedes selgunud, et enamik naaberriikide ähvardusi osutus tühjaks trummikõminaks, mille kitsendav mõju lükkub kaugusse.
Poola lubas lõpetada välisriikide vedajatele tasuliste teelubade müügi detsembri alguses. Tähtaega pikendati aastavahetuseni. Uuest aastast on aga Eesti vedajatel kasutada ligi 5000 tasuta veoluba. Sellest jätkub ehk aasta esimeseks neljaks kuuks. Teede- ja sideministeerium lubab kevadel lube juurde kaubelda. Panemata liigseid lootusi ministeeriumiametnike kauplemisoskustele, on siiski väheusutav, et Poola sulgeb ennast transiidile. Teenimata jääb liiga suur tulu.
Saksamaa soovis uuest aastast keelata oma territooriumile sisenemise bussidel, mis ei vasta vähemalt EURO 0 tehnilistele nõuetele. Bussi nõuetele vastavust pidi omanik tõestama valmistajatehasest saadud sertifikaadiga või bussi sünniajaga, mis peab registreerimisdokumentide järgi olema pärast 1990. aasta 1. oktoobrit (aastaarvu järgi sobinuks Saksamaal kasutada vaid 49 Eestis registreeritud bussi). Hoop odavatele bussireisidele jäi tulemata. Saksamaa ministeerium lükkas karmide nõuete kehtestamise aasta võrra edasi. Selgus, et peale bussiomanike on vaja teavitada ka tehaseid, et nad annaksid enda valmistatud bussidele välja tõestussertifikaate.
Venemaa polnud aasta keskel rahul TIRi garantiisüsteemiga. Rahvusvaheliselt maanteetranspordi organisatsioonilt (IRU) soovitakse juba enne kohtulahendeid sisse kasseerida väidetavalt maksmata jäetud tollimakse. Venemaa nõudmist ei rahuldatud, mispeale lubas idanaaber uuest aastast TIRi alt välja võtta enamveetavad kaubad. Ei võtnud. 1. jaanuar muudeti 1. aprilliks.
Eesti rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsiooni (ERAA) TIR-osakonna juhataja Lauri Lusti möönab, et nähtavasti nõustub IRU TIR-süsteemi päästmiseks maksma Venemaale osa trahve väidetavate rikkumiste eest juba enne kohtuotsuseid.
Õhku on jäänud rippuma vaid üks tont. Lõputud järjekorrad Venemaa-Eesti piiril, sest toll ei hakka koormate tollimise protseduure läbi viima enam sisemaal, vaid piiritollipunktides. Usutavasti läheb seegi õhin üle, kui veendutakse, et kõiki suurele Venemaale sisenevaid koormaid ei suudeta piiril tollida.
Enamiku tõsisemate muudatuste väljakuulutamise tõttu ei tasu sattuda paanikasse. Kui neid üldse rakendatakse, siis lükatakse neid eelnevalt vähemalt paar korda edasi ja need ei hakka kehtima enne aastat.